Permalänk

Hjälp! Rt-n56u med telia fiber

För inte allt för längesedan fick jag fiber installerat från telia och mina fibertjänster ska vara anslutna. Telia skickar ju som sagt med en egen router men den vill jag inte använda, utan jag vill fortsätta ha min rt-n56u asus router. Dock så efter många försök genom att reseta routern och starta om datorn (jag har testat allt sådant) så lyckas jag ändå inte få det att fungera, utan istället får jag ett felmeddelande som säger att den inte kunde hitta ip-adressen! Vad ska jag ta mig till?

Tack för svar!

Permalänk

Får inte glömma fibern ska enbart användas för internet och inte tv och telefoni!

Permalänk
Rekordmedlem

Koppla din egen routers wanport till rätt port på switchen/fiberkonverern så bör det fungera om nätet är igång.
Fungerar det med smarten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Du måste använda Telias router, kontakta dem via chatt eller telefon och säg att du vill få din router "bryggad". så kommer den bara dra internet till ett uttag så kan du koppla in din egna router där.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Du måste använda Telias router, kontakta dem via chatt eller telefon och säg att du vill få din router "bryggad". så kommer den bara dra internet till ett uttag så kan du koppla in din egna router där.

Nej, det måste man inte.
Jag sitter själv på telia 250/100 och behöver inte alls använda Telias router. Körde de första 5 månaderna utan den men kom sedan på att jag också vill ha tv. Så fick den därför bryggad så jag kan använda digital-tv samt att den inte gör något annat utan resten går igenom min rt-n66u som kör Shibby Tomato.

Så att säga att man måste använda Telias router stämmer inte alls.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Du måste använda Telias router, kontakta dem via chatt eller telefon och säg att du vill få din router "bryggad". så kommer den bara dra internet till ett uttag så kan du koppla in din egna router där.

Nej man måste inte det, speciellt inte om man inte ska använda tv och telefoni, då är det bara att koppla in vad man vill utan att behöva tänka på att konfigurera vlan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej man måste inte det, speciellt inte om man inte ska använda tv och telefoni, då är det bara att koppla in vad man vill utan att behöva tänka på att konfigurera vlan.

Ber om ursäkt ifall jag snor tråden lite, men kan man köra t.ex TV signalen genom sin vanliga router också?? Jag kör trådlös TV hemma (sändare vid konvertern och mottagare på övervåningen vid TVn), men jag skulle vilja koppla in sändaren i routern istället då den står närmare TVn, går det i min N56?? Klarar den av att skicka signalerna?

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sweezy:

Ber om ursäkt ifall jag snor tråden lite, men kan man köra t.ex TV signalen genom sin vanliga router också?? Jag kör trådlös TV hemma (sändare vid konvertern och mottagare på övervåningen vid TVn), men jag skulle vilja koppla in sändaren i routern istället då den står närmare TVn, går det i min N56?? Klarar den av att skicka signalerna?

Kanske, det låter inte som du har Telias iptv ? Telias iptv har en egen tråd
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/8...
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av sweezy:

Ber om ursäkt ifall jag snor tråden lite, men kan man köra t.ex TV signalen genom sin vanliga router också?? Jag kör trådlös TV hemma (sändare vid konvertern och mottagare på övervåningen vid TVn), men jag skulle vilja koppla in sändaren i routern istället då den står närmare TVn, går det i min N56?? Klarar den av att skicka signalerna?

Skrivet av mrqaffe:

Nej man måste inte det, speciellt inte om man inte ska använda tv och telefoni, då är det bara att koppla in vad man vill utan att behöva tänka på att konfigurera vlan.

Okej, så vad är det jag behöver göra då? Är det några inställningar i routern som måste ändras?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av marccuseriksson:

Okej, så vad är det jag behöver göra då? Är det några inställningar i routern som måste ändras?

Det är svårt att veta hur den är inställd
Du ska ha dhcp aktivt på wanporten iallafall men annars är det inga speciella krav, vad har du för typ av anslutning, via öppen fiber ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är svårt att veta hur den är inställd
Du ska ha dhcp aktivt på wanporten iallafall men annars är det inga speciella krav, vad har du för typ av anslutning, via öppen fiber ?

Japp det är öppen fiber!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av marccuseriksson:

Japp det är öppen fiber!

