Överklocking av CPU (World of Warcraft)

Permalänk
Medlem

Överklocking av CPU (World of Warcraft)

Jag har

CPU: AMD FX-8320 Eight-Core (3.7 GGHz på ~32°C)

Moderkort: Gigabyte Technology Co., Ltd. 990FXA-UD3 (CPU 1)

CPU Kylare: Noctua NH-U14S

RAM: 16,0GB Single-Channel DDR3 @ 669GHz

GPU: NVIDIA GeForce GTX 770

Nät: Corsair CX 600W

Jag vill kunna köra wow med lite högre FPS så jag kan ha DPS meters + streama ligger på ~20 i fights och ~13 FPS under BL. Laggar inget atm men med DPS meters så gör jag de, och kan inte streama då det oxå laggar.

Har gått in i BIOS och ändrat CPU Ratio till 4.0 Ghz för att testa lite kollar info i BIOS och då står det att min CPU ligger på 4.0 GHz men sen när jag kollar i Speccy (Eller något annat pogram) så står det fortfarande 3.7GHz.

Har använt lite "AMD OverDrive" då fungerar de att klocka upp. men när jag klockar mer än 4.0GHz så ändras windows layouten (ganska irriterande).

Är ganska ny på klockning skulle vilja få upp det till minst 4.7GHz om det går hur vet man hur mycket Voltage man behöver.
Och vad är "NB VID" ?

Permalänk

MHz hoppas jag innerligt inte att den är klockad i, GHz snarast :). I övrigt så är volten som behövs så är det från CPU till CPU, även exemplar av en specifik modell kan skiljas relativt gravt.

Ursäkta svenskan!

Permalänk
Medlem

Enda vettiga lösningen är att skaffa en Intel-rigg då det fungerar bra mycket bättre i WoW, tyvärr.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Avaktivera Turbo Core för att få den att sluta sitta på 3.7.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mine.craft:

MHz hoppas jag innerligt inte att den är klockad i, GHz snarast :). I övrigt så är volten som behövs så är det från CPU till CPU, även exemplar av en specifik modell kan skiljas relativt gravt.

Ursäkta svenskan!

Hur vet man hur mycket man ska ta då? hur märker man de?

Skrivet av LPG:

Avaktivera Turbo Core för att få den att sluta sitta på 3.7.

Ty!

Permalänk
Medlem

Hur du ska kunna köra ens MS Röj på 4MHz är bortom mitt förstånd, men lycka till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nocy123:

Hur vet man hur mycket man ska ta då? hur märker man de?

Kolla efter guider på din processor och prova dig fram till vad ditt exemplar klarar. Det man bör akta sig för är att inte ha alltför hög volt samt temperatur, men det står antagligen i guiderna.
Var noga med att skapa en profil med de nuvarande inställningarna, ifall att det skulle skita sig så slipper du då krångla med att komma på vad du hade när det fungerade. (kanske inte heter just profil men något liknande bör det vara)

Permalänk
Medlem

RAMen i 667MHz, varför? klocka upp till 1600 bara!
Läs lite här om hur du bör klocka din 8320 på vatten:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/280320-29-8320
Har tyvärr ingen erfarenhet av att klocka AMD, men stäng av all automtisk styrning förutom volten. Sen sätter du ett Max-target för V-coren. Sen pressar du bara upp multipliern tills det slutar vara stabilt

Permalänk
Medlem

Har testat lite kommer upp i 4.5 GHz utan att ändra voltage ännu.

Men har fått några problem
När jag startar datan tar det kanske 2-3 minuter innan jag kan starta ett pogram (Chrome fungerar att starta direkt) men jag kan öppna mappar.
Och den blir ostabil efter stress test då den hoppar imellan 2.9 till 4.5 hela tiden men inte innan stress test bara efter och undertiden.