Ny hårddisk...måndagsexemplar?

Permalänk

Ny hårddisk...måndagsexemplar?

Tjena SC.

Köpte mig en 2TB WD då jag kände att 500GB lagring var för lite.

Säkerhetskopierade allt från den gamle lagringsdisken och satte i den nya.

Nu fastnar jag på "windows startas"-loggan och kommer inte in i windows så länge den är ikopplad.

Är den död?

Visa signatur

HD7970//4670K @ Stock + h80i PnP//8GB DDR3 1600mhz//HAF 912 PLUS//MSI Z87-G45//Be Quiet! 630W//WD 500gb 7200 HDD//128 GB Samsung 830

Permalänk

Har varit inne i BIOS ca tretusen gånger och försäkrat mig om att boot-sekvensen är rätt.

Visa signatur

HD7970//4670K @ Stock + h80i PnP//8GB DDR3 1600mhz//HAF 912 PLUS//MSI Z87-G45//Be Quiet! 630W//WD 500gb 7200 HDD//128 GB Samsung 830

Permalänk
Medlem

Testat annan SATA?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Testat annan SATA?

Japp, testat alla andra SATA-portar. Datorn identifierar den men fortfarande ingen lycka.

Visa signatur

HD7970//4670K @ Stock + h80i PnP//8GB DDR3 1600mhz//HAF 912 PLUS//MSI Z87-G45//Be Quiet! 630W//WD 500gb 7200 HDD//128 GB Samsung 830

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lingongrova:

Tjena SC.

Köpte mig en 2TB WD då jag kände att 500GB lagring var för lite.

Säkerhetskopierade allt från den gamle lagringsdisken och satte i den nya.

Nu fastnar jag på "windows startas"-loggan och kommer inte in i windows så länge den är ikopplad.

Är den död?

Att säkerhetskopiera är inte samma sak som att klona. Du har gjort ditt operativsystem korrupt pga felaktig överföring. Installera Windows på nytt så löser det sig. En start reparation kan även lösa det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Att säkerhetskopiera är inte samma sak som att klona. Du har gjort ditt operativsystem korrupt pga felaktig överföring. Installera Windows på nytt så löser det sig. En start reparation kan även lösa det.

Har installerat om windows men samma sak händer: datorn fastnar på "windows startas"-loggan. Det längsta jag har väntat är 10 minuter.

Visa signatur

HD7970//4670K @ Stock + h80i PnP//8GB DDR3 1600mhz//HAF 912 PLUS//MSI Z87-G45//Be Quiet! 630W//WD 500gb 7200 HDD//128 GB Samsung 830

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lingongrova:

Tjena SC.

Köpte mig en 2TB WD då jag kände att 500GB lagring var för lite.

Säkerhetskopierade allt från den gamle lagringsdisken och satte i den nya.

Nu fastnar jag på "windows startas"-loggan och kommer inte in i windows så länge den är ikopplad.

Är den död?

Skrivet av Lingongrova:

Har installerat om windows men samma sak händer: datorn fastnar på "windows startas"-loggan. Det längsta jag har väntat är 10 minuter.

Läser man första inlägget kan man lätt få för sig att det enbart var en "lagringsdisk", vilken som helst, inte den disk som innehöll operativsystemet, även om det kanske är en vanlig tolkning.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lingongrova:

Har installerat om windows men samma sak händer: datorn fastnar på "windows startas"-loggan. Det längsta jag har väntat är 10 minuter.

Installera på gamla disken och boota därifrån, kör sedan en Diskchk på nya disken. Låter som Sektorfel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Gör en Crystaldisk test.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Installera på gamla disken och boota därifrån, kör sedan en Diskchk på nya disken. Låter som Sektorfel.

Skrivet av Melinho2895:

Gör en Crystaldisk test.

Men hur ska jag kunna köra testen på den nya disken om windows inte startas så fort jag kopplar in den?

Det är lagringsdiskar båda två, kör en Samsung 830 SSD som systemdisk.

Visa signatur

HD7970//4670K @ Stock + h80i PnP//8GB DDR3 1600mhz//HAF 912 PLUS//MSI Z87-G45//Be Quiet! 630W//WD 500gb 7200 HDD//128 GB Samsung 830

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lingongrova:

Men hur ska jag kunna köra testen på den nya disken om windows inte startas så fort jag kopplar in den?

Det är lagringsdiskar båda två, kör en Samsung 830 SSD som systemdisk.

Vad gjorde du då för säkerhetskopiering? Dra ut alla diskar utom SSD. Startar datorn?

Stoppa in ena disken... Startar datorn?
Stoppa in andra disken för sig. Startar datorn?

Etc.

Kom fram till om det är den ena eller andra disken som är problemet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lingongrova:

Det är lagringsdiskar båda två, kör en Samsung 830 SSD som systemdisk.

Kunde ha nämnts i första inlägget.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad gjorde du då för säkerhetskopiering? Dra ut alla diskar utom SSD. Startar datorn?

Stoppa in ena disken... Startar datorn?
Stoppa in andra disken för sig. Startar datorn?

