Permalänk
Medlem

Hur mycket överklockning behövs?

Tjenare!

Har en i5 2500k samt 670 sli. i5an har rullat på fint 4.6Ghz hela vintern men nu när det börjar bli lite varmare så undrar jag om det kommer göra någon markant skillnad ifall jag snällt klockar ner processorn till 4.3Ghz istället? Kommer det bli en flaskhals för mina sli 670?

/ Cusah

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Skrivet av cusah:

Tjenare!

Har en i5 2500k samt 670 sli. i5an har rullat på fint 4.6Ghz hela vintern men nu när det börjar bli lite varmare så undrar jag om det kommer göra någon markant skillnad ifall jag snällt klockar ner processorn till 4.3Ghz istället? Kommer det bli en flaskhals för mina sli 670?

/ Cusah

och vilka temperaturer var det i vinter med datorn, och vad ligger dom på nu ?

har du 20 grader i rumstemperatur vintras (gissar att den står inomhus) och att det nu är 25-27 grader vilken skillnad gör det på kylningen.?
får du ut värmen ur chassit och får in ny luft hela tiden så borde inte 5-10graders skillnad göra att tempen går för högt?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

och vilka temperaturer var det i vinter med datorn, och vad ligger dom på nu ?

har du 20 grader i rumstemperatur vintras (gissar att den står inomhus) och att det nu är 25-27 grader vilken skillnad gör det på kylningen.?
får du ut värmen ur chassit och får in ny luft hela tiden så borde inte 5-10graders skillnad göra att tempen går för högt?

Vinter: 4.6 Ghz idle 35c, load bf4 1-2h 70c
Nu: 4.6 Ghz idle pendlar mellan 40-46c, bf4 upp mot 85

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Skrivet av cusah:

Vinter: 4.6 Ghz idle 35c, load bf4 1-2h 70c
Nu: 4.6 Ghz idle pendlar mellan 40-46c, bf4 upp mot 85

hur många fläktar har du i chassit ? vilket chassi.
pilla med fläktar in > ut på olika sätt.

få ut den varma luften snabbare få bort den från området närmast chassit så du inte återanvänder varm luft.
använd AC eller utsug av varm luft till utsidan av huset.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av cusah:

Vinter: 4.6 Ghz idle 35c, load bf4 1-2h 70c
Nu: 4.6 Ghz idle pendlar mellan 40-46c, bf4 upp mot 85

85 grader är lugnt vid stock-spänning, vilken spänning kör du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

hur många fläktar har du i chassit ? vilket chassi.
pilla med fläktar in > ut på olika sätt.

få ut den varma luften snabbare få bort den från området närmast chassit så du inte återanvänder varm luft.
använd AC eller utsug av varm luft till utsidan av huset.

Har detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2441111 , totalt 8 fläktar.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

85 grader är lugnt vid stock-spänning, vilken spänning kör du på?

1.280v när jag kör på 4.6Ghz

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Skrivet av cusah:

1.280v när jag kör på 4.6Ghz

Det är lugnt skulle jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av cusah:

1.280v när jag kör på 4.6Ghz

Ifall den går högre än 86 grader celsius så kanske du bör överväga att köpa ny kylare ifall du vill behålla klocken. Vilken kylare har du nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Ifall den går högre än 86 grader celsius så kanske du bör överväga att köpa ny kylare ifall du vill behålla klocken. Vilken kylare har du nu?

Skickades från m.sweclockers.com

NH-D14

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Tack, kollade tydligen inte tillräckligt noga.

Skrivet av cusah:

1.280v när jag kör på 4.6Ghz

Montera på ny kylpasta lite bättre kanske (typ smeta på med en plasthandske, för jämnare kylpasta)?

Permalänk
Medlem

Du kommer antagligen inte få lika stabil FPS, utan kanske då och då märker att FPSen droppar lite mer än innan, men jag tror inte det kommer göra någon stor skillnad.

Om du överväger en ny kylare så avråder jag dig. Kyleffekten är inte värt det. Skaffa då hellre en lite kralligare CPU(2600k, 2700k, 3770k), och låt den tuffa på lite långsammare frekvens/multi.

Har du utforskat vad din CPU behöver för spänning? Du kanske inte behöver gå ned till 4.3 om din processor kräver lite mindre spänning redan vid typ 4.4/4.5. Jag vet att min gamla 2600k tog i en ganska hård vägg vid 4.8, och efter det krävdes det mycket högre spänning för att komma vidare.

Har du din kylare på maxfart då den är 85°c+?

Ett till alternativ är att köra tre fläktar på kylaren. Brukar ge någon grad.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

har du 2 fläktar push > pull ? utsug av luft längst upp i chassit ?
sitter kylaren så den blåser uppåt ?

få bort den varma luften från grafikkortet så den inte används av cpu-kylaren.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644