Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

hjälp med internet

hej behöver hjälpe med internet. det är såhär att jag kan inte kommer in på googel eller fecebook för Antivirus blockar. så här står det
Åtkomst till webbsidan blockerades. Visa webbadress
Webbsidan finns med på listan över webbsidor med potentiellt skadligt innehåll
men jag kommer in på andra sidor. jag har sökt i genom datorn efter virus men hittar inget

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av skogen5:

hej behöver hjälpe med internet. det är såhär att jag kan inte kommer in på googel eller fecebook för Antivirus blockar. så här står det
Åtkomst till webbsidan blockerades. Visa webbadress
Webbsidan finns med på listan över webbsidor med potentiellt skadligt innehåll
men jag kommer in på andra sidor. jag har sökt i genom datorn efter virus men hittar inget

Om du försöker nå det du stavar till och inte de riktiga sidorna kan det nog mycket väl vara skumma sidor som hoppas att folk ska stava fel för att hamna på dem.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av mrqaffe:

Om du försöker nå det du stavar till och inte de riktiga sidorna kan det nog mycket väl vara skumma sidor som hoppas att folk ska stava fel för att hamna på dem.

oj nä jag har inte stavat fel när jag har försköt att komma in på sidorna. 100 påt för google är min start sida och har funkat i 8 månar

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du kanske har fått in nån proxyware som styr om trafiken, har du letat malware också annars gör det.
https://www.malwarebytes.org/
Det kan ju även vara nått tillfälligt skräp som triggar varningar, google är troligen säkert men facebook har så mycket skräp att det kan slinka in skit där.
Har du provat att uppdatera säkerhetsprogrammet ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske har fått in nån proxyware som styr om trafiken, har du letat malware också annars gör det.
Det kan ju även vara nått tillfälligt skräp som triggar varningar, google är troligen säkert men facebook har så mycket skräp att det kan slinka in skit där.

okej antar att du men antivirus och är det så ja det har jag gjort. jag kör med eset nod32. ska testa med malwarebytes också. kan tilläggas att det är lika dant med den andra dator jag har

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av mrqaffe:

malwarebytes hittade inget heller

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av skogen5:

malwarebytes inte inget heller

Då får du godkänna sidorna själv eller vänta på att det kommer nån uppdatering som gör det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
A.ROOT-SERVERS.NET
Registrerad
Jul 2001

Digicert har haft problem med sina cerifikat till å från idag, men nu verkar allt fungera igen.
bl.a Google, Facebook och Linkedin har cert från Digicert, Google är även egna cert på vissa av sina servrar.

Medlem #14

CISSP, MCT,MCITP, MCSE+Security, MCSE+Messaging, Inet+, Network+,MCT, MCP,CNA, CCA, CCNA, A+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av JenzA:

Digicert har haft problem med sina cerifikat till å från idag, men nu verkar allt fungera igen.
bl.a Google, Facebook och Linkedin har cert från Digicert, Google är även egna cert på vissa av sina servrar.

okej jag har inte kunnat komma in på google sen i tisdag
och när jag felsöker i windows så står det dns-servern kanske inte är tillgänglig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
A.ROOT-SERVERS.NET
Registrerad
Jul 2001

Har du kollat din HOSTS -fil?
länk

Medlem #14

CISSP, MCT,MCITP, MCSE+Security, MCSE+Messaging, Inet+, Network+,MCT, MCP,CNA, CCA, CCNA, A+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av JenzA:

Har du kollat din HOSTS -fil?
länk

ja det har jag gjort

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av skogen5:

okej jag har inte kunnat komma in på google sen i tisdag
och när jag felsöker i windows så står det dns-servern kanske inte är tillgänglig

Har du fler a olika problem ? Använder du dhcp till allt, även i routern eller har du skrivit in nått eget nånstans?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av mrqaffe:

Har du fler a olika problem ? Använder du dhcp till allt, även i routern eller har du skrivit in nått eget nånstans?

nä har inget annat problem allt annat funkar
jag har inte gjort några ändringar

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av skogen5:

nä har inget annat problem allt annat funkar
jag har inte gjort några ändringar

Vänta på uppdateringar eller vitlista sidorna. Fungerar alla webbläsare på samma sätt ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av mrqaffe:

Vänta på uppdateringar eller vitlista sidorna. Fungerar alla webbläsare på samma sätt ?

okej ja alla webbläsare är lika dana provade med mobilen med och lika dant där

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Dec 2010

Prövat ställa om dns till 8.8.8.8?
Kolla i tillägg i alla webbläsare om de är nått skumt installerat där.
Även installerade på datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av mrqaffe:

Skrivet av Rugbyspelaren:

kan det var något med Router kanske för jag har testat med en annan dator och tre mobile och det är samma problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

hur ställer man om dns

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Dec 2010

Ja d, va har du för router? ingen ide att göra direkt i datorn då felet verkar va i routern

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Dec 2010

I stora drag, i routern, byt från "automatisk dns från isp" till manuell 8.8.8.8

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Ja d, va har du för router? ingen ide att göra direkt i datorn då felet verkar va i routern

det är ett tp-link td-w8901g

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Dec 2010

Har du fortfarande inte fått ordning på det så gå till interface settings, internet, där skall du kunn slå in dns själv istället för auto från isp