Koppla Tivo-boxen till bredbandet - trådlöst.

Permalänk
Medlem

Koppla Tivo-boxen till bredbandet - trådlöst.

Jag har precis lagt på luren efter att ha beställt hem en Tivo-box från comhem. I samma ögonblick kommer jag på att jag läst någonstans att man bör koppla in boxen till bredbandet för att få full funktionalitet. Mycket riktigt finner jag de påståendet på deras hemsida. Problemet är att jag har TV:n intill de tre hålen i väggen men bredbandsuttaget sitter i hallen. En lång hall och ett par dörrar iväg. Plus att tv:n står på andra sidan av vardagsrummet från dörren sett.
Frågan är nu, hur gör jag detta smidigast?
Har suttit och letat runt efter en bra lösning men inser att mina kunskaper i nätverk inte är dom främsta. Ett alternativ hade varit en kabel dragen genom hela lägenheten men jag totalvägrar då det är nästintill omöjligt att få det snyggt och att det blir en låååång kabel. Så trådlöst är att föredra!
Men. Brygga, repeater, accesspunkt, klient och så vidare. Jag vet helt enkelt inte vad allt betyder... vad ska jag ha leta efter och vad finns det för alternativ? Jag kan tänka mig lägga en 4-500kr på detta, tanken är att jag ska skaffa en ny router snart.

Permalänk

Homeplug, nätverk över elnätet löser ditt problem:

Snott från annat forum:
Repeater: signalförstärkare av befintligt WLAN, tar in signalen, och återsänder den med högre styrka.

Accesspunkt: Gör om en trådad signal till trådlös, läs: Ethernet-kabel -> WLAN (eller tvärt om, dvs WLAN -> kabel)

Homeplug: Nätverk över elnätet, funkar som oftast bäst om man kör pluggarna på samma/gemensam fas.
Tror du kan ha ett större antal, som skapar ett nät, men det går säkert att läsa fram sig till. Säljs de i trepack,
får man väl iaf anta att den konstellationen funkar ihop

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag har precis lagt på luren efter att ha beställt hem en Tivo-box från comhem. I samma ögonblick kommer jag på att jag läst någonstans att man bör koppla in boxen till bredbandet för att få full funktionalitet. Mycket riktigt finner jag de påståendet på deras hemsida. Problemet är att jag har TV:n intill de tre hålen i väggen men bredbandsuttaget sitter i hallen. En lång hall och ett par dörrar iväg. Plus att tv:n står på andra sidan av vardagsrummet från dörren sett.
Frågan är nu, hur gör jag detta smidigast?
Har suttit och letat runt efter en bra lösning men inser att mina kunskaper i nätverk inte är dom främsta. Ett alternativ hade varit en kabel dragen genom hela lägenheten men jag totalvägrar då det är nästintill omöjligt att få det snyggt och att det blir en låååång kabel. Så trådlöst är att föredra!
Men. Brygga, repeater, accesspunkt, klient och så vidare. Jag vet helt enkelt inte vad allt betyder... vad ska jag ha leta efter och vad finns det för alternativ? Jag kan tänka mig lägga en 4-500kr på detta, tanken är att jag ska skaffa en ny router snart.

Vänta här nu?

Du har väl bredbandet också via Comhem?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Vänta här nu?

Du har väl bredbandet också via Comhem?

hmm snyggt om dom sålt på han en IPTV box utan Comhem bredband !

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

hmm snyggt om dom sålt på han en IPTV box utan Comhem bredband !

Det vore inte något nytt kan jag ju säga...

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Nuförtiden erbjuder faktiskt även Comhem bredband över FiberLAN, kanske sådant han kör?
https://www.comhem.se/upptack/fiber/com-hem-via-fiberlan-och-... var han dessutom bor, så han kör nog FiberLAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Nuförtiden erbjuder faktiskt även Comhem bredband över FiberLAN, kanske sådant han kör?
https://www.comhem.se/upptack/fiber/com-hem-via-fiberlan-och-... var han dessutom bor, så han kör nog FiberLAN.

