Koppla in min DVD-spelare till soundbar

Permalänk
Medlem

Koppla in min DVD-spelare till soundbar

Jag funderar på att köpa en soundbar till min TV och har en fundering på hur jag ska få ljud från min DVD-spelare till soundbaren.

Så här har jag tänkt koppla:

TV (arc) <---> Soundbar (arc)
Digital-TV-box ---> Soundbar HDMI 1
PS 4 ----> Soundbar HDMI 2

DVD-spelaren är inkopplad till TV:n via komponent (fem ingångar för ljud och bild).

Ska jag koppla DVD-spelaren med toslink-kabel till ingången på soundbaren? Jag kan välja följande källor på soundbaren: HDMI 1 - 3, TV och BT när jag sedan ska spela upp ljud. Blir toslink ingång för TV då för att få ljud från DVD-spelaren till soundbaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Jag funderar på att köpa en soundbar till min TV och har en fundering på hur jag ska få ljud från min DVD-spelare till soundbaren.

Så här har jag tänkt koppla:

TV (arc) <---> Soundbar (arc)
Digital-TV-box ---> Soundbar HDMI 1
PS 4 ----> Soundbar HDMI 2

DVD-spelaren är inkopplad till TV:n via komponent (fem ingångar för ljud och bild).

Ska jag koppla DVD-spelaren med toslink-kabel till ingången på soundbaren? Jag kan välja följande källor på soundbaren: HDMI 1 - 3, TV och BT när jag sedan ska spela upp ljud. Blir toslink ingång för TV då för att få ljud från DVD-spelaren till soundbaren?

Finns det ingen ingång i tvn för DVD-spelaren så du får ut tv-ljudet i din soundbar den vägen?

Alltså:
DVD -> TV
TV -> Soundbar

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Finns det ingen ingång i tvn för DVD-spelaren så du får ut tv-ljudet i din soundbar den vägen?

Alltså:
DVD -> TV
TV -> Soundbar

Jodå alltså jag har ju redan kopplat in ljudet via komponent (audio + video) från DVD till TV. Menar du att jag kan hoppa över toslink från DVD till soundbaren om jag kör HDMI arc mellan soundbaren och TV:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Jodå alltså jag har ju redan kopplat in ljudet via komponent (audio + video) från DVD till TV. Menar du att jag kan hoppa över toslink från DVD till soundbaren om jag kör HDMI arc mellan soundbaren och TV:n?

Om du kör analogt ljud DVD > TV så kommer du inte få ut något surround-ljud till soundbaren, men det kanske inte spelar någon större roll. Personligen föredrar jag jag digitalt så fort möjligheten finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Om du kör analogt ljud DVD > TV så kommer du inte få ut något surround-ljud till soundbaren, men det kanske inte spelar någon större roll. Personligen föredrar jag jag digitalt så fort möjligheten finns.

Om jag kör enbart bild via komponent då från DVD till TV, ska jag koppla toslink från DVD till TV eller från DVD till soundbar för att få digitalt? Använder som sagt HDMI arc mellan soundbar och TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Om jag kör enbart bild via komponent då från DVD till TV, ska jag koppla toslink från DVD till TV eller från DVD till soundbar för att få digitalt? Använder som sagt HDMI arc mellan soundbar och TV.

Vilket som borde fungera, om din TV har toslink in.

Permalänk
Medlem

Vilken soundbar är det?
Jag själv äger denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1007120. Det som jag tycker är så bra med den är att det är en "riktig" förstärkare. Jag har kopplat alla prylar till soundbaren via HDMI samt toslink. Sedan räcker det med en hdmi från soundbaren till tv:n.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Skrivet av Xedious:

Vilken soundbar är det?

Det är denna som jag tänkte skaffa i så fall: http://www.sony.se/electronics/sound-bars/ht-ct370

Så om jag kör med toslink från DVD-spelaren är det TV som source jag ska välja i soundbaren då? För man kan bara välja HDMI 1-3, TV och BT.