Wifi beter sig konstigt [Två routrar]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värnamo
Registrerad
Feb 2012

Wifi beter sig konstigt [Två routrar]

Har inte haft några problem alls innan med två routrar, men så slutade router 2 att fungera så jag var tvungen att köpa en ny. Men ända sen jag köpte den nya router så har vårat wifi betet sig konstigt, kan ibland inte komma ut på internet med trådlöst på båda routerna.

Så här det uppbyggt:

Modem ->Router 1 -> Switch -> Router 2

Jag har försökt att återställa båda routerna, men det fixade inte det. Vad kan problemet beror på?

Intel i7 6700K | Gigabyte GeForce GTX 980 4GB OC x2 i SLI | Kingston HyperX 16GB DDR4 | Gigabyte Z170X Ultra Gaming | Corsair Hydro H110i GTX | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 4TB 7200rpm 64MB | Corsair Graphite 780T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av iFuze:

Har inte haft några problem alls innan med två routrar, men så slutade router 2 att fungera så jag var tvungen att köpa en ny. Men ända sen jag köpte den nya router så har vårat wifi betet sig konstigt, kan ibland inte komma ut på internet med trådlöst på båda routerna.

Så här det uppbyggt:

Modem ->Router 1 -> Switch -> Router 2

Jag har försökt att återställa båda routerna, men det fixade inte det. Vad kan problemet beror på?

Varför två routrar?
Gör om router2 till en accesspunkt så funkar det nog bättre.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du kan inte ha 2 routrar utan att få adresseringsproblem i nätet, dubbel nat och 2 dhcpservrar innebär strul och manuellt konf krävs om de av nån anledning skulle behövas, ställ om så att router 2 bara agerar accesspunkt och ev switch.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värnamo
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av madtop:

Varför två routrar?
Gör om router2 till en accesspunkt så funkar det nog bättre.

Pågrund av på mitt rum finns det inget wifi, har nu gjort om router 2 till en accesspunkt så nu får vi testa lite om allt fungerar som det ska. Tack så mycket!

Intel i7 6700K | Gigabyte GeForce GTX 980 4GB OC x2 i SLI | Kingston HyperX 16GB DDR4 | Gigabyte Z170X Ultra Gaming | Corsair Hydro H110i GTX | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 4TB 7200rpm 64MB | Corsair Graphite 780T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av iFuze:

Pågrund av på mitt rum finns det inget wifi, har nu gjort om router 2 till en accesspunkt så nu får vi testa lite om allt fungerar som det ska. Tack så mycket!

Många löser ett wifi-problem med att sätta upp en extra router - och det är sällan bra.
Man får dubbel -NAT/FW och ofta problem med både adresskrockar och prestanda.

Har man behov av en extra wifi-accesspunkt så sätter man upp en accesspunkt.
Vill man ha dubbel-NAT och dubbel-FW så sätter man upp en till router.