Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2009

Raspberry pi Kattleksak

Satte ihop en liten hemsida som visar liveström från en kamera. Styr även två servomotorer som det sitter en laserpekare på via hemsidan.
Resultatet blir en övervakningskamera/kattleksak via internet

Var ett tag sedan jag pillade lite med min raspberry så sökte runt lite och hittade en rolig grej på adafruit.

Hade tyvärr inte någon IP-kamera eller PWMhårdvara hemma men med lite googling lyckades jag använda min raspberry pi kameramodul och software PWM för att styra servo motorerna.

Efter det var det bara att sätta ihop en liten hemsida där videoströmmen och kontrollerna för servomotorn finns.

Mer info finns i beskrivningen av youtube klippet:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2009

Riktigt kul grej

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

sjyst å lysa katten i ögona i videon... även om de troligen är en svag laser ska man ALDRIG lysa i någons/någots ögon med dem.

så rekomendera inte att använda laserpekare och djur ihop!
för lätt att råka göra djuret blind av misstag speciellt med denna makapär som dessutom verkar lite svårmanövrerad i styrningen.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2009

Du har rätt. Dimmade ner lasern så mycket det gick utan att den försvann från videon.

det var aldrig meningen att göra en seriös kattleksak och har faktiskt redan monterat ner den för använda delarna till något annat

Skickades från m.sweclockers.com