Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Musen fryser och 2 pip hörs

Hej,

under dagen stötte jag på ett märkligt fenomen... musen bara frös under några enstaka sekunder och när den började fungera igen fördes 2 pip från högtalaren (INTE från själva datorn). Det skedde dessutom helt slumpmässigt. Det var under ett LoL-game som det inträffade för första gången. Det hände ganska ofta under tiden jag spelade (kanske 1 gång var 5:e minut). När matchen var slut startade jag om windows i hopp om att det skulle fixas självt. Men nepp.. jag ominstallerade sedan drivisarna samt drog ut USB:et och in med det igen (Logitech G400), men problemet kvarstod. Jag körde Windows Fix It som hittade något problem, men musen frös fortfarande. Jag har nyligen kört sfc /scannow utan framgång. Pillade lite under energialternativ också där jag inaktiverade "Inställning för valbar frånkoppling för USB".

Allting flyter för övrigt på i bakgrunden, det är bara musen som fastnar.
Letade runt lite på Google och stötte på detta:

The Logitech mice (and their various similarly constructed clones) have an extremely cheap cable connection. The relatively thin and cheap cable has no antikink device at all. The only strain relief is an S-shaped channel through which the cable is lead into the mouse case. Obviously the isolations of the wires inside the cable are chafed in the kinks of the S-shaped channel after longer use so thin, that tottering short circuits happen between the wires in the cable, which appear to the system like disconnecting and reconnecting the USB device.

Dold text

Något som jag kanske måste göra? Vad ska jag göra härnäst?
CPU : Q6600 2.4 quad core
HDD: 500 gb 7200rpm (WD någonting)
RAM: 6 GB DDR2
GPU: HD6870 XFX

Tack för din tid!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Kan tillägga att jag nu skannat systemet efter virus med MSE och efter malware och dylikt med MBAM. Inget konstigt hittades.

EDIT: och problemet kvarstår. Spelade i ungefär 2 timmar utan att den hängde sig en enda gång. 10 minuter senare hänger musen sig 5 gånger under 2 minuter. VÄLDIGT slumpmässigt om du frågar mig.