Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Maj 2012

Trasig bakrundsbelysning

Hej!
Jag försöker felsöka och alternativt laga min kusins trasiga Compaq Presario CQ61-210SO som inte har något bakgrundsljus. Jag har kommit fram till att det kan vara "invertern" till bakgrundsljuset som är utbränd (då den ser lite bränd ut).

På denna sida (Produktspecifikationer) står det att just denna modell ska ha en LED-skärm, vilket betyder att den inte har något lysrör, vilket i sin tur också innebär att bakgrundsljuset i sig antagligen inte är trasigt eftersom LED-lampor ska hålla längre och inte är särskilt stötkänsliga. Dock så säger min magkänsla att modellen faktiskt inte har LED-belysning... Jag har läst att ett trasigt lyslör kan ge en högre output-spänning av nånon anledning, och därmed steka invertern.

EDIT: Jag har öppnat upp datorn, och på baksidan av panelen står det att det är ett lysrör i den. Detta innebär att det antingen är lysröret eller invertern som är trasig. Om jag byter invertern så kan lampan, om den nu är trasig ta sönder den nya invertern, och om jag byter lysröret så kanske jag måste byta inverter oskså.

Vad tror ni?

MVH

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX Tempered Glass Edition CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Corsair Hydro H115i GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Fractal Design Tesla R2 1000W Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Vengeance LP 4x4 GB Systemdiskar: 2xSamsung 850 Pro 1TB i RAID 0
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K