Koppla switch eller router på telia s router?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2007

Koppla switch eller router på telia s router?

Sitter på telias router med 4p trådbunden men behöver fler. Hur skall jag koppla och vulken lösning är bäst? Router på router eller switch på router? Och kommer det trådlösa på telias router fortfarande fungera om man kopplar till router eller switch?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av werter123456789:

Sitter på telias router med 4p trådbunden men behöver fler. Hur skall jag koppla och vulken lösning är bäst? Router på router eller switch på router? Och kommer det trådlösa på telias router fortfarande fungera om man kopplar till router eller switch?

Är du nöjd med din routers funktion, wifitäckning mm.så behåll den och koppla in en switch det trådlösa funkar ändå.

Annars så brygga din telia router (Då försvinner wifi funktionen.Och det är din nya router som du kör wifi på.

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius s36.Grafikkort Asus Strix 970.SLI.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
sli brygga med belysning.2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2007

Okej behöver minst 5 tråd och wifi. Några förslag?

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Oavsett om du byter routern kommer du att behöva köpa en switch. De flesta routers har bara 4 portar. Så köp en switch så är du klar sedan.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Okt 2010

Någon form av switch.

Skulle rekomendera någon av dessa: Fem portars Netgear GS105 eller åtta portars Netgear GS108.

Jag tycker om dessa enheter för simplare ändamål då de är robusta och levererar wirespeed utan några som helst problem.

Mvh
Mattias

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2007

vad skall jag ha för kabel mellan router och switchen? rak eller korsad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Mar 2005

vad skall jag ha för kabel mellan router och switchen? rak eller korsad?

Det ska inte ha någon betydelse om du inte sitter på väldigt utåldrad utrustning. Interfacen klarar av att byta på sänd och ta emot om det skulle behövas (auto MDI/MDIX).