Netgear Readynas 104, vilken raidconfig?

Permalänk
Medlem

Netgear Readynas 104, vilken raidconfig?

Jag har just nu 2x 1TB i den. Vad händer om jag sätter i två stycken till likadana diskar? Såvitt jag förstår det kan jag antingen köra 2x RAID1 eller köra en X-raid config.

"X-RAID uses the capacity of one disk for data storage and reserves the capacity of a second disk for data protection, which allows the volume to recreate data if a disk fails. In a two-disk system, the usable storage space is one disk. In a three-disk system, the usable storage space is two disks. In general, the total capacity of your storage system equals the capacity of all your disks minus the capacity of one disk."

Vad är bäst att göra i ett sådant läge? Måste jag köra en formatering och börja om från början om två likadana diskar läggs till?

Många frågor..

Permalänk
Hedersmedlem

Köra X-RAID låter väl vettigast. De flesta NAS-tillverkare har programvara som stödjer migrering från RAID0/1 till RAID 5/6 eller motsvarande, bör stå i manualen. Det beror lite på vad du lagrar, RAID1 används främst för upptid och även X-RAID, men förstnämnda är kanske rekommenderat om du har viktig data. Personligen skulle jag dock kört X-RAID samt haft backup på det viktiga.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Hur fungerar säkerheten vid X-RAID?

"..reserves the capacity of a second disk for data protection", innebär det att det enbart finns plats för någon form av data-recovery istället för att innehållet speglas helt och hållet?

Permalänk
Medlem

X-RAID läget migrerar data så att du "alltid" har motsvarande 1 disk dedikerad till paritetsdata. I verkligheten börjar 2 diskars setuppen med en spegling, och när du stoppar i disk 3, går den över till RAID-5. Personligen, eftersom du kommer bli tvungen att stoppa i en disk, vänta tills enheten är färdig, och sen göra om det med den sista disken, så hade jag tömt enheten på data, installerat båda de nya diskarna, och valt X-Raid. (Det ska tillåta dig att byta till större diskar enligt samma princip i framtiden. Misstänker att det fungerar på RAID-5 med, men... Dock är man i det läget tillbaka till att byta/uppgradera en disk i taget.)

Egentligen skulle man nog börja om från början, så att säga. Plocka ut den ena disken, och stoppa den i en dator. Kopiera allt från NAS'en. Och installera en 4TB disk i NAS'en, och kopiera tillbaka allt till den. 3 lediga platser, och 4 gånger ditt nuvarande utrymme, 25% mer än vad det ger att fylla enheten med 1TB diskar. Nackdelen är ju att man inte för någon redundans i lagringen...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.