Permalänk
Medlem

Hur sorterar ni era bilder?

Fick en tanke om hur alla sorterar sina bilder. Finns det några bra program för det?

När man väl samlat på sig en herrans massa resebilder, vardagsbilder, inspirationsbilder m.m. från internet så vill man gärna sortera upp allt, få en bra överblick och lätt titta tillbaks på minnen. Allt går ju att sortera i mappar i Explorer i windows, iPhoto finns ju till osx men aldrig riktigt tyckt det känns klockrent? Och det känns som att det borde finnas häftigare/schysstare alternativ?

Permalänk
Medlem

Det är en rätt intressant grej du tar upp faktiskt, har också funderat mycket på detta. Just nu sparar jag alla mina bilder i en simpel mapp på datorn med flera underkategorier med dåliga namn. Skulle också vilja ha ett mer kontrollerat sätt att spara mina bilder. Antar att ett sätt är att ladda upp alla sina bilder på nätet och spara dem där. te.x imgur, photobucket osv. Då kan man sortera rätt effektivt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Picasa, lightroom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Samma problem här. Har en hel 500 GB extern hårddisk med massa bilder på, endast sorterade i datum från när SD-kortet var tomt tills det är fullt...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar sitter med ett liknande problem. De har en NAS med extremt mycket dubbletter i olika mappar osv. men vågar/orkar inte rensa upp. Finns det något smidigt program för detta kanske? Gärna att programmet sorterar de faktiska filerna i utforskaren, inte bara visar allting sorterat i programmet.

Det riskfyllda momentet är att bilderna kommer från olika källor, och därför finns det bilder med likadana filnamn som ligger i olika mappar. Kan ev. programmet känna av att det är olika bilder istället för att bara kolla filnamn?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Första nivån: Bilder eller Foton?
Andra nivån: Vilken kamera? (Gäller endast foton, inte bilder)
Tredje nivån: Datum + Namn. (Datum gäller endast för foton, inte bilder)

Tex:

Bilder Bakgrundsbilder Memes Foton Canon EOS 600D 2014-06-01 - Blommor 2014-06-03 - Storstaden Galaxy S2 2014-01-01 - 2014-05-30 - Blandade bilder

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Jag sorterar mina bilder i mappar som t.ex.
2013-12-24 Julafton
2014-01-01 Födelsedagskalas
o.s.v. och har gjort i några år. Funkar ok för mig.
Har börjat försöka tagga bilderna i Windows med vilka personer som finns på bilder o.s.v så man lätt kan söka efter dem, men det är ett massivt jobb.

Den stora nackdelen med att använda andra program för sin bildhantering är att all metadata o.s.v är unikt för just det programmet. Vill man byta nån dag så får man antagligen tagga om alla sina bilder igen.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

jag är inte så bra på att döpa mina mappar till rätt namn.

1. Disk (Enterprise E:)
2. Mapp (Bilder)
3.Mapp (asdasdasdasdasd)
4.Mapp (bajsbilder)
5.Mapp (gjhgjhgjhjhg)

needles to say, jag hittar aldrig en bild igen efter att jag lagt in den.

Permalänk
Medlem

Analoga bilder:
iPhoto med album för tillfället, taggar för film, framkallningskemi, kamera, ansikten och i händelse av SLR vilket objektiv.

Digiatal Bilder:
Allt i en mapp huller om buller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kappy:

Fick en tanke om hur alla sorterar sina bilder. Finns det några bra program för det?

När man väl samlat på sig en herrans massa resebilder, vardagsbilder, inspirationsbilder m.m. från internet så vill man gärna sortera upp allt, få en bra överblick och lätt titta tillbaks på minnen. Allt går ju att sortera i mappar i Explorer i windows, iPhoto finns ju till osx men aldrig riktigt tyckt det känns klockrent? Och det känns som att det borde finnas häftigare/schysstare alternativ?

Skaffa dig Lightroom, läs på lite, och ditt liv med bildbiblioteket kommer att få en helt annan innebörd.

Den stora frågan är inte hur man hittar den där bilden på "Lilla Erik"
Den stora frågan är, hur hittar man den där bilden på "Lilla Erik" när han ler.

Eller om man har tagit 100 bilder en kväll på en Ek (och dessutom har 300 000st bilder på hårddiskar) och 4st är perfekta hur hittar man just dom 4st bilderna snabbt som fan man letar efter ?

Antalet bilder växer fortare än man tror när man har foto som hobby!
Att förlita sig på mappsystemet i windows när man kommer upp i några hundratusen bilder är inte bara dumt, det tar tid med.

Lr klarar allt man vill, och man blir chockad hur bra det funkar i början.

Här är en tråd som jag skapade på Fotosidan 2012 när jag hade ett liknande problem.

Hur lägger du dina bilder i ditt mappsystem! För att sen synka med LR?

Ett bra svar i tråden som hjälpte mig mycket är:

Två krav på fil (bild) namn;

1. Varje bildfil ska ha ett unikt namn
2. Alla filer ska kunna sorteras absolut kronologiskt.

Lösning; Gör en filename-preset i Lightroom som bygger på datum och exakt tid (plus vad man vill ha mer) i mitt fall även original-filnamn (obs obs obs tilldela INTE nya filnamn när bilderna importeras till LR om du vill ha "originalfilnamnet" kvar. Tilldelar du eget namn vid importen kastas originalnamnet bort och kan inte återskapas)

ÅÅÅÅMMDD - HHMMSS - originalfilnamn.

Fördelar; Unika filnamn för VARJE bild. Perfekt kronologisk ordning även då man fotar med flera kameror (för perfektion krävs att kameraklockorna är synkade).

Sedan sorteras bildfilerna in i kataloger som bygger på år / dag-aktivitet enligt regeln
när-vem-vad-var ex 20120606-lena-student-uppsala

Och, jag har inte kommit på detta själv utan stulit hela konceptet från en som funderat rätt mycket på saken, mr Lightroom himself, George Jardin....läs själva

http://mulita.com/blog/?p=2653

Fixar du detta, så kommer du ha 0 problem att hitta "just den där speciella bilden"

Skrivet av oRBIT2002:

Jag sorterar mina bilder i mappar som t.ex.
2013-12-24 Julafton
2014-01-01 Födelsedagskalas
o.s.v. och har gjort i några år. Funkar ok för mig.
Har börjat försöka tagga bilderna i Windows med vilka personer som finns på bilder o.s.v så man lätt kan söka efter dem, men det är ett massivt jobb.

Den stora nackdelen med att använda andra program för sin bildhantering är att all metadata o.s.v är unikt för just det programmet. Vill man byta nån dag så får man antagligen tagga om alla sina bilder igen.

Med Lr fixar du ditt jobb automatiskt. Lr skapar ett mappträd i windows när du importerar bilder, precis som du vill plus lite till.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag kör iPhoto nu då jag inte hittat någon värdig ersättare. Det jag dock saknar är en möjlighet att ha högupplösta/raw filerna på en remote server och bara visa en lågupplöst jpg lokalt på datorn och man sedan vill öppna upp den så laddar den in högupplösta/raw filen. Fördelen med detta är ju då att man kan slipper ha massa 10 MB raw filer utan kan istället ha 300 KB jpeg:s.

Någon som kanske vet om ett sådant program?

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Inaktiv

Jag använder picasa.