Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Klarar bara av en enhet

Hej igen alla! Testade att använda min netgear cg3100 som jag fick medskickad till den förra lägenhetens ComHem. Nu har jag bredband 2 med fiber.
Anslutningen är fiber-kabel-modem-kabel till min dator, det fungerar bra men jag vill få det trådlösa att fungera också. Efter lagom med pill gick det trådlösa igång och jag bytte namn mm mm mm, sedan visar det sig att bara EN enhet kan vara ansluten via det trådlösa.

Min mobil fungerade med det trådlösa, men inte flickvännens dator, jag stängde av wifi på min mobil och efter en omstart på modemet kunde hon använda sin dator- men då fungerar inte min mobil.

Verkar som om den lilla skiten inte klarar av mer än en trådlös anslutning?

Tips vore glädjande!

MVH

Alex

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Har CG3100 en WAN-port? Om du anslutit den genom en LAN-port så betyder det att du inte använder den som en router utan ansluter direkt till din ISP. Många ISP tillåter bara att man ansluter en enhet.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Kopplad via LAN-port, tror inte det finns en WAN nej. Inaktiverade dock DHCP. Men kanske betyder att den bara har en IP adress att jobba med?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du behöver en router, just nu har du gjort om cg3100an till switch och den går inte att använda som router.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av silverhand:

Kopplad via LAN-port, tror inte det finns en WAN nej. Inaktiverade dock DHCP. Men kanske betyder att den bara har en IP adress att jobba med?

När du inaktiverade DHCP, vilket var det rätta att göra med tanke på hur du kopplade in den, så får din dator/mobil/osv ett IP från din ISP istället. Förmodligen är du begränsad till att använda ett publikt IP och därför funkar bara en enhet.

Du behöver köpa en router.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!