HDD, Western Digital. Röd, grön eller svart?

Permalänk
Medlem

HDD, Western Digital. Röd, grön eller svart?

hej,

jag ska köpa ny HDD här snart och tänker köpa mig en 4TB ska enbart användas för att lagra stora filer på.
Ska jag köpa en grön, röd eller svart.
Som det är nu har jag en blandning av svarta och gröna. vet att de svarta är lite snabbare, men behövs det vid lagring och uppspelning av högupplösta, redigerade filmer?
Tack.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Nej, det behövs inte, så köp en grön.
De röda är till för NAS och för att gå 24/7, så ska du bara ha dem i din vanliga dator som inte står på konstant så kan du köra på gröna.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Black är prestandadiskar, gröna har extra strömsparningsfunktioner och röda har fokus på 24/7 drift, raidstöd.

Köp en röd, de är bättre än gröna, har längre garanti och kostar inte mycket extra.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Nej, det behövs inte, så köp en grön.
De röda är till för NAS och för att gå 24/7, så ska du bara ha dem i din vanliga dator som inte står på konstant så kan du köra på gröna.

Skrivet av Cruentusa:

Black är prestandadiskar, gröna har extra strömsparningsfunktioner och röda har fokus på 24/7 drift, raidstöd.

Köp en röd, de är bättre än gröna, har längre garanti och kostar inte mycket extra.

Får olika svar här.
jag ska fungera ett slag till.
Kommer som sagt enbart användas som lagring för full-HD-material.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Får olika svar här.
jag ska fungera ett slag till.
Kommer som sagt enbart användas som lagring för full-HD-material.

Kan förtydliga mitt svar lite, green är till för att spara ström och har extra funktioner för det. Men skillnaden i driftkostnad på t.ex. en green och black för 24/7 drift på ett år är bara ett par kronor som mest.

Red är en bättre byggd disk eftersom att den är gjord för 24/7 drift och har en bättre garanti som reflekterar det.
Jag tycker det är värt att betala lite extra för en RED bara för det extra året med garanti.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Jag skulle inte välja en svart om du inte absolut behöver hastigheten (som inte är extremt mycket bättre) men om du väler mellan en grön och en röd ser jag ingen anledning att inte köpa en röd. Mindre vibrationer, bra hastighet, låg ljudnivå (grön kanske också låter väldigt lite?) och längre garanti från WD

Ska lägga till en sidenote här, funkar inte en red för lagringen av video är jag tveksam till att black kommer göra så mycket för att förbättra läget, mycket bättre att först skaffa en cache-disk innan man bestämmer sig för att göra lagringen snabbare. Kommer du att redigera direkt från disken?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Som sakt tidigare gröna eller röda jag personligen hade valt röd för jag har för mig det är ett års extra garanti

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Köp den billigaste och köp två (en för backup). Vanliga konsumentdiskar (SATA) är inget att lita på iaf. Grön, röd, blå, svart, re, es whatever. Det är billigt mög och det går sönder, det får man räkna med. Ha backup.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Köp den billigaste och köp två (en för backup). Vanliga konsumentdiskar (SATA) är inget att lita på iaf. Grön, röd, blå, svart, re, es whatever. Det är billigt mög och det går sönder, det får man räkna med. Ha backup.

Endel billigt mög kan ju hålla bra länge.. 7år+, endel dyrt mög kan också gå sönder enligt dom som använder många.
Själv har jag haft flest WD Green som pajjat. Har blandat dyra och billiga diskar.. har man tur så håller dom billiga väldigt länge.
Men känns ju lite bättre om man har viktigare data att köpa en RE4 eller Constellation eller minst en WD Black
Sedan så är det ju det där med att göra backup ibland, som det tyvärr slarvas ofta med.

Permalänk
Medlem

Jag menade såklart riktiga enterprise-diskar (inte lite dyrare konsumentdiskar typ RE/ES). Vanliga konsumentdiskar (grönt/blått/rött/svart/es/re whatever) är ofta shit the same. Jag har haft rätt mycket disk över åren (för tillfället 26st i servern och 6st i workstation) och enligt min erfarenhet är det skit samma. Det har dött både gröna och ES.2. Billigt hemma-mög. Se till att ha backup.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Utan erfarenhet av WD Red, men får lätt intrycket att för många är den det nya svarta ... eller vänta, hur blev det nu?

D.v.s. när många jämför och finner flera likheter med Green, men med information om att den sägs vara gjord för "24/7" och försedd med något längre garanti så kan det väl enbart vara bra, tycks resonemanget vara, och så går de flesta i den riktningen, uppmuntrade som vi blir av något med lite högre prislapp. Så långt ironin. Längre garanti är alltid värt något, men i slutänden är det snarare hur den fungerade och vad man betalade för det som brukar vara det väsentliga, och att man har kopior.

Vet att jag har läst diskussioner, och blog-poster, vilket säkert flera har gjort, någonstans som hävdade att felkorrigeringen stänger ned snabbt, då Red är tänkt för RAID och förlitar sig på detta. (På en enkel disk vill man kanske inte att den ger upp så snabbt.) Sedan sades det vara fel, sedan att det går att konfigurera etc.

Sedan var det hela diskussionen kring LCC, Load Cycle Count, och att Green var kvick med att parkera. En bloggare tog upp det, men visade även på något annat jag inte hade sett; att två likadana diskar, med samma firmware revision kunde stödja olika saker ... (längst ned på sidan).
http://koitsu.wordpress.com/2012/05/30/wd30ezrx-and-aggressiv...

Samma bloggare verkade dock nöjd med en senare testad Red, 1 TB.
http://koitsu.wordpress.com/2012/08/15/examining-the-wd10efrx...

(OT: Jag har inte haft några från Seagate, men där sägs det vara vanligt med återkommande uppdateringar av firmware.)

Det finns bl.a. denna längre tråd som diskuterar WD Red: WD Red som lagringsdisk?

För den som vill läsa längre test av Red 4 TB finns t.ex.:
Western Digital Red 4TB & Se 4TB Hard Drives [silentpcreview.com]

Permalänk
Medlem

Mina diskar går dygnet runt och ända disk jag haft ras på är en enterprise re4 men fick några tok billigt så ska bli intressant å se hur det ser ut om några år vilka som klarat sig bäst. Kör bara wd green och re4 just nu har någon hitachi och black ligger i lådan

Jag håller med papy köp billigaste gröna diskarna dock köper jag helst inte seagate om det inte skiljer mycket

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Min WD Green som jag har här hemma har jag haft i nu 6 år, varav drifttid nästan 3 år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Med tanke på att den sista TBn i en 4TB disk kostar lika mycket som 1,5TB i en 3TB disk skulle jag hävda att den ekonomiska nyttan är oklar. De billigaste får man i 3TB segmentet. Annat var det före Thailand blev blött, andra storlekar också för den delen.
Hur som haver, en 4TB disk ger inga backup möjligheter i sig annat än som backup för något annat och med ett pris på 1,5t känner jag spontant att två 3TB diskar från valfri tillverkare trots den extra 500 lappen är ett bättre val för masslagring om nu chassit har plats.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)