Frågor angående Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Frågor angående Windows 7 Ultimate

Hallå allihopa där ute!
Som titeln säger så har jag några frågor angående Windows 7 Ultimate.
Det jag undrar över är ifall det räcker med att man köper Windows 7 Ultimate eller behöver jag köpa någon annan skiva före som man behöver köra innan man kör Windows 7 Ultimate?.
Sen undrar jag som kör Dota 2 för det mesta det är mitt huvudspel just nu, Vad är det för skillnad på Windows 7 Ultimate och sen vanliga Windows 7?.
Jag som är en Gamer Behöver jag verkligen Windows 7 Ultimate eller räcker det med Windows 7 bara?.
Jag vet inte vad det är för skillnad på dom två :/, Så jag hoppas att nån vanlig själ kan hjälpa mig här.

Permalänk
Medlem

Har du tittat på Windows 8? Det är inte bara billigare utan även bättre.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av draups:

Hallå allihopa där ute!
Som titeln säger så har jag några frågor angående Windows 7 Ultimate.
Det jag undrar över är ifall det räcker med att man köper Windows 7 Ultimate eller behöver jag köpa någon annan skiva före som man behöver köra innan man kör Windows 7 Ultimate?.
Sen undrar jag som kör Dota 2 för det mesta det är mitt huvudspel just nu, Vad är det för skillnad på Windows 7 Ultimate och sen vanliga Windows 7?.
Jag som är en Gamer Behöver jag verkligen Windows 7 Ultimate eller räcker det med Windows 7 bara?.
Jag vet inte vad det är för skillnad på dom två :/, Så jag hoppas att nån vanlig själ kan hjälpa mig här.

Som gamers behöver du inte Ultimate då den inte tillför något i detta hänseende. Dock skulle jag tittat på W8.1 istället då detta är ett bra OS speciellt då det stöder nyare mjuk och hårdvara.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av draups:

Hallå allihopa där ute!
Som titeln säger så har jag några frågor angående Windows 7 Ultimate.
Det jag undrar över är ifall det räcker med att man köper Windows 7 Ultimate eller behöver jag köpa någon annan skiva före som man behöver köra innan man kör Windows 7 Ultimate?.
Sen undrar jag som kör Dota 2 för det mesta det är mitt huvudspel just nu, Vad är det för skillnad på Windows 7 Ultimate och sen vanliga Windows 7?.
Jag som är en Gamer Behöver jag verkligen Windows 7 Ultimate eller räcker det med Windows 7 bara?.
Jag vet inte vad det är för skillnad på dom två :/, Så jag hoppas att nån vanlig själ kan hjälpa mig här.

Du behöver inte Windows 7 ultimate för spel. Satsa istället på Windows 8 som kommer ge dig med prestanda än vad Windows 7 kommer göra.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

Hmm.. Jag tycker ju inte riktigt om hela Windows 8 systemet hur det ser ut och hur det fungerar. Påminner mycket om en Smartphone, Men som en Gamer är det bättre med Windows 8 istället för Windows 7 då ?.
Sen undrar jag ifall jag installerar Windows 7 eller 8 får se vilket det blir och sen använder jag nyckeln för Windows på denna dator kommer jag kunna installera det på en annan dator då ifall jag köper en ny, För denna ska " strippas ner " dvs skrotas eller ja kort och gott sagt den ska inte användas mer hur går man till väga då ?. för jag köper nog delar och har en ny dator inom 3 månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trizones:

Du behöver inte Windows 7 ultimate för spel. Satsa istället på Windows 8 som kommer ge dig med prestanda än vad Windows 7 kommer göra.

Tycker verkligen inte om hur själva Windows 8 ser ut påminner om att sitta med en Smartphone.
Men säger du att du att det kommer ge mig mer prestanda så kanske man ska överväga att gå över till Windows 8 istället.
Jag är inte riktigt så duktig på det här med operativ system och data bygge BIOS och så vidare men det kanske inte behövs ?

Permalänk
Medlem

bättre att hoppa över win8, värre os får man leta efter. appar har inget på en "PC" att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

bättre att hoppa över win8, värre os får man leta efter. appar har inget på en "PC" att göra.

Håller med helt och hållet. påminner verkligen om en smartphone som sagt!
Men vet du ifall eller hur man går till väga ifall jag installerar Windows 7 på denna dator och sen får jag en ny dator om 3 månader.
Hur gör jag då ifall jag vill kunna använda det Windows jag har köpt men redan använt det på denna dator men som inte kommer att användas då jag får en ny dator?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av draups:

Men vet du ifall eller hur man går till väga ifall jag installerar Windows 7 på denna dator och sen får jag en ny dator om 3 månader.
Hur gör jag då ifall jag vill kunna använda det Windows jag har köpt men redan använt det på denna dator men som inte kommer att användas då jag får en ny dator?

Om du är osäker om du behöver Ultimate så är det ett tecken på att du inte behöver det. Skulle tro att Home Edition räcker för majoriteten. Här är en jämförelse versionerna emellan.

Sen för att kunna flytta operativet mellan olika datorer behöver du en s.k. Retail-version. Alltså INTE en OEM-version.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av draups:

Håller med helt och hållet. påminner verkligen om en smartphone som sagt!
Men vet du ifall eller hur man går till väga ifall jag installerar Windows 7 på denna dator och sen får jag en ny dator om 3 månader.
Hur gör jag då ifall jag vill kunna använda det Windows jag har köpt men redan använt det på denna dator men som inte kommer att användas då jag får en ny dator?

Din OEM nyckel går att använda ~500 gånger, men endast på en dator åt gången om jag har förstått det rätt.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

http://www.sevenforums.com/tutorials/14422-compare-windows-7-editions.html

Om du bara ska spela räcker "vanliga" Windows 7 Home Premium bra. Om du föredrar 7an eller 8ans gränssnitt är ju en smaksak, men själv valde jag 7an.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Din OEM nyckel går att använda ~500 gånger, men endast på en dator åt gången om jag har förstått det rätt.

OEM-versioner är låsta till det moderkort, som den installeras med. Byte av hårdvara (moderkort) går alltså inte (enligt avtalet), om du inte skaffar retail.
Då kan du byta hårdvara hur du vill..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Om du vill he mer prestanda i spel så ska du installera Windows 8.1.

Om du hatar appar kan du installera Start8 eller Classic Shell så får du traditionella start menyn tillbaka i Windows 8.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Om du vill he mer prestanda i spel så ska du installera Windows 8.1.

Om du hatar appar kan du installera Start8 eller Classic Shell så får du traditionella start menyn tillbaka i Windows 8.

om jag missminner mig så kan man inte bara sådär skita i appar? minns att en polare försökte streama fotboll på en lap med win 8a, funkade inte i webläsare å appen vägrade installera sig, kan ju dock varit han som va problemet, och prestandarden är försumbar. ingen ide att byta innan dx12 kommer, å då blir det troligen win9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

om jag missminner mig så kan man inte bara sådär skita i appa? minns att en polare försökte streama fotboll på en lap med win 8a, funkade inte i webläsare å appen vägrade installera sig. och prestandarden är försumbar, ingen ide att byta innan dx12 kommer, å då blir det troligen win9.

Jo, man kan fullkomligt skita i apps, jag har inte rört en enda av dom på min stationära sedan jag installerade 8an för många månader sen.

Till OP, kör med Windows 8.1 och skaffa Classic Shell eller liknande startmeny-replacements, 8.1 spöar 7 alla dagar både till spel och arbete.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiam:

Jo, man kan fullkomligt skita i apps, jag har inte rört en enda av dom på min stationära sedan jag installerade 8an för många månader sen.

Till OP, kör med Windows 8.1 och skaffa Classic Shell eller liknande startmeny-replacements, 8.1 spöar 7 alla dagar både till spel och arbete.

det där är verkligen personligen, kan gå med på att du tops får 1-5 mer i FPS, men att det är lättare att arbeta i är bullshit. det är en vanesak.

dock är det lustigt att tv4play inte ville funka utan appen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

om jag missminner mig så kan man inte bara sådär skita i appar? minns att en polare försökte streama fotboll på en lap med win 8a, funkade inte i webläsare å appen vägrade installera sig, kan ju dock varit han som va problemet, och prestandarden är försumbar. ingen ide att byta innan dx12 kommer, å då blir det troligen win9.

Jo man kan skita helt i apparna. Jag har aldrig rört apparna alls. Det märks att du inte kan så mycket om Windows 8. Det funkar galant utan appar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av draups:

Hallå allihopa där ute!
Vad är det för skillnad på Windows 7 Ultimate och sen vanliga Windows 7?.
Jag som är en Gamer Behöver jag verkligen Windows 7 Ultimate eller räcker det med Windows 7 bara?.
Jag vet inte vad det är för skillnad på dom två :/, Så jag hoppas att nån vanlig själ kan hjälpa mig här.

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions#Comparison_ch...

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma inställning till W8 som alla "haters" innan jag hade provat det, inget illa menat! Jag gillar Win8 (8.1) skarpt, tycker man inte om Metro, så är det bara att installera start8 eller något annat start meny program. Sen att Win8 hanterar hårdvaran på ett annat sätt än vad Win7 göra! Så vill man ha ut mer av sin hårdvara ska man köra win8 (8.1)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Sen kommer nog vi som köpt win8 få reducerat pris på win 9 så varför köpa ett gammalt OS som win7 idag känns lite fel.

Plus win8 tar mindre resurser och spelen fungerar bättre.Att man inte kommer ifrån apparna är helt fel..Går att ställa in så du aldrig kommer använda metro överhuvudtaget..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Jag hade exakt samma inställning till W8 som alla "haters" innan jag hade provat det, inget illa menat! Jag gillar Win8 (8.1) skarpt, tycker man inte om Metro, så är det bara att installera start8 eller något annat start meny program. Sen att Win8 hanterar hårdvaran på ett annat sätt än vad Win7 göra! Så vill man ha ut mer av sin hårdvara ska man köra win8 (8.1)

Dock är ju alla vi "haters" bra många mer än dom som gillar det, så vem har rätt? (nej va inte ironisk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

Dock är ju alla vi "haters" bra många mer än dom som gillar det, så vem har rätt? ;D

De som har provat Windows 8.1 har rätt. De som inte har provat har fel.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Alla säger att man skall installera Classic shell eller Start 8

Själv så brukar jag rekomendera att köra Ex7for8 då programmet helt enkelt lägger in ett par filer från windows 7 och gör att du enkelt kan switcha om du vill ha windows 8 med Metro och alla appar

Eller om du vill ha ett windows 8 som fungerar väldigt likt windows 7 iom att en hel del kommer just därifrån!

Tycker personligen bättre om de! sen är det ju upp till var och en vad man föredrar men tycker att man bör ta en kik på Ex7for8 då det är väldigt bra utmanare! enl mig den bästa(har testat classic shell och start 8 med innan jag fan Ex7for8 och jag tycker bäst om den)

Som sagt, windows 8 är gratis att installera och testa. Gillar man sen det, så kan man köpa och aktivera den. Så mitt förslag är att göra de!

Gå den igenom dom tre, eller flera om du nu hittar de, och ge alla en sportslig chans på vilken just du gillar

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Ge mig ett argument förutom att du får lite bättre FPS (förutom personliga referenser).

Permalänk
Medlem

Själv är jag fruktansvärt trött på Win8 och kommer nog installera Win7 på de datorer jag 8:an på.. Förbannat surfplatte-OS.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

Ge mig ett argument förutom att du får lite bättre FPS (förutom personliga referenser).

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1100005...

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

De som har provat Windows 8.1 har rätt. De som inte har provat har fel.

Intressant, jag känner fler som provat win 8 och gott tillbaka till win 7 än som provat win 8 och stannat med det.
Vad blir svaret då?

Permalänk
Medlem

Orkar inte mer nu. Du bestämmer själv vad du vill ha.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

De som har provat Windows 8.1 har rätt. De som inte har provat har fel.

Jag har provat Windows 8.1 Kör lyckligt 7an nu. Skulle tidigare ödmjukt ha konstaterat att smaken är olika. Men OK, jag har RÄTT! Windows 7 är bättre!

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

lol, av dom punkterna är det verkligen inte många som träffar mig iaf