Svenskarna kör visst allt sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Nu är man faktiskt SKYLDIG att använda det högra körfältet, helt oavsett om det ligger någon och trycker i baken eller inte.
I trafikförordningens 3:e kapitel (Bestämmelser för trafik med fordon) kan man, i 7:e paragrafen läsa om just detta. Där står såhär:

"Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."

Jag tycker att det är helt solklart under vilka omständigheter man får köra i vänstra körfältet (under förutsättning att man inte hindrar eller stör annan trafik då).

Man har, dessutom, faktiskt "rätt" (hur rätt man hade behöver prövas rättsligt om an ska få veta om man verkligen hade rätt under givna omständigheter) att bryta lagen under vissa omständigheter (nöd/nödvärn), det kan tex vara helt i sin ordning att köra fortare än max tillåten hastighet om det gäller att rädda någons liv. Är det då så himla lämpligt att det ligger någon hobbypolis och hindrar framfarten för att "här ska minsann ingen köra för fort", för man bara är seg i kolan eller halvt blind eller vad man nu kan ha för anledning?
Nu var det visserligen några år sedan jag tog körkort och saker kan såklart ha ändrats (jag har dessvärre inte för vana att regelbundet läsa igenom hela lagstiftningen gällande vägtrafik, vilken man kanske eg borde), men då var det åtminstone oerhört tydligt att man ska göra vad man kan för att släppa fram andra som vill köra fortare än man själv, oavsett om de för fortare än max tillåten hastighet eller begår något annat brott för den delen.

Visst är nämnda paragraf bara en väldigt övergripande formulering och man går ju, i andra paragrafer, in mer i detalj, även om lagar generellt är ganska vida i sin formulering eftersom det är väldigt svårt att täcka in precis varje möjlig sak som eventuellt skulle kunna hända. Det förändrar dock inte det faktum att formuleringen om att i onödan hindra eller störa trafiken är en av de paragrafer som ligger till grund för resten av regelverket. Denna gäller för övrigt ALLA trafikanter, dvs även gående.

Jag ställer mig inte tvekande till skyldigheterna kring att använda höger eller vänster körfält, där är lagen tydligt precis på det sätt som du citerar. Och det är precis denna stycke lagtext som jag också har hänvisat till i mina tidigare inlägg, utan att göra en direkt citering.
Jag diskuterar fortfarande om dessa som anser sig ha rätten att använda det vänstra körfältet till att åka snabbare än hastighetsbegränsningen, nöden och liknande situationer är givetvis undantag, jag betvivlar på att någon här ställer sig på tvären när det gäller en nödsituation.

Jag talar alltså inte om dem som felaktigt ligger i vänster körfält och leker hobbypoliser, så åter igen är inte diskussionen (åtminstone den jag försöker föra fram) angående detta, utan snarare kring dem som tycks sakna respekt och förstånd för hastighetsbegränsningar, riskbedömande och ansvar i trafiken. