Permalänk
Medlem

Netgear WNR612

Hej!

Jag har ett problem med min router som Netgear WNR612. När jag kopplar i den så lyser bara strömlampan, varken internetlampan eller "wifi" lampan lyser. Jag har använt den förut men idag så bara stendog den helt utan förvarning. Jag har fiber, och det funkar om man använder det direkt från väggen in i datorn, men så fort jag kopplar in routern är det som att den inte får internet av någon anledning.. Jag har prövat att "resetta" den, men det funkade inte ens att göra. Eftersom routern inte funkar kommer jag inte heller in på 192.168.1.1 så kan inte konfigurera någonting därifrån.. Är det någon som vet vad man kan göra, eller någon som har samma problem?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har ingen erfarenhet av just den routern. Jag antar att när du säger att du har prövat med en "reset" att du följde instruktioner från Netgear, som t.ex. nämns i deras KB-artikel: WNR612v2 FAQs

Citat:

How does the reset button work?
Use a small pin to press the reset button for 1 second to reset the router. Press the reset button for 5 seconds to trigger a reset to factory default.

Flera tillverkare brukar nämna att man ska koppla på strömmen under processen för att återställa fabriksinställningarna, vanligtvis görs detta då någon har glömt lösenordet. Så även Netgear, i en mer allmänt hållen KB-artikel.

Restoring a Home NETGEAR Router to Factory Default Settings

Citat:

Unplug the router's power.
Press and hold the Reset button. While the button is held down, reconnect router's power.
Continue to hold the reset button for 5 seconds after reconnecting the power.
Wait for the router to reboot.
Log in with the default password.

Vilken metod använde du, eller om du valde att göra på något annat vis, hur gjordes denna "reset"?

Jag vet att en del sidor för tredjeparts-firmware, som t.ex. DD-WRT och Tomato, till Netgear, D-Link etc. ibland nämner vad de kallar "30-30-30 reset". Huruvida detta fungerar eller ej, eller om det ens är lämpligt, för just din router, vet jag ej, men om du inte får liv i den på annat vis kan det vara värt ett försök. Men innan dess bör man kanske undersöka olika alternativ. Även om mycket långsökt så har du även en kabel mellan router och dator (att kabeln till routern fungerar visas ju av att det fungerar med den kopplad direkt till datorn) så för att täcka in allt kanske man bör titta på den, och ev. pröva med en annan. Å andra sidan, om du direkt ser att du inte får någon reaktion på routern, lampa som tänds, när du sätter i kabeln "från väggen", så är kabeln till datorn inte problemet.

Permalänk
Medlem

Jo, jag har prövat alla dessa "resettar", och bytt sladd, inget fungerar. Det är liksom som att routern inte får något internet från fiberuttaget..