Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

31 K Bad - HDD

Jag har nyligen klonat en systemhårddisk. Jag gick från en 500 GB till en 1 TB stor disk.
Jag tog hjälp av mjukvaran EaseUS Partition master. Allt fungerade bra!
Efter ett tag fick jag tips av en kollega att kolla kluster placeringen (cluster alignment) mha programmet as-ssd.
Det visar sig att jag har 31 K bad alignmnet.
Hur stor betydelse har det på en "vanlig" (hdd) HD?

Jag kör Windows Vista.
Disken är en WesterDigital : WDC WD10 EZEX-00BN5A0 SCSI Disk Device
Tilläggas kan att datorn är minst lika snabb som innan jag bytte HD!

Tips och synpunkter emottages!

Tack!

Torbjörn

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Så vitt jag förstår är din disk av typen Advanced Format, vilket betyder att den kommer att funka bättre om du fixar problemet med aligning av sektorerna.

WD tillhandahåller ett program som fixar problemet till dig, WD Align. Men bered dig på att det tar ett antal timmar.
http://support.wdc.com/product/downloadsw.asp?sid=128

Eventuellt kan det vara en idé att klona om disken. Programmet du använder har en setting för att aligna om sektorerna medan den klonar.

Edit: Jag blir lite konfunderad av att du skriver SCSI. Är det en SCSI disk du har? För när jag googlar modellnr'et så får jag det till en WD Blue SATA disk.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av giplet:

Edit: Jag blir lite konfunderad av att du skriver SCSI. Är det en SCSI disk du har? För när jag googlar modellnr'et så får jag det till en WD Blue SATA disk.

Vill minnas att vissa Windows samt AS SSD versioner listar SATA enheter i AHCI läge som SCSI så jag skulle tro att TS tagit infon från Windows eller AS SSD.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av giplet:

Så vitt jag förstår är din disk av typen Advanced Format, vilket betyder att den kommer att funka bättre om du fixar problemet med aligning av sektorerna.

WD tillhandahåller ett program som fixar problemet till dig, WD Align. Men bered dig på att det tar ett antal timmar.

Eventuellt kan det vara en idé att klona om disken. Programmet du använder har en setting för att aligna om sektorerna medan den klonar.

Tack för tipset! Är du 100% på att det programet funkar för min HD?
Jag tog infon om HDn från enhetshanteraren i kontrollpanelen.
Det är en sata disk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av TiasE:

Vill minnas att vissa Windows samt AS SSD versioner listar SATA enheter i AHCI läge som SCSI så jag skulle tro att TS tagit infon från Windows eller AS SSD.

Tagit från enhetshanteraren i windows kontrollpanel...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Intressant nog så testade jag den andra disken som sitter i från datorn var ny. Samma resultat: 31 K Bad.
Trist att man haft en för låg prestanda redan från början...
Den nya HDn är i alla fall snabbare än den som varit med från början. (jämför resultat, trots pågående skanning)

Hur mycket skulle den nya HDs prestanda förbättras tror ni?
Värt risken med dataförlust?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Skulle säga i stort sett obefintlig, då du troligtvis har ett nvidia chipset som inte är det snabbaste samt en vanlig disk så kan du vara nöjd med det du har

WS: 4770K, 16GB, 1TB SSD, GTX 970 SLI, Acer XB271HU+Asus PB278Q.
FS: Supermicro X9SCM/CSE-743TQ, Xeon 1230, 28TB
HP MS G8 Xeon 1265L. Qnap TS453A 12TB, Asrock HTPC, HP Elitebook, Aruba AP:s, HP Poe switch, Fortigate 60D

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Bakko:

Tack för tipset! Är du 100% på att det programet funkar för min HD?
Jag tog infon om HDn från enhetshanteraren i kontrollpanelen.
Det är en sata disk

Om du har en WD disk så funkar det. Jag fattar det dessutom som att programmet kommer att tala om för dig om det behövs eller ej.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Det kan bli stora prestandaförluster vid skrivningar och när det gäller SSD även kortare livslängd med fel alignment.

http://www.storagereview.com/the_impact_of_misalignment
Dell skriver en del i ett dokument här också: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5...

Man bör således alltid se till att den är rätt, oavsett HD eller SSD.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Nov 2013

Jag kollade mina diskar jag har och två (mina lagringsdiskar) av tre diskar har 31K BAD medan C:\ disken är ok

Coca Cola missbrukare
AMD älskare
Katt älskare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av giplet:

Jag drog hem programmet för att justera min HD. Men där listades mina diskar som OK.

Jag kan inte ens köra WD Align.

Ett par spännande iaktagelser:

• WD Align lsitar mina diskar som aligned tvärt emot as-ssd.

• Min WD (Disk 2) har INTE egenskapen Advanced Format! Vad kan det tänkas bero på?

Min originaldisk listades som Disk 0. Efter kloningen så heter "samma" disk, Disk 2!
Varför blir det så? (Jag har samma fysiska plats på den i lådan.)

Upplysning tas tacksamt emot!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av AMD-FX:

Jag kollade mina diskar jag har och två (mina lagringsdiskar) av tre diskar har 31K BAD medan C:\ disken är ok

Har du bytt diskar eller är de isatta från fabrik?
Om du bytt, har du i så fall klonat dem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Bakko:

Har du bytt diskar eller är de isatta från fabrik?
Om du bytt, har du i så fall klonat dem?

Det är två begagnade diskar jag köpte för 200kr styck. Tror jag formaterat dessa en gång innan jag använde dem. Diskarna var som lagringsdiskar även hos den killen jag köpte dem av. Vad menar du med klonat? kopierat disk till disk? nej i såna fall

Jag testade också det programmet och det står att det är Aligned samt "Non Western Digital Advanced Format" och ena disken är också WD disk

Coca Cola missbrukare
AMD älskare
Katt älskare

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Bakko:

Jag drog hem programmet för att justera min HD. Men där listades mina diskar som OK.
http://www.basstrombone.info/bilder/WD-Align.jpg

• Min WD (Disk 2) har INTE egenskapen Advanced Format! Vad kan det tänkas bero på?

Min originaldisk listades som Disk 0. Efter kloningen så heter "samma" disk, Disk 2!

Det är antagligen för att detta inte gjorts med annat än windows egna program och inte med WD:s

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Bakko:

http://www.basstrombone.info/bilder/WD-Align.jpg

Om WD align säger att det är ok så är det ok. Att programmet tycker att align är rätt är förmodligen för att just dina diskar inte är Advanced Format. Det står inte i databladet för din disk att den ska vara det, men däremot fanns det generell information som antydde att alla diskar i WD's nuvarande sortiment skulle vara Advanced Format.

Hur som helst, allt är som det ska. Bara att vara glad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Jalle64:

Det är antagligen för att detta inte gjorts med annat än windows egna program och inte med WD:s

Jag fattar inte vad du menar!
I Windows finns det väl inget alignprogram?

Jag testade med att köra align mha ett program som heter MiniTool Partition Wizard Home Edition.
Jag gjorde det på en diks som jag har som backup. I AS SSd listades den som 8160 K Bad. Efter att jag justerade disken visades samma resultat.
I MiniToolProgrammet ståpr det nu att disken inte behöver justeras.

Väldigt intressant att olika partitionsprogram listar diskarna som i olika behov av alignment/justering

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av giplet:

Om WD align säger att det är ok så är det ok. Att programmet tycker att align är rätt är förmodligen för att just dina diskar inte är Advanced Format. Det står inte i databladet för din disk att den ska vara det, men däremot fanns det generell information som antydde att alla diskar i WD's nuvarande sortiment skulle vara Advanced Format.

Hur som helst, allt är som det ska. Bara att vara glad.

Jag är glad!
Trots att jag är perfektionist och framförallt vill lära mig nya saker hela tiden!

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av AMD-FX:

Vad menar du med klonat? kopierat disk till disk? nej i såna fall

Ja precis!
Jag klonade min systemdisk, samt utökade storleken. Det var så jag kom detta på spåren.
Men den förra HDn höll i 7 år (huvva va tiden går) så trots att den på 500GB suttit felalignad (enlig SA-SSD) i min dator i alla dessa år har den klarat sig.

Spännande ämne

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Bakko:

Jag testade med att köra align mha ett program som heter MiniTool Partition Wizard Home Edition.
Jag gjorde det på en diks som jag har som backup. I AS SSd listades den som 8160 K Bad. Efter att jag justerade disken visades samma resultat.

Väldigt intressant att olika partitionsprogram listar diskarna som i olika behov av alignment/justering

Han menar nog formaterat disken

Coca Cola missbrukare
AMD älskare
Katt älskare

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Bakko:

Ja precis!
Jag klonade min systemdisk, samt utökade storleken. Det var så jag kom detta på spåren.
Men den förra HDn höll i 7 år (huvva va tiden går) så trots att den på 500GB suttit felalignad (enlig SA-SSD) i min dator i alla dessa år har den klarat sig.

Spännande ämne

Det fanns inga advanced format-HD i den storleken för 7 år sedan, tror inte det fanns i någon storlek, så den lär inte ha varit fel alignad.

Finns att läsa bra saker på nätet, som denna där jag lärde mig vad det var för längesen: http://www.anandtech.com/show/2888/2

Från början var de 4K internt men emulerade 512 mot OS eftersom det fortfarande fanns XP som inte klarade rena 4K. Idag är många (de flesta?) rena 4K vad jag vet.

Många blandar ihop partitionering och formatering. Det enda som har betydelse i detta fallet är partitionering eftersom den bestämmer var disken börjar läsa data. En formatering kan aldrig rätta till en felaktig partitionering. Har någon partitionerat med XP och sedan klonar den disken vidare kommer alla efterföljande moderna advanced format (4K)-diskar att få samma fel och problem (med reservation för kloningsprogram som alignar samtidigt med kloningen). Partitionera alltid 4K-diskar med moderna OS som klarar av sektorstorleken och gör rätt! Detsamma gäller för SSD.

HD blir "bara" lidande i prestanda, SSD får både kortare livslängd pga dubbelskrivningar och sämre prestanda.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av MultiMan:

Det fanns inga advanced format-HD i den storleken för 7 år sedan, tror inte det fanns i någon storlek, så den lär inte ha varit fel alignad.

Menar att SA-SSD visar det nu. Var det i så fal inte fel från början?

Skrivet av MultiMan:

Finns att läsa bra saker på nätet, som denna där jag lärde mig vad det var för längesen: http://www.anandtech.com/show/2888/2

Tack! Ska kolla!

Skrivet av MultiMan:

Många blandar ihop partitionering och formatering. Det enda som har betydelse i detta fallet är partitionering eftersom den bestämmer var disken börjar läsa data. En formatering kan aldrig rätta till en felaktig partitionering. Har någon partitionerat med XP och sedan klonar den disken vidare kommer alla efterföljande moderna advanced format (4K)-diskar att få samma fel och problem (med reservation för kloningsprogram som alignar samtidigt med kloningen). Partitionera alltid 4K-diskar med moderna OS som klarar av sektorstorleken och gör rätt! Detsamma gäller för SSD.

Jag klonade en Windows Vista disk.
Den är partitionerad i Vista. (Den nya disken alltså)
Jag känner i alla fall till skillnaden mellan formatering och partitionering.
(Även om jag inte tänkte på att inte Vista kunde hantera detta på egen hand)
Ett bra OS (justa ja, har ju Vista... ) borde kunna partitionera en disk så den funkar optimalt i OSet.
Det har aldig varit XP på den, så vitt jag vet.
Första ägare av den...

Skrivet av MultiMan:

HD blir "bara" lidande i prestanda, SSD får både kortare livslängd pga dubbelskrivningar och sämre prestanda.

Bra att veta!

Tack för input!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Bakko:

Jo, jag menar att du inte har behövt använda något annat än windows egna diskprogram och att det blev rätt där iaf.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Bakko:

Ja precis!

Spännande ämne

För mig verkar det som att SA-SSD tycker att alla diskar ska vara alignade enligt samma modell som Advanced Format diskar, men det är inte alls nödvändigt med äldre diskar som inte har 4k sectorer.

När det gäller vad WD-align säger om dina diskar så tror jag bara att den är trovärdig när det gäller just WD diskar, vilket ju din nya disk är. Programmet säger att diskarna är "Non Western Digital Advanced Format", vilket jag tolkar som att det letar efter just den featuren, och den finns ju bara på WD diskar.

Hur som helst verkar det se bra ut. Diskar under 1TB har nästan aldrig Advanced Format, särskilt inte om de har några år på nacken, och WD Align har verifierat att din nya disk är korrekt. Så allt är som det ska.