Prestandaproblem Verbatim 128Gb ssd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2012

Prestandaproblem Verbatim 128Gb ssd

Min Verbatim 128gb ssd disk har börjat prestera riktigt dåligt en längre tid nu och jag undrar om det är någon som kanske vet hur man får fart på disken igen (om det går?).

Körde en test som inte visade så bra siffror (tog några minuter att genomföra).

Är disken utom allt hopp eller finns det någon lösning till att den är så här seg?

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Disken ser ut att sitta i ett äldre moderkort med nvidia chipset? Det brukar kunna ge den typen av prestanda som man ser i ditt test..vad du kan göra är att se om det går att aktivera ahci i bios (är möjligen redan aktiverat) och se till att skrivcache är aktiverat i operativsystemet.

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

Den disken är tyvärr inte känd för sin hastighet.

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Raikko:

Min Verbatim 128gb ssd disk har börjat prestera riktigt dåligt en längre tid nu och jag undrar om det är någon som kanske vet hur man får fart på disken igen (om det går?).

Körde en test som inte visade så bra siffror (tog några minuter att genomföra).
http://i62.tinypic.com/2njbia9.png

Är disken utom allt hopp eller finns det någon lösning till att den är så här seg?

Mvh

Jag har själv haft en sån en kortare period, den är extremt långsam jämfört med andra modeller. När datorn var nyformaterad fungerar den ganska bra men bara efter någon vecka började min sega ner sig. Jag hade min i mindre än två månader och formaterade och installerade om datorn ett antal ggr.

Det finns, i vilket fall fanns, en firmware som tog hand om vissa av prestandaproblemen men i grund och botten är det en ganska långsam SSD.

/Erik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Erik:

Jag har själv haft en sån en kortare period, den är extremt långsam jämfört med andra modeller. När datorn var nyformaterad fungerar den ganska bra men bara efter någon vecka började min sega ner sig. Jag hade min i mindre än två månader och formaterade och installerade om datorn ett antal ggr.

Det finns, i vilket fall fanns, en firmware som tog hand om vissa av prestandaproblemen men i grund och botten är det en ganska långsam SSD.

/Erik

Ja jag tog en chansning när jag köpte den då jag hade på känn att den var billig då av en anledning.
Ser ut som att det är dags att uppgradera sig.

Tack för svar

Mvh