Stresshantering - egna erfarenheter

Permalänk
Medlem

Stresshantering - egna erfarenheter

Hej!
Jag precis som många andra blir stundvis stressade pga det ena eller det andra. Jag tror att vi alla också har egna sätt att hantera det.
Så mitt inlägg handlar mest om hur jag hanterar min stress.

Det jag brukar göra, lite beroende på situationen, är att leta upp den lugnaste musiken jag kan och sätta mig med det som behövs göras. Det kan vara skolarbete, jobb etc. Men om det är något jag inte kan kontrollera, så som när man väntar på ett svar från den som betyder lite mer än andra, så brukar jag acceptera det värsta. Då blir man inte lika besviken om man får ett dåligt svar.

Men det är bara jag, hur hanterar ni stress eller oro?

Mvh Skingken

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

Efter många år har jag lärt mig att sålla bort vad som är värt att stressa upp sig över och inte. Det fungerar förvånansvärt bra och sparar en massvis med energi.

OM man ändå hade haft den insikten när man gick i Gymnasiet....

Men är jag stressad över något besked eller liknande så tar jag ett pass styrketräning. Man blåser ur all ånga och rensar hjärnan.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Bra tips. Dock bör det nämnas att ett visst mått av stress ofta är positivt och en del kräver nästan det för att få något gjort. Jag vet att jag har svårt att sätta igång med tråkiga saker förrän jag inte har något annat val, så min C-uppsats satte jag inte igång med förrän det var typ två veckor kvar till inlämning (av typ 10) exempelvis och det är nog den sak jag har haft bäst framförhållning med.

Jag är förstås medveten om att det inte är idealiskt på något sätt, men när det gäller den typen av saker som man egentligen aldrig blir färdig med (alltså där man hade kunnat lägga ett år eller tio om man hade haft det) så vet jag ju att det inte spelar någon roll hur jag gör, jag kommer ändå att sitta där sista dagen och panikskriva liksom, lika bra att ta det lugnt i några veckor först då. Stressen är där oavsett liksom.

På mitt jobb kör vi agila arbetsmetoder och det passar min stresshantering utmärkt. Agila metoder säger exempelvis att man inte ska göra något förrän det verkligen behövs, annars kommer det bara att behöva göras om ändå då förutsättningar ändras med tiden osv. Jag kan till exempel lägga två dagar på att estimera ett ärende i detalj, räkna på allt som behöver göras och ta höjd för diverse eventualiteter. Eller så lägger jag fem minuter på en grov estimering. Båda kommer sannolikt att vara felaktiga men om jag har gjort det på fem minuter så har jag bara slösat fem minuter på siffror som kommer att ändras om och om igen liksom.

Permalänk
Medlem

Jag skriver ner det som ska göras på en lista och sen checkar jag av en syssla i taget. Att ha en tydlig struktur gör det enklare att disponera tid.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Entusiast

Jag fungerar också väldigt bra med listor. Då får jag en tydlig överblick över vad som behöver göras. Då slipper man stressen av att det känns som om det är så extremt mycket som ska göras på en gång. Får man ner det på en lista får man överblick över det och så kan man få lite ordning och struktur vilket i sig är mindre stressand. Då känns det som om man har lite kontroll över läget.

Det skapar också en rad mindre uppgifter där var och en inte känns lika överväldigande som den stora massan uppgifter som man annars känner hänger över en.

Sen är det psykologiskt väldigt värdefullt att kunna stryka saker från listan när de är klara så man ser hur listan krymper vilket i sig minskar stressen.

För mer akut stress har jag mina musikinstrument som ventil. Blir jag för stressad sätter jag mig och spelar gitarr, bas och/eller piano en stund så känns det mycket bättre sen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag brukar skriva ner på en lista och kolla över vad som ska göras och vad som är viktigt, sedan gör jag dom eftersom. Minskar ner min stress sjukt mycket! Sedan ser jag också att det inte var så jäkla mycket eller stora uppgifter som det kändes.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.0Ghz | ASRock Z68 Extreme4 Gen 3 | Fractal Design R2 | Gigabyte 5870 CF | Fractal Design Tesla 650W 80+

Permalänk
Medlem

Jag kom på en till sak som kan hjälpa.
Sätta sig ner och vänta på att det man är nervös över blåst bort.

Kanske lite för metaforiskt men att acceptera att man inte alltid har tid med allt är något viktigt det också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

För att ta bort lite vikt från axlarna kan man alltid påminna sig själv om att det är ok att misslyckas. Vad är det värsta som kan hända om det går åt skogen? Oftast är "det värsta" ganska långt ifrån jordens undergång.

Permalänk
Medlem

Precis, ingen är perfekt. Även Messi har missat mål, även Bolt har förlorat en löpttävling. För att citera från snövit: "Vad gör det om tusen år? "

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->