Kommer inte åt HDD via nätverket?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2010

Kommer inte åt HDD via nätverket?

Hej

Har satt upp en liten filserver nyligen och ville kunna komma åt mina diskar via nätverket.
Jag har 2x 2TB diskar som fungerar bra och 1x 4TB disk som är alldeles ny.
När jag initierade 4TB disken så satte jag den som GPT istället för MBR men nu verkar det som att jag inte kan komma åt den via nätverket.
Får upp felmeddelande:
"Det går inte komma åt FILESERVER-PC\FILMER
Du har inte behörighet för -||-. Kontakta Nätverksadministratör och be om rättigheter."

Alla behörighetsinställningar är samma som på de 2 andra diskarna som jag kommer åt.
Någon som kan ha någon idé ifall det är GPT som spökar? Hittar inget via Google :\

Admin får gärna flytta denna om den är mer passande under nätverk
Tacksam för svar!

GTX 980 Strix | Intel i7 5820k | Corsair DDR4 16GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G400s | Sennheiser 360
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Det är inte GPT/MBR som spökar, så det spåret kan du lägga ner. Det är mer troligt att det faktiskt är några rättigheter som skiljer. Har du kollat rättigheter både på filnivå och på utdelningen? Kan du se att den nya disken alls är utdelad?

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av giplet:

Det är inte GPT/MBR som spökar, så det spåret kan du lägga ner. Det är mer troligt att det faktiskt är några rättigheter som skiljer. Har du kollat rättigheter både på filnivå och på utdelningen? Kan du se att den nya disken alls är utdelad?

Jag kan se att den är utdelad men har ej behörighet, de andra enheterna som du ser kommer jag in på utan problem.

Hur utdelningen ser ut:

Under delningscenter Lösenordsskyddad delning avaktiverad.

Alla inställningar är dvs de samma som på de andra diskarna. Finns inga mer rättigheter som går att ändra?

GTX 980 Strix | Intel i7 5820k | Corsair DDR4 16GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G400s | Sennheiser 360
Citera!!

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Kare:

Alla inställningar är dvs de samma som på de andra diskarna. Finns inga mer rättigheter som går att ändra?

Finns även säkerhet på mappen. Jag förstår det som att du bara ändrat inställningarna på själva delningen.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av giplet:

Finns även säkerhet på mappen. Jag förstår det som att du bara ändrat inställningarna på själva delningen.

Du har helt rätt. Hade totalt glömt det simpla steget

Citera!!