Etc.

Kom fram till om det är den ena eller andra disken som är problemet.

Skrivet av Osprey:

Kunde ha nämnts i första inlägget.

Får ursäkta att jag var otydlig angående SSD:n.

Har kopierat över det jag vill ha kvar från 500gb:aren till en extern hårddisk. Den nya 2TB:aren är orörd.

Datorn startar med ssd+gamla och bara ssd, men så fort jag kopplar in den nya 2TB så fastnar jag på "windows startas", både med ssd+nya och ssd+gamla+nya.

Visa signatur

HD7970//4670K @ Stock + h80i PnP//8GB DDR3 1600mhz//HAF 912 PLUS//MSI Z87-G45//Be Quiet! 630W//WD 500gb 7200 HDD//128 GB Samsung 830

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lingongrova:

Får ursäkta att jag var otydlig angående SSD:n.

Har kopierat över det jag vill ha kvar från 500gb:aren till en extern hårddisk. Den nya 2TB:aren är orörd.

Datorn startar med ssd+gamla och bara ssd, men så fort jag kopplar in den nya 2TB så fastnar jag på "windows startas", både med ssd+nya och ssd+gamla+nya.

Utmärkt information.
Ber om ursäkt om jag lät dryg. Någon enstaka extra rad kan många gånger göra starten lättare, så man undviker missförstånd i början på tråden, vilket du förstås vet.

Antar att Windows nu åter är på plats på din SSD.
Vilket moderkort? Vid sidan av startsekvens, som du nämnde, så ser du SSD plus ny disk i BIOS?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lingongrova:

Får ursäkta att jag var otydlig angående SSD:n.

Har kopierat över det jag vill ha kvar från 500gb:aren till en extern hårddisk. Den nya 2TB:aren är orörd.

Datorn startar med ssd+gamla och bara ssd, men så fort jag kopplar in den nya 2TB så fastnar jag på "windows startas", både med ssd+nya och ssd+gamla+nya.

Testa att starta i felsäkert läge genom att trycka på F7(eller möjligen någon annan knapp).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Osprey:

Utmärkt information.
Ber om ursäkt om jag lät dryg. Någon enstaka extra rad kan många gånger göra starten lättare, så man undviker missförstånd i början på tråden, vilket du förstås vet.

Antar att Windows nu åter är på plats på din SSD.
Vilket moderkort? Vid sidan av startsekvens, som du nämnde, så ser du SSD plus ny disk i BIOS?

Moderkort: MSI Z87 G45 GAMING

Nu när jag fått igång ett färskt windows på ssdn så dyker den nya 2TB upp i BIOS på bootsekvens-menyn.

Visa signatur

HD7970//4670K @ Stock + h80i PnP//8GB DDR3 1600mhz//HAF 912 PLUS//MSI Z87-G45//Be Quiet! 630W//WD 500gb 7200 HDD//128 GB Samsung 830

Permalänk

Måste tacka för eran vilja att hjälpa mig men ska gå till sängs nu och kommer fortsätta felsöka på lördag. Hoppas ni finns kvar då

Visa signatur

HD7970//4670K @ Stock + h80i PnP//8GB DDR3 1600mhz//HAF 912 PLUS//MSI Z87-G45//Be Quiet! 630W//WD 500gb 7200 HDD//128 GB Samsung 830

Permalänk
Medlem

Jag skulle bara ha adderat denna som lagringsdisk vilket ger dig ytterligare 4×500 GB. Behåller du den gamla disken får du totalt 5×500 GB. Låter som att du har ett för gammalt bios, begränsningar i kontrollern eller fel på hårddisken.

Eftersom du har windows på en SSD så ska det räcka att bara lägga till en ny disk.
Det finns en gammal begränsning på 127 GB från 98 och XP. Men eftersom du kan köra en 500 GB disk så är nästa gräns strax innan 2 TB vilket kräver vista, 7 eller 8.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Jag skulle bara ha adderat denna som lagringsdisk vilket ger dig ytterligare 4×500 GB. Behåller du den gamla disken får du totalt 5×500 GB. Låter som att du har ett för gammalt bios, begränsningar i kontrollern eller fel på hårddisken.

Eftersom du har windows på en SSD så ska det räcka att bara lägga till en ny disk.
Det finns en gammal begränsning på 127 GB från 98 och XP. Men eftersom du kan köra en 500 GB disk så är nästa gräns strax innan 2 TB vilket kräver vista, 7 eller 8.

klarar dit bios av 2tb?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Jag skulle bara ha adderat denna som lagringsdisk vilket ger dig ytterligare 4×500 GB. Behåller du den gamla disken får du totalt 5×500 GB. Låter som att du har ett för gammalt bios, begränsningar i kontrollern eller fel på hårddisken.

Eftersom du har windows på en SSD så ska det räcka att bara lägga till en ny disk.
Det finns en gammal begränsning på 127 GB från 98 och XP. Men eftersom du kan köra en 500 GB disk så är nästa gräns strax innan 2 TB vilket kräver vista, 7 eller 8.

