Frågor angående Windows 7 Ultimate

Permalänk
Avstängd
Skrivet av golom:

Ge mig ett argument förutom att du får lite bättre FPS (förutom personliga referenser).

Jag har 105 argument i min signatur.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat ett flertal inlägg som stred mot forumets trivselregler. Respektera TS och hans tråd och börja inte med pajkastning.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har 105 argument i min signatur.

Jag kan nog klämma fram 106 argument, varför Win7 är bättre än Win8..

Slutar aldrig att förvånas över din involvering i alla Microsoft-trådar...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Om du är osäker om du behöver Ultimate så är det ett tecken på att du inte behöver det. Skulle tro att Home Edition räcker för majoriteten. Här är en jämförelse versionerna emellan.

Sen för att kunna flytta operativet mellan olika datorer behöver du en s.k. Retail-version. Alltså INTE en OEM-version.

Tänk bara på att det finns en RAM begränsning på Win7... har man tänkt skaffa 24GB eller 32GB RAM eller mera, så är det Professional eller Ultimate som gäller. Som länken visar så vid dubbla processorer exempelvis på exempelvis Socket 2011 / 2011-3 dual socket system, så är det också Professional/Enterprise/Ultimate som gäller.
Lite löjligt men på Win7 är det bara Ultimate och Enterprise du kan ändra språk på.

Windows 7 Home Basic x64 8 GB
Windows 7 Home Premium x64 16 GB
Windows 7 Professional x64 192 GB
Windows 7 Enterprise x64 192 GB
Windows 7 Ultimate x64 192 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Tänk bara på att det finns en RAM begränsning på Win7... har man tänkt skaffa 24GB eller 32GB RAM eller mera, så är det Professional eller Ultimate som gäller. Som länken visar så vid dubbla processorer exempelvis på exempelvis Socket 2011 / 2011-3 dual socket system, så är det också Professional/Enterprise/Ultimate som gäller.
Lite löjligt men på Win7 är det bara Ultimate och Enterprise du kan ändra språk på.

Windows 7 Home Basic x64 8 GB
Windows 7 Home Premium x64 16 GB
Windows 7 Professional x64 192 GB
Windows 7 Enterprise x64 192 GB
Windows 7 Ultimate x64 192 GB

Tänk också på att ingen av dessa märkliga begränsningar gäller Windows 8.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Tänk också på att ingen av dessa märkliga begränsningar gäller Windows 8.

Det där stämmer inte 100% finns begränsningar i 8:an också, bara att dom sänkt RAM restriktionerna.

Ram begränsningar Win8
------------------------------------
Windows 8 [Core] x64 128 GB
Windows 8 Professional x64 512 GB
Windows 8 Enterprise x64 512 GB

Max fysiska processorer Win 8
------------------------------------
Windows 8 [Core] x64 1st
Windows 8 Professional x64 2st
Windows 8 Enterprise x64 2st

http://superuser.com/questions/495105/how-many-physical-proce...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Orkar inte mer nu. Du bestämmer själv vad du vill ha.

Förstår vad du kände där...

Själv har jag gått från W7 till W8.1 och är riktigt nöjd.
Förstår inte vad W8-haters gör med sina datorer...sitter de och scrollar i startmenyn dagarna i ända?

Permalänk
Medlem

Du kommer med största sannolikhet att inte märka någon skilldnad alls mellan de olika Windows 7 ugåvorna (Förutom Starter Edition eller vad den nu kallas).

Nej till Windows 8, gräsligt surfplatte-skadat OS. Satt med det i en halv dag och blev vansinnig på eländet, aldrig mer Windows P8 igen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

Dock är ju alla vi "haters" bra många mer än dom som gillar det, så vem har rätt? (nej va inte ironisk)

Bara för att det är många som inte gillar det så betyder det inte att ni har rätt.
Windows 8 är ett mycket bättre OS, det är endast få detaljer som jag fortfarande
tycker dom borde ändra på, men aldrig har jag behövt använda appar.
Windows 8 är jämförbart med hur Vista blev. Det var en katastrof i början, men efter uppdateringar
var det ett riktigt bra OS men folk vägrade använda det ändå för man var okunnig och rädd
att det inte skulle vara bra efter vad som hände vid release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Bara för att det är många som inte gillar det så betyder det inte att ni har rätt.
Windows 8 är ett mycket bättre OS, det är endast få detaljer som jag fortfarande
tycker dom borde ändra på, men aldrig har jag behövt använda appar.
Windows 8 är jämförbart med hur Vista blev. Det var en katastrof i början, men efter uppdateringar
var det ett riktigt bra OS men folk vägrade använda det ändå för man var okunnig och rädd
att det inte skulle vara bra efter vad som hände vid release.

Håller med lite där, start menyn i 7an är väl inte superbra heller.. har för mig Vista menyn var bättre
Det bästa är nog att köra in tredje parts meny i 7an också egentligen.. men har det mest använda på skrivbordet ändå.
Det sämsta med microsoft menyerna är att dom är inte går att ställa in eller är onödigt krångligt att ställa in som man vill ha det.

Har redan köpt 7:an och inte sett några super fördelar med 8:an så kommer nog köra 7:an ett tag till.
Det är ju trotts allt bara skalet för att köra dom andra programmen man använder.

Men visst köper man nytt idag, så är det nog billigare och kanske värt lite inställnings pyssel att köpa 8 Pro än det skulle vara att försöka hitta en 7 Ultimate ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alpha77:

Tänk bara på att det finns en RAM begränsning på Win7... har man tänkt skaffa 24GB eller 32GB RAM eller mera, så är det Professional eller Ultimate som gäller. Som länken visar så vid dubbla processorer exempelvis på exempelvis Socket 2011 / 2011-3 dual socket system, så är det också Professional/Enterprise/Ultimate som gäller.
Lite löjligt men på Win7 är det bara Ultimate och Enterprise du kan ändra språk på.

Sant, men med tanke på att TS är en gamer så vet jag inte om det är särskilt intressant för denne att kunna ha 2 processorer och 64GB RAM exempelvis.

Angående språk så finns det språkpaket som man kan ladda ner ifall man råkar ha fel på sin Windows-version. Vad som Ultimate och Enterprise klarar av är att ändra språk i realtid direkt ur kartong, vilket i alla fall jag personligen inte ser någon större behov av.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Sant, men med tanke på att TS är en gamer så vet jag inte om det är särskilt intressant för denne att kunna ha 2 processorer och 64GB RAM exempelvis.

Angående språk så finns det språkpaket som man kan ladda ner ifall man råkar ha fel på sin Windows-version. Vad som Ultimate och Enterprise klarar av är att ändra språk i realtid direkt ur kartong, vilket i alla fall jag personligen inte ser någon större behov av.

Det gäller att bygga framtidssäkert...

Vad jag förstått går det bara att ändra språk på Win7 PRO/Ultimate. Vill du ha en svensk home-version, får du skaffa en sådan från början mao., för det går tydligen inte att installera språkpaketen på denna.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

Det gäller att bygga framtidssäkert...

Vad jag förstått går det bara att ändra språk på Win7 PRO/Ultimate. Vill du ha en svensk home-version, får du skaffa en sådan från början mao., för det går tydligen inte att installera språkpaketen på denna.

Jaha, där ser man.

Kan i alla fall nämna att licensnycklarna inte är bundet till någon specifikt språk, så skulle du råka ha en rysk licens så är det bara att skaffa en svensk installationsskiva/ISO och använda licensen på den istället.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Sant, men med tanke på att TS är en gamer så vet jag inte om det är särskilt intressant för denne att kunna ha 2 processorer och 64GB RAM exempelvis.

Angående språk så finns det språkpaket som man kan ladda ner ifall man råkar ha fel på sin Windows-version. Vad som Ultimate och Enterprise klarar av är att ändra språk i realtid direkt ur kartong, vilket i alla fall jag personligen inte ser någon större behov av.

Det finns många fler anledningar än så även för en gamer att använda ett modernt operativsystem. Gamers brukar gilla mer FPS, snabbare uppstart, bättre minneshantering, en säkrare och stabilare dator plus mycket mer.

Om man däremot kör en massa riktigt gamla spel, kan det vara bra att kolla upp om dessa fungerar även på den nyaste versionen av Windows innan man uppgraderar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Det finns många fler anledningar än så även för en gamer att använda ett modernt operativsystem. Gamers brukar gilla mer FPS, snabbare uppstart, bättre minneshantering, en säkrare och stabilare dator plus mycket mer.

Om man däremot kör en massa riktigt gamla spel, kan det vara bra att kolla upp om dessa fungerar även på den nyaste versionen av Windows innan man uppgraderar.

Rätta mig om jag har fel, men skillnaderna mellan olika versioner av samma upplaga (W7 Home, W7 Pro, W7 Ultimate etc.) har väl med funktionerna och göra och inte prestandan? Såvida du nu inte syftade på W7 vs W8?

Sen så har väl Windows ett s.k. kompabilitetsläge? Exakt hur det fungerar vet jag däremot inte.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Det är bara är bara W7 Ultimate och W7 Enterprise som har stöd för språkbyte på ett enkelt sätt http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/885037-...

Om man är lite av en datanörd så kan man byta språk på alla versioner av Windows 7 http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/917005-...

Men eftersom man kan ladda hem en Windows 7 ISO med språket som du vill ha så är det inget problem att installera med rätt språk http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1297830...

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Rätta mig om jag har fel, men skillnaderna mellan olika versioner av samma upplaga (W7 Home, W7 Pro, W7 Ultimate etc.) har väl med funktionerna och göra och inte prestandan? Såvida du nu inte syftade på W7 vs W8?

Sen så har väl Windows ett s.k. kompabilitetsläge? Exakt hur det fungerar vet jag däremot inte.

Ja precis, jag svarade på ett inlägg som pratade om skillnaderna i Windows 7 och Windows 8. Det är ingen prestandaskillnad mellan W7 home, W7 Pro osv. Ja ett kompatibilitetsläge finns men det löser inte allt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Fan, rekommenderar ni Win8 åt stackarn?! Skäms!

Till dina frågor: Nej, du behöver inget mer än skivan (med licenskod, förstås). Sätt i skivan, starta datorn, och följ instruktionerna. Det är inte svårt, men tar tid.

"Vanliga" Win7 (Home) har sämre nätverksinställningar och saknar möjlighet att kryptera kataloger, saknar remote desktop, kan inte anslutas till en domän, har inte kompatibilitetsläge för gamla Windows XP program, stöder max 16GB RAM och kan inte byta språk. Inga av de här begränsningarna spelar egentligen nån roll om du bara ska gamea.
Nästa steg upp är Win7 professional, det lägger till Remote desktop, kryptering, xp-mode, >16GB RAM, och möjlighet att ansluta till domän.
Ultimate har samma som pro, plus flerspråkighet, och heldiskkryptering.

Home räcker gott om du ska gamea, fast Professional är inte helt fel det heller, remote desktop kan vara mycket användbart. Ultimate är förmodligen inte värt pengarna för dig.

Skillnaden mellan "OEM" och "boxed" versioner är att med boxed-versionen kommer DVD'n i en kartong. That's it.

Det finns uppgraderingsversioner. Tanken är att de används för att installera Win7 när man redan har XP eller Vista, men det går bara fint att använda den disken för att installera på en helt tom dator också.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Legendarisk

*** Tråd rensad ***

Frågeställningen gäller inte Windows 7 vs. Windows 8; vill ni diskutera det så finns det andra, mer passande, trådar.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

*** Tråd rensad ***

Frågeställningen gäller inte Windows 7 vs. Windows 8; vill ni diskutera det så finns det andra, mer passande, trådar.

Då flera rekommenderar Windows 8, istället för att svara på TS frågor, blir det ju lätt så.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av draups:

Hmm.. Jag tycker ju inte riktigt om hela Windows 8 systemet hur det ser ut och hur det fungerar. Påminner mycket om en Smartphone, Men som en Gamer är det bättre med Windows 8 istället för Windows 7 då ?.
Sen undrar jag ifall jag installerar Windows 7 eller 8 får se vilket det blir och sen använder jag nyckeln för Windows på denna dator kommer jag kunna installera det på en annan dator då ifall jag köper en ny, För denna ska " strippas ner " dvs skrotas eller ja kort och gott sagt den ska inte användas mer hur går man till väga då ?. för jag köper nog delar och har en ny dator inom 3 månader

Håller fullständigt med dig eller så kan man göra som jag man lägger ett skall ovan på kolla denna länk (http://www.classicshell.net/)