Minirecension: ZTC Sky Board mSATA till USB3.0 kabinett

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Dec 2004

Minirecension: ZTC Sky Board mSATA till USB3.0 kabinett

När jag är ute och fotograferar/filmar behöver jag ofta flytta stora datamängder mellan laptop och workstation eller ha som en backup på media som jag redan har kopierat till laptop. Funderade på ett USB-minne men hittade inget som var stort, snabbt och prisvärt. Efter lite grävande hittade jag ett USB3-kabinett för mSATA SSDs som hade fått fina betyg på Amazon och slog till.

Tänkte att det kanske kunde vara av intresse för andra att läsa om, hittade ingen tråd om liknande enheter i forumet.

Jag köpte en ZTC Sky Board ( http://www.memoryc.com/storage/hddenclosures/ztc-sky-board-en... ) och en 240GB Crucial m500 mSATA SSD. Det finns så klart flera mSATA-kabinett på marknaden men man måste kontrollera vilket chipset som används i SATA -> USB3-bryggan. Har man en nyare dator stödjer denna med stor sannolikhet UASP (USB Attached SCSI - http://www.tomshardware.com/reviews/usb-3-uas-turbo,3215.html ) men då är det så klart även viktigt att kabinettet stödjer UASP OCH SATA III. Många av de billigaste no-name produkterna på Ebay är ytterst tveksamma då de ofta bara listar SATA II eller använder andra äldre bryggchip. ZTC Sky Board använder en nyare JMicron-krets som tydligen ska vara bland de bättre.

Jag beställde kabinettet från MemoryC i torsdags och fick den på posten under måndagen.

I paketet: (notera den lilla bonusen, fick även en rabattkod på 5% på nästa köp)

Lådan är väldigt liten. La den brevid en vanligt 2.5" HDD. Känns som skillnaden mellan en 3.5" och 2.5" HDD.

Övre delen av chassit är metall och botten, där kretskortet sitter, av plast. Tydligen ska detta hjälpa till att kyla. Fråga mig inte hur... Det var lite trickigt att bända upp lådan och separera delarna men det löste sig med en större mejsel.

mSATA-disken snäpps fast och skruvas sedan ner med medföljande skruvar.

Kabinettet detekteras som en UASP-enhet i Windows 8:

Hastigheter då? Jorå.

Kopplad till min Asus UX32LN-laptop, Intels USB3-controller:

Bra läshastigheter, inga problem att jobba direkt mot disken, maxar i stort sett diskens skrivhastighet. USB-protokollet påverkar självklart 4K-prestandan negativt men det är fortfarande inga katastrofer.

Kopplade den även mot min Sandy Bridge-workstation (P67-chipset) med ett äldre USB3.0 Renesas/NEC-chip som inte stödjer UASP fullt ut:

Fortfarande helt ok!

Kort sagt är jag väldigt nöjd. En liten och lätt (32 gram inkl SSD!) enhet med bra hastigheter mot moderna datorer har man alltid nytta av.

Frågor?

Citera -> större chans till svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Hur använder du den? Kan du koppla in den i din kamera för att föra över dina bilder till den utan en dator i närheten?

Oavsett verkar den riktigt nice! Själv har jag inte ens nytta av mitt 32GiB USB-minne, men detta kan ju vara ett alternativ i framtiden. Speciellt för de höga hastigheterna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av The_beast*:

Hur använder du den? Kan du koppla in den i din kamera för att föra över dina bilder till den utan en dator i närheten?

Oavsett verkar den riktigt nice! Själv har jag inte ens nytta av mitt 32GiB USB-minne, men detta kan ju vara ett alternativ i framtiden. Speciellt för de höga hastigheterna.

Nej, det går inte tyvärr, men jag har extern USB3-minneskortläsare och tänker kopiera ner bilderna direkt till den externa SSDn, eller så kopierar jag bara alla bilder jag tar under en helg till SSDn och redigerar direkt från den på min stationära. Det här är fattigmansvarianten av Thunderbolt-diskar

Citera -> större chans till svar.