Installera XP från windows 7!! Går inte

Permalänk

Installera XP från windows 7!! Går inte

Hej.. så jävla trött, suttit i 4timmar och försökt nu, och orkar inte mer.. att det ska vara så svårt att installera windows xp gör mig förbannad..först hade jag problem med att min skärm inte stödjer XP så var bara svart skärm hela tiden! så efter 2 timmars försök.. så googlade jag problemet och bytte sedan skärm..

WOHOOOOO det funkar, yes yes yes tänkte jag! kommer fram till att jag väljer vilken DISK jag vill formatera, samt installera windows XP på, sedan kopieras filerna till hårddisken efter det gör datorn en snabb "reboot" eller vad man nu kallar det, och då kommer meddelandet

"operatisystemet kan inte startas....... tryck ner valfri tangent för att starta med cd skivan"

varför? provat båda mina hårddiskar, likadant på båda.. hur går jag tillväga för att installera XP egentligen efter att ha använd windows 7..

och nej vill inte ha windows 7, vill ha xp.. datorn är gammal och fungerar bättre med xp..

hårdiskarna är kopplade med sata kablar, "svarta/röda- kablar" kan inget om sådant, men det är det enda jag vet...dem är inte heller sammankopplade till en..

Permalänk

alltså det är helt otroligt...

Försökte en sista gång, och nej det fungerar inte... men kör en sista gång till tänkte jag, så tar formatering NFTS, dvs inte den snabba versionen, låter det ladda till 26 %, och säger för mig själv, fuck this, det kommer inte funka det här heller så stänger av datorn, fixar en win 7 skiva för jag tänkte köra windows 7! då hittar jag dock en annan windows XP skiva, så sätter i den startar datorn.. dock kommer jag aldrig fram till "tryck på valfri tangent för att starta med cd skivan" nej för då kommer windows XP installationen upp utav sig själv...

så nu funkar det.. helt jävla stört.

Permalänk
Medlem

Windows måste installeras på NTFS. Om du försökte installera på en FAT32 formaterad enhet så var det nog felet.
Det är aldrig skärmen som ger dig problem, om du bara inte får någon bild för då kan det vara skärmen eller grafikkortet.
Kunde också ha varit en repig skiva så att några viktiga windows filer blev korrupta. - Bara något att tänka på i framtiden.

Glad att de fixade sig.

Permalänk

Kan inget om datorer, och jag googlade "svart skärm under win 7 installation" och fick fram att windowx xp kanske inte stödjer DVI eller vga nånting... det gick inte på den skärmen iallafall, eller ja skärm och skärm, det var en tv!! så prova min andra TV då funka det

Tagit bort tramscitat
Permalänk
Rekordmedlem

Tycker det låter som en rätt dum ide att installera xp numera men hursomhelst så låter det nästan som att din diskkontroller saknar fungerande drivers så prova att köra drivrutinsskivan när det frågas om det under installationen.
Finns det xp drivers till all din hårdvara ?

Permalänk

Den gången när du kom så långt att du kopierade filer till disken så hade du lagt på en annan boot sektor när du formaterade disken...svårare än så är det inte.

Permalänk
Forumledare

*Tråd rensad*

Tagit bort helt meningslösa inlägg, skärpning tack.

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

screamin-daemon/moderator