Problem med en extern hårddisk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2009

Problem med en extern hårddisk.

Problemet började när min externa nätverkshårddisk slutade att fungera, så skruvade isär chassit och tog ut hårddisken, som är en Samsung HD501LJ. Kopplade in den via SATA i datorn för att flytta över alla filer. Hårddisken startar, syns i BIOS och i enhetshanteraren, men går inte att använda i utforskaren.

Någon som vet vad som kan göras för att lösa problemet? Har sökt efter nya drivers, men då verkar det som man ska boota från en skiva och uppdatera därifrån, och jag vågar inte riktigt det i första hand.

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Vilken "nätverkshårddisk" handlar det om? Kanske använder specialfilsystem som inte går att läsa i Windows utan extra programvara.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

jag tror bara den inte fått en enhetsbokstav. Starta Diskhanteraren, leta upp disken som inte syns i listan, högerklicka o ge den en bokstav

Med vänlig hälsning, Lazze

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Tea42BBS:

jag tror bara den inte fått en enhetsbokstav. Starta Diskhanteraren, leta upp disken som inte syns i listan, högerklicka o ge den en bokstav

Med vänlig hälsning, Lazze

Det stämmer att den inte har fått någon enhetsbokstav, men det går heller inte att ge den någon. Lutar åt att problemet är det som MultiMan skrev.

Skrivet av MultiMan:

Vilken "nätverkshårddisk" handlar det om? Kanske använder specialfilsystem som inte går att läsa i Windows utan extra programvara.

Låter som det är det som är problemet. Hårddisken var någon variant från Lacie, hittar inte chassit nu så vet inte precis.

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

1. Ta reda på om den använder specialsystem eller inte, om så är fallet, installera rätt programvara för att läsa (om det finns).
2. Använder den vanligt filsystem kan det vara korrupt. Hämta t ex Testdisk och se om det kan fixa problemet. OBS! Läs instruktionerna noga innan!
3. Disken kan vara skadad hårdvarumässigt trots att den syns både i OS och BIOS. Viktig data = lämna till dataåtervinningsföretag.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av MultiMan:

1. Ta reda på om den använder specialsystem eller inte, om så är fallet, installera rätt programvara för att läsa (om det finns).
2. Använder den vanligt filsystem kan det vara korrupt. Hämta t ex Testdisk och se om det kan fixa problemet. OBS! Läs instruktionerna noga innan!
3. Disken kan vara skadad hårdvarumässigt trots att den syns både i OS och BIOS. Viktig data = lämna till dataåtervinningsföretag.

Antar att det det är vanliga filsystem som existerar?:

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=11hb5fd&s=8#.U4md7Pl_vfI

Så den kanske är korrupt på något sätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Om jag tolkar bilden rätt så har du en linux partition, antagligen OS för NAS'en. Men sen hävdar den att du har en FAT32 partition till merparten av diskens innehåll, vilket verkar lite bakvänt. Då har man kvar alla "problem" med max filstorlek osv.
Utan att ha mer kött på benen är det rätt svårt att veta vad Lacie gjort, eller inte gjort med disken, och hur man ska försöka komma åt den. Mer info om vilken NAS det är, hade varit till fördel...
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av -=Mr_B=-:

Om jag tolkar bilden rätt så har du en linux partition, antagligen OS för NAS'en. Men sen hävdar den att du har en FAT32 partition till merparten av diskens innehåll, vilket verkar lite bakvänt. Då har man kvar alla "problem" med max filstorlek osv.
Utan att ha mer kött på benen är det rätt svårt att veta vad Lacie gjort, eller inte gjort med disken, och hur man ska försöka komma åt den. Mer info om vilken NAS det är, hade varit till fördel...
B!

Efter ha forskat lite kring äldre Lacie-modeller så tror jag det kan ha varit en Lacie Mini Disk. Stämmer överens med utseendet och I/O

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Skanna klart me testdisk tills den visar upp partitioner som du är nöjd med - be därefter testdisk skriva den nya partitionstabellen å saken e biff

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The Culture
Registrerad
Feb 2013

LaCie brukar köra med Linux ext2, ext3 eller ext4 filsystem.

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Dec 2010

Jag tror den måste formateras, mins jag rätt så måste ma nvid första användning installera som nått slags mini operativ system på den för att använda den, gör man detta istället för att helt sonika formatera disken( vilket de inte på nått sätt säger är ett alternativ) så kan de vara det som orsakar ditt problem nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Så vitt jag kan se kommer du inte undan att skaffa dig lite Linux erfarenhet. Du måste mounta disken i Linux, ange root rättigheter för att få access, och sen ge alla andra läsrättigheter, så du kan kopiera grejerna... Eftersom min totala Linux erfarenhet är nära nog obefintlig... Hoppas någon tittar förbi och hjälper dig.
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av jookeer:

Skanna klart me testdisk tills den visar upp partitioner som du är nöjd med - be därefter testdisk skriva den nya partitionstabellen å saken e biff

Har gjort som du skrev, och fick då upp hårddisken i utforskaren, men med inga filer "synliga". Testade då att använda Recuva och fick fram filer, dock bara "skit". Massa ikoner och bilder på olika loggor tillsammans med olika textdokument. Men, konstigt nog, så fick jag fram en bild som var från ett familjealbum, alltså nödvändig. Ska testa och söka efter flera partitioner, annars får jag skicka in den till ett företag.