Köpråd tack. Samsung S4 Active eller Sony Z1?

Permalänk
Medlem

Köpråd tack. Samsung S4 Active eller Sony Z1?

Tänkte höra vad ni tycker? Jag jobbar på bygge så jag behöver en mobil som klarar damm och blöta..
Finns det fler som kan vara intresseanta. Ska köpa en kontant telefon..
Tack på förhand,

Med vänlig hälsning Jonas

Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort mer än hållit i Active men Z1 som jag har större erfaranhet av med glas som täcker både bak och framsidaskulle jag inte lita på i en bygg miljö. Den känns hal och något klumig med sin kvadratiska design.

Active känns bättre, bättre form för bättre grepp, gummi och plast gör att den borde fixa flera smällar.

Xcover 2 är dock ännu bättre, sidorna består av vad som känns som ihålig plast så om man tappar den kan sidorna absorbera hela smällen utan att telefonen i övrig tar någon störra skada.
Den ligger också riktigt bra i handen, den kostar dock bara hälften så mycket som active så lite sämre specificationer får du räkna med. Men har inte kännt att det varit ett problem.

För att förtydliga, jag äger ingen av telefonerna jag nämnt, jag anväder en google edition S4 med ett TPU Skal, min bror har en Z1 och min far en Xcover som jobbtelefon.
Min S4 med skal känns mer skyddad än vad Active gjorde när jag kände på den men det går inte att jämföra med hur stabil Xcover 2 känns.

Mest telefon för pengarna är Z1 men som jobbtelefon är Xcover 2 ett bättre köp.

http://androidenheter.se/jamfor?samsung-galaxy-xcover-2@sony-...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSWEDEx:

Tänkte höra vad ni tycker? Jag jobbar på bygge så jag behöver en mobil som klarar damm och blöta..
Finns det fler som kan vara intresseanta. Ska köpa en kontant telefon..
Tack på förhand,

Med vänlig hälsning Jonas

Om du funderar på att köpa en S4 Active så vill jag att du ska veta att tackvare att den är IP 6-7 klassificerad så har Samsung sagt att dom inte lagar den ifall glaset går sönder då dom inte kan garantera kvaliten pg.a klassificeringen. Så går glaset sönder så får den drabbade köpa en helt ny till ett rabbaterat pris på ca 2500:- Hade jag varit dig så hade jag köpt en vanlig smartphone och sen skaffat ett Hardcase som täcker både fram och baksida

Visa signatur

CPU: i7 3770K 4.1 Ghz Mobo: Sabertooth Z77 Minnen Corsair 1600Mhz LP DDR3 16GB. Grafikkort: Asus GTX 780 Direct CUII 2 OC
resten är nätagg, SSD disk och hårddiskar samt ett gammalt lian li Armor Suit P80

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSWEDEx:

Jag jobbar på bygge så jag behöver en mobil som klarar damm och blöta..

Galaxy S5 Active är inget du är villig att titta på? Priset är strax över 2000kr högre(6000kr), men batteritiden, prestandan och kvaliteten på skärmen går upp något enormt mot S4 Active. Den verkar även lite tåligare med ett extra certifikat: "- MIL-STD-810G certified - salt, dust, humidity, rain, vibration, solar radiation, transport and thermal shock resistant".

Jag skulle inte köpa en Sony telefon. Glasbaksida är inte så speciellt tåligt.

När det kommer till S4 Active(3800kr) och Xcover 2(1700kr) så får du helt enkelt bestämma dig för om du tycker skillnaderna är värda pengarna. S4A är ju garanterat en bättre smartphone, men om du inte ska använda den till mycket annat än att ringa och SMSa så är den nog inte värd de 2000 extra kronorna.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla tjatar om glasets ömtålighet när originalfrågan gällde en mobil som klarar damm och fukt. Att glaset kan gå sönder gäller i alla sammanhang, oavsett om man jobbar på ett bygge eller råkar tappa den i golvet hemma.
Jag tycker personligen Xperia Z1 kunde vara en bra kandidat eftersom den klarar smuts och vatten samt är väldigt lätt att torka av pga sina stilrena ytor.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)