Det får vi hoppas

Med tanke på att combort ringer mig ett par gånger i månaden och upprepat försöker erbjuda tivo, då jag inte kan ha det plus att jag har fiber från BBB gör mig inte ett dugg förvånad

De har gjort det ett tiotal gånger för vänner och bekanta också här där jag bor
Eller som det mest klockrena, de ringer min mor några gånger per år, och hon har inte ens tillgång till adsl för hon bor mitt ute i ingenstans ^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Vänta här nu?

Du har väl bredbandet också via Comhem?

Skrivet av godspeed:

Det får vi hoppas

Med tanke på att combort ringer mig ett par gånger i månaden och upprepat försöker erbjuda tivo, då jag inte kan ha det plus att jag har fiber från BBB gör mig inte ett dugg förvånad

De har gjort det ett tiotal gånger för vänner och bekanta också här där jag bor
Eller som det mest klockrena, de ringer min mor några gånger per år, och hon har inte ens tillgång till adsl för hon bor mitt ute i ingenstans ^^

Skrivet av ljudnisse:

hmm snyggt om dom sålt på han en IPTV box utan Comhem bredband !

För att citera från Comhems sida: http://testativo.comhem.se/tivo-faq/

Citat:

Kräver TiVo-boxen bredband från Com Hem?

Nej, man kan koppla TiVo till vilken bredbandsuppkoppling som helst. Det krävs dock en uppkoppling av något slag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

För att citera från Comhems sida: http://testativo.comhem.se/tivo-faq/

Well, isåfall har de gjort någon förändring, för tidigare funkade det inte med något annat än deras skräpnät, nåja då löser det sig väl förhoppningsvis för TS iaf, case closed^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag har precis lagt på luren efter att ha beställt hem en Tivo-box från comhem. I samma ögonblick kommer jag på att jag läst någonstans att man bör koppla in boxen till bredbandet för att få full funktionalitet. Mycket riktigt finner jag de påståendet på deras hemsida. Problemet är att jag har TV:n intill de tre hålen i väggen men bredbandsuttaget sitter i hallen. En lång hall och ett par dörrar iväg. Plus att tv:n står på andra sidan av vardagsrummet från dörren sett.
Frågan är nu, hur gör jag detta smidigast?
Har suttit och letat runt efter en bra lösning men inser att mina kunskaper i nätverk inte är dom främsta. Ett alternativ hade varit en kabel dragen genom hela lägenheten men jag totalvägrar då det är nästintill omöjligt att få det snyggt och att det blir en låååång kabel. Så trådlöst är att föredra!
Men. Brygga, repeater, accesspunkt, klient och så vidare. Jag vet helt enkelt inte vad allt betyder... vad ska jag ha leta efter och vad finns det för alternativ? Jag kan tänka mig lägga en 4-500kr på detta, tanken är att jag ska skaffa en ny router snart.

Comhem säljer lösningen som gör att du kan använda en trådlös brygga mellan tivo och din router.
Antingen Tivos USB brygga eller en Netgear trådlös brygga. Prata med Comhem om det.
https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/tivo/anslut-tivo-boxe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Homeplug, nätverk över elnätet löser ditt problem:

Snott från annat forum:
Repeater: signalförstärkare av befintligt WLAN, tar in signalen, och återsänder den med högre styrka.

Accesspunkt: Gör om en trådad signal till trådlös, läs: Ethernet-kabel -> WLAN (eller tvärt om, dvs WLAN -> kabel)

Homeplug: Nätverk över elnätet, funkar som oftast bäst om man kör pluggarna på samma/gemensam fas.
Tror du kan ha ett större antal, som skapar ett nät, men det går säkert att läsa fram sig till. Säljs de i trepack,
får man väl iaf anta att den konstellationen funkar ihop

Hade homepluggs förr men de störde ljudanläggningen. För varje blink med dioden blev det ett sprakande pop i högtalarna. Risken finns att det händer igen?
Hittade den här. Är det så bra som det låter? Koppla in Tivon och så kopplar allt ihop sig med wifin? Dock kallas den brygga, men göra samma som du beskriver som en accesspunkt. Inte konstigt att man blir förvirrad.

Skrivet av godspeed:

Det vore inte något nytt kan jag ju säga...

De försökte sälja bredband till mig, men de kan inte slå gratis 100/10mbit (bredbandsbolaget) hur de än försöker.

Skrivet av godspeed:

Det får vi hoppas

Med tanke på att combort ringer mig ett par gånger i månaden och upprepat försöker erbjuda tivo, då jag inte kan ha det plus att jag har fiber från BBB gör mig inte ett dugg förvånad

De har gjort det ett tiotal gånger för vänner och bekanta också här där jag bor
Eller som det mest klockrena, de ringer min mor några gånger per år, och hon har inte ens tillgång till adsl för hon bor mitt ute i ingenstans ^^

Va falls! De ringer dig som inte vill ha något. Men jag som har väntat på att de ska ringa i ett halvår, jag får inga samtal...

Skrivet av dabman:

Comhem säljer lösningen som gör att du kan använda en trådlös brygga mellan tivo och din router.
Antingen Tivos USB brygga eller en Netgear trådlös brygga. Prata med Comhem om det.
https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/tivo/anslut-tivo-boxe...

Aha. En bekant till mig har den lilla USB-grunkan. Men den fungerade bara med tivo:n. Jag hade tänkt vara förutseende så jag kan koppla in smart-tv:n som snart måste inhandlas. Slå två flugor i en smäll så att säga.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Flyttat tråden till "Nätverk och uppkoppling"

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Köp en TP-link accesspunkt. Den kan du köra i klient-läge och sedan plocka ut nätverket via nätverkskabel in i din Tivo-box

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Köp en TP-link accesspunkt. Den kan du köra i klient-läge och sedan plocka ut nätverket via nätverkskabel in i din Tivo-box

Precis så jag tänker mig. Men! Jag kollade på TP-Link's accesspunkter och det finns endast ett nätverksuttag. Om min framtida smart-tv kräver kabel så står jag där med ett uttag för lite?
Såg du den jag länkade till ovan? För mig ser det ut som att de gör samma sak, men den kallas ju för brygga. I den kan man koppla upp fyra trådade enheter.

Permalänk

citat:
Hade homepluggs förr men de störde ljudanläggningen. För varje blink med dioden blev det ett sprakande pop i högtalarna. Risken finns att det händer igen?

Det är ju lite som att säga jag hade en Fiat förut och den var inge bra, köp ett annat märke t.ex. på Elgiganten med 30 dgr öppet köp och testa !

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av napahlm:

Precis så jag tänker mig. Men! Jag kollade på TP-Link's accesspunkter och det finns endast ett nätverksuttag. Om min framtida smart-tv kräver kabel så står jag där med ett uttag för lite?
Såg du den jag länkade till ovan? För mig ser det ut som att de gör samma sak, men den kallas ju för brygga. I den kan man koppla upp fyra trådade enheter.

Det går att få mer uttag om du kopplar in en switch om du skulle få behov av det och inte valt en med inbyggd switch från början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Precis så jag tänker mig. Men! Jag kollade på TP-Link's accesspunkter och det finns endast ett nätverksuttag. Om min framtida smart-tv kräver kabel så står jag där med ett uttag för lite?
Såg du den jag länkade till ovan? För mig ser det ut som att de gör samma sak, men den kallas ju för brygga. I den kan man koppla upp fyra trådade enheter.

Som mrqaffe säger så kan man köpa en switch i framtiden. Eller köper du en annan modell som kan konfigureras som brygga/klient med flera portar