Permalänk

Fläktproblem

Hej. Jag märkte igår att ingen av mina chassifläktar snurrar endast CPU och grafikfläktar går. Jag har ett corsair 650d tower och är alltså utrustad med bakfläkt, fram och tak. Det är väl omöjligt att alla tre ska ha gått sönder samtidigt. Jag är dålig på själv hårdvaran på datorer men vad är det som kan vara problem? Vad ska ja titta efter? Kan det vara fläktkontrollen? Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Prova att koppla fläktarna direkt till moderkortet, om de funkar då så är det något med fläktkontrollern.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk

Hur kopplar ja dessa till moderkortet? Har ett asus p9x79pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coolstrawhat:

Hur kopplar ja dessa till moderkortet? Har ett asus p9x79pro

Det ska finnas s.k "fan headers" på moderkortet, de har fyra pins, och det brukar stå "fan" under själva kontakten.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

Ladda ner manualen dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA2011/P9X79-PRO/E8037_P9X79_PRO.pdf och kolla på sidan 2-2

Permalänk

Har fått till det nu och alla 3 snurrar som de ska, cpu fan 1750 rpm , är detta något under gränsen eller hur ligger de till? har en intel quad core i7 3820 3,60 ghz

Permalänk
Medlem

Varvtal på cpu fläkten har lite med att göra vilken fläkt som sitter på kylaren, samt hur biosen är konfigurerad att reagera på temp och varvtal

Permalänk

Okok, ja det har ju löst sig och inget brinner. Tack så mycket för hjälp och tack för vänligheten!