Du har väl dhcp aktivt i datorn också ?
Kommer du till beställningsportalen om du kopplar in datorn direkt i Intenoswitchen eller vad händer då ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har väl dhcp aktivt i datorn också ?
Kommer du till beställningsportalen om du kopplar in datorn direkt i Intenoswitchen eller vad händer då ?

Hur kollar man ifall man har dchp aktivt? Hehe har ingen intenoswitch

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av marccuseriksson:

Hur kollar man ifall man har dchp aktivt? Hehe har ingen intenoswitch

Det ska stå på automatiskt för att få adress via dhcp.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-tcp-ip-sett...

Hur ansluter du då, direkt till en fiberkonverer utan switch ? Plugga in datorn direkt till den då och se vad som händer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det ska stå på automatiskt för att få adress via dhcp.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-tcp-ip-sett...

Hur ansluter du då, direkt till en fiberkonverer utan switch ? Plugga in datorn direkt till den då och se vad som händer.

Då har jag dchp aktivt! Det jag har gjort är att koppla routern till mediaomvandlaren, routern är också kopplad till datorn. Saken är den att det fungerar när jag kopplar mediaomvandlaren direkt till en dator, men jag vill ju att alla datorerna i hemmet ska ha nät:p

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av marccuseriksson:

Då har jag dchp aktivt! Det jag har gjort är att koppla routern till mediaomvandlaren, routern är också kopplad till datorn. Saken är den att det fungerar när jag kopplar mediaomvandlaren direkt till en dator, men jag vill ju att alla datorerna i hemmet ska ha nät:p

Men när du kör via routern och loggar in i den så får den ingen ip på wanporten? Då är det kanske ett maclås och det släpper nog efter en stund av sig själv i så fall, Telia brukar ha 20minuter, det brukar annars finnas en funktion för att klona datorns mac till wanporten på routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marccuseriksson:

Då har jag dchp aktivt! Det jag har gjort är att koppla routern till mediaomvandlaren, routern är också kopplad till datorn. Saken är den att det fungerar när jag kopplar mediaomvandlaren direkt till en dator, men jag vill ju att alla datorerna i hemmet ska ha nät:p

Logga in på routern och kolla vad den har för inställningar och status för WAN-porten. Den bör vara inställd att bara få ett IP, dvs ingen inloggning, PPPoE osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men när du kör via routern och loggar in i den så får den ingen ip på wanporten? Då är det kanske ett maclås och det släpper nog efter en stund av sig själv i så fall, Telia brukar ha 20minuter, det brukar annars finnas en funktion för att klona datorns mac till wanporten på routern.

exakt jag får ingen ip på wanporten, och efter att den har försökt att få fram en ip adress automatiskt utan att lyckas så vill den att jag sa dra ut sladden från mediaomvandlaren en stund och sedan sätta tillbaka den, för på så sätt lösa problemet, med det gör det inte... satt ganska länge för att se om det gav något resultat (vet inte om det var runt 20min, men nästan asså)

Permalänk
Skrivet av giplet:

Logga in på routern och kolla vad den har för inställningar och status för WAN-porten. Den bör vara inställd att bara få ett IP, dvs ingen inloggning, PPPoE osv.

japp det har jag kollat och den är inte inställd för något sådant

Permalänk

Det är ju en annan sak om det är öppen fiber, ja. Nej, då behöver man inte Telias egna skit.. så svårt var det

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av marccuseriksson:

japp det har jag kollat och den är inte inställd för något sådant

Stäng av alla nätverksdelar i nån timme eller över natten och prova sedan om det hoppar igång, annars är kanske routern trasig, vet du om den fungerar, har den varit igång tidigare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Stäng av alla nätverksdelar i nån timme eller över natten och prova sedan om det hoppar igång, annars är kanske routern trasig, vet du om den fungerar, har den varit igång tidigare ?

alright ska testa med det, måste fråga vad är det som gör att man ibland måste ha datorn avstängd en längre tid istället för runt 20 min som jag har testat med?
Routern fungerar felfritt när jag använder den med mitt gamla modem, sitter med det just nu.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av marccuseriksson:

alright ska testa med det, måste fråga vad är det som gör att man ibland måste ha datorn avstängd en längre tid istället för runt 20 min som jag har testat med?
Routern fungerar felfritt när jag använder den med mitt gamla modem, sitter med det just nu.

Man låser ibland ispns switchport mot en viss macadress och sätter en timer på det låset eller så är det för evigt, 20 min till 1 dygn är normala låstider och du skulle kunna prova att klona macadressen som fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.