Skrivet av Sneaky_rhino:

klarar dit bios av 2tb?

^^

Skrivet av Osprey:

Vilket moderkort?

Skrivet av Lingongrova:

Moderkort: MSI Z87 G45 GAMING

(Jag missade att kontrollera Lingongrovas signatur, då dessa i allmänhet är av högst begränsat värde; och när man tror att de är av värde kan det visa sig att en person talar om ett helt annat system; jag valde därför att fråga om vilket moderkort TS använder. Frågan var ägnad åt hur saker kan kopplas, respektive inställningar i BIOS, inte begränsningar i partitionstabellen i äldre MBR eller samma storleksbegränsning i BIOS.)

Lingongrova får svara själv, om denne önskar, på sina ev. planer med den nya respektive gamla disken.

Permalänk
Skrivet av Osprey:

^^

(Jag missade att kontrollera Lingongrovas signatur, då dessa i allmänhet är av högst begränsat värde; och när man tror att de är av värde kan det visa sig att en person talar om ett helt annat system; jag valde därför att fråga om vilket moderkort TS använder. Frågan var ägnad åt hur saker kan kopplas, respektive inställningar i BIOS, inte begränsningar i partitionstabellen i äldre MBR eller samma storleksbegränsning i BIOS.)

Lingongrova får svara själv, om denne önskar, på sina ev. planer med den nya respektive gamla disken.

Har nu kommit såpass långt att jag hittar 2TB disken i windows genom att koppla in SATA:n när jag väl bootat upp windows. Alltså hittar datorn den. Hur ska jag gå vidare? Ska jag använda något windows-program eller hämta ner något?

Edit: har lyckats boota upp windows i felsäkert läge. 2TB-disken ligger default som D:

Visa signatur

HD7970//4670K @ Stock + h80i PnP//8GB DDR3 1600mhz//HAF 912 PLUS//MSI Z87-G45//Be Quiet! 630W//WD 500gb 7200 HDD//128 GB Samsung 830

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lingongrova:

Har nu kommit såpass långt att jag hittar 2TB disken i windows genom att koppla in SATA:n när jag väl bootat upp windows. Alltså hittar datorn den. Hur ska jag gå vidare? Ska jag använda något windows-program eller hämta ner något?

Edit: har lyckats boota upp windows i felsäkert läge. 2TB-disken ligger default som D:

Kopplade du in 2TB disken när datorn var igång?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Kopplade du in 2TB disken när datorn var igång?

Ja, drog igång Hot Swap på den sata-porten där 2TB-disken är ikopplad.

Visa signatur

HD7970//4670K @ Stock + h80i PnP//8GB DDR3 1600mhz//HAF 912 PLUS//MSI Z87-G45//Be Quiet! 630W//WD 500gb 7200 HDD//128 GB Samsung 830

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lingongrova:

Ja, drog igång Hot Swap på den sata-porten där 2TB-disken är ikopplad.

Och du har ett hot swap bakplan kopplat till den?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Och du har ett hot swap bakplan kopplat till den?

Den sitter i de vanliga 3,5"-platserna i mitt HAF 912+, endast varit inne i BIOS och switchat på Hot Swap då en kille på Tomshardware förslog detta.

Visa signatur

HD7970//4670K @ Stock + h80i PnP//8GB DDR3 1600mhz//HAF 912 PLUS//MSI Z87-G45//Be Quiet! 630W//WD 500gb 7200 HDD//128 GB Samsung 830

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lingongrova:

Den sitter i de vanliga 3,5"-platserna i mitt HAF 912+, endast varit inne i BIOS och switchat på Hot Swap då en kille på Tomshardware förslog detta.

Okej, det är väldigt lätt nämligen att man skadar sin disk om man gör sådär, det är då rakt inte rekommenderat att koppla in och ut en s-ata disk under gång även om hotswap är aktiverat, mycket lätt hänt att man kortsluter disk/moderkort om man inte är stadig på hand, därför de alltid rekommenderar bakplan

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Okej, det är väldigt lätt nämligen att man skadar sin disk om man gör sådär, det är då rakt inte rekommenderat att koppla in och ut en s-ata disk under gång även om hotswap är aktiverat, mycket lätt hänt att man kortsluter disk/moderkort om man inte är stadig på hand, därför de alltid rekommenderar bakplan

Alright, men har du någon idé på vad jag kan testa?

Visa signatur

HD7970//4670K @ Stock + h80i PnP//8GB DDR3 1600mhz//HAF 912 PLUS//MSI Z87-G45//Be Quiet! 630W//WD 500gb 7200 HDD//128 GB Samsung 830

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lingongrova:

Alright, men har du någon idé på vad jag kan testa?

Jadå, absolut det kan jag hjälpa dig med

Först och främst, om du kan komma in i windows, så ladda ner WD Diagnostics här

http://support.wd.com/product/download.asp?groupid=608&sid=2&...

Föreslår att du kör DOS versionen för att du ska slippa använda windows, men om du får igång windows så följ instruktionerna här

http://support.wd.com/product/download.asp?groupid=608&sid=3&...

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(