Computerstocklots är en bluff

Permalänk

Computerstocklots är en bluff

Jag kan, tyvärr, informera om att Computerstocklots är en bluff.
Leif Karlsson som "ägaren" kallar sig har vi Blocket även annonserat om att han säljer klädespartier under namnet Partimax.

Tidigare i våras gjorde jag, efter många telefonsamtal och emails med Leif, en provbeställning av barnkläder och t-shirts. Inköpssumman om 7000 kr fördes över till Thailand där han sannolikt befinner sig och varorna skulle skickas samma dag. I dag, två månader senare, är jag 7000 kr fattigare men en lärdom rikare.
Jag har självfallet gjort en polisanmälan och även Blocket kommer att spärra alla annonser som man kan härleda till "Leif Karlsson"

Han har använt sig av två svenska telefonnummer, ************* samt **************. Han har även en thailändsk mobil ************.

Kvinnan som tar emot betalningarna och som är kontoinnehavare i Bangkok bank heter *************.

Tyvärr så finns där inga varningar mot Leif, Computerstocklots, partimax eller *********** om man googlar, något som hade kunnat spara mig 7000 kr...

Jag har m a a detta idag även registrerat följande domännamn:
computerstocklots.se
leifkarlsson.nu
*************.com
partimax.se

Jag tänkte att jag, när jag har tid, skall lägga upp varningar på dessa sidor för att försöka förhindra att fler råkar ut för denna person. Då detta överhuvudtaget inte är mitt område tar jag gärna emot tips hur dessa sidor kan komma att hamna högt om man googlar.

Har redigerat bort ett namn som ej är offentlig uppgift. /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av moreforless:

Redan varit en het tråd upp om just Computerstocklots uppe, tror de flesta redan vet att man inte ska köpa något där vid det här laget och förhoppningsvis om man bara kollar på deras priser.

Hade du sökt på computerstocklots på google hade du fått upp den. http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1296810-aer...

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem

Beklagar. Dyra läropengar, men det får en att fundera både en och två gånger innan man köper något. Hoppas det mot förmodan löser sig.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Tråkigt!

Tyvärr inte särskilt oväntat efter att ha läst i den andra tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vackaan:

Redan varit en het tråd upp om just Computerstocklots uppe, tror de flesta redan vet att man inte ska köpa något där vid det här laget och förhoppningsvis om man bara kollar på deras priser.

Hade du sökt på computerstocklots på google hade du fått upp den. http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1296810-aer...

Tyvärr fanns inte denna tråd för än i April, så därmed var det omöjligt för honom att hitta något vid just det laget!

Men tråkigt att du blev lurad, men som sagt.. Ibland när man ser priser som är för bra för att vara sant, skall man nog ta sig en funderar och verkligen lugna med ett köp.

Permalänk
Medlem

Hur gick det för Blub och hans beställning från computerstocklocks ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vackaan:

Redan varit en het tråd upp om just Computerstocklots uppe, tror de flesta redan vet att man inte ska köpa något där vid det här laget och förhoppningsvis om man bara kollar på deras priser.

Hade du sökt på computerstocklots på google hade du fått upp den. http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1296810-aer...

OP är nyregistrerad här och har säkert gjort kontot och tråden på just detta forum för att computerstocklots har varit ett diskussionsämne här. Dvs, OP har nog hamnat här just via google

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Den annons jag svarade på låg på Blocket i november 2013 och jag gjorde min beställning i april i år, tyvärr långt innan tråden skapades på den här sidan.
Som sagt, sura pengar men jag hoppas att jag kan varna andra...

Permalänk
Medlem

En "provbeställning" på 7000 SEK låter väldigt högt för just en provbeställning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Priserna för kläderna var f ö inte så billiga som datorprylarna tydligen var utan helt realistiska priser för kläder uppsydda i Thailand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

En "provbeställning" på 7000 SEK låter väldigt högt för just en provbeställning.

Antagligen har Leffe använt sig av samma argument där som i Computerstockhistorien, dvs. att man måste beställa ett stort parti för att få det "låta" priset och därmed också betala ett relativt högt pris.

edit: någon som vet hur det gick för Blub i sin provbeställning?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Jag äger en klädesbutik, därav provbeställningen.

Permalänk
Medlem

Bluffar som baseras på klädförsäljning är betydligt svårare genomskåda, speciellt från Thailand då alla som varit dit vet att det generellt är väldigt billigt att köpa kläder där. Väldigt tråkigt att höra att du blivit bedragen men du har rätt inställning då du inser att du gått en visdom rikare ur händelsen.

Däremot förstår jag inte de som trott att computerstocklots skulle vara seriös, hela upplägget var suspekt.
Visst det går att köpa billiga datorprodukter från konkurslager men då rör det sig inte om de allra senaste produkterna som i detta fallet, så de som gått på detta (om nu någon gjort det) är allt bra blåögda.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Kan nu säga att efter sett 08 numret att det är inte första bedrägeriet, en barnkläds butik fick slå igen när en beställning på 75.000kr inte dök upp.
Det är tre år sedan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Har lagt ett meddelande till dig quattro.

Permalänk

*citat borttaget av mod*

det kallas sökoptimeringar desto fler ggr en sida skrivs och länkas desto större chans är det att trådarna på SweC kommer längre upp. (om ja nu fattat det rätt)
computerstocklots har lästs 110 498 ggr 23 sidor med text. om det nu skulle finnas personer som läser på SweC så lär dom inte missat den tråden. var till och med en länk på FB.
brukar du köpa kläder i parti / pall utan säkra betalningssätt ?

Har redigerat bort ett citat som innehöll ett namn, ej är offentlig uppgift. /Mod
Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

enligt mig är det värsta inte att man inte får något för sina pengar utan att de hamnar i fickan på en bedragare. skulle hellre elda upp pengarna.

Permalänk

Skall tilläggas att "Leif" är en väldigt skicklig bedragare. Som jag skrev så hade jag kontakt med honom under ett par månader innan jag gjorde beställningen och under den perioden byggde han upp ett förtroende och delade med sig av privata saker om sig själv. När väl beställningen skulle göras så kändes det som om jag kände honom och att det därför var liten risk med att göra denna typ av betalning.
Men visst, dumstruten sitter ju där den ska nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreforless:

Skall tilläggas att "Leif" är en väldigt skicklig bedragare. Som jag skrev så hade jag kontakt med honom under ett par månader innan jag gjorde beställningen och under den perioden byggde han upp ett förtroende och delade med sig av privata saker om sig själv. När väl beställningen skulle göras så kändes det som om jag kände honom och att det därför var liten risk med att göra denna typ av betalning.
Men visst, dumstruten sitter ju där den ska nu...

Jo det var ju precis samma sak han försökte med vissa i den andra tråden.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Att folk aldrig lär sig... 7000 också? ja vad ska man säga, tragiskt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Att folk aldrig lär sig... 7000 också? ja vad ska man säga, tragiskt.

Nigeriabrev är ju ett annat sätt. tillvägagångssättet fanns redan 18:talet efter kriget med Napoleon.
fast lite jobbigare då allt skulle handskrivas.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad*

Vi tillåter inte personuppgifter och uthängningar på SweClockers. Leif Karlsson har dock själv begärt att få svara vilket vi självklart tillät. Tills det spårade ur i tidigare tråd.

Vänligen respektera forumreglerna.

Citat:

§ 1 Personuppgifter
Det är inte tillåtet att publicera personuppgifter (namn, adress, telefonnummer, personnummer etc.) i forumet.

Skrivet av Myllerman:

Hur gick det för Blub och hans beställning från computerstocklocks ?

Vi har lovat att uppdatera den första tråden om det kommer mer information, det har det alltså inte gjort. Börjar folk om med foliekonspirationerna (det blev oerhörda mängder regelbrott postade mot slutet) som gjorde att vi var tvungna att avsluta tråd #1 och #2 så kommer även denna att stängas. Det har självklart inte att göra med annat än våra forumregler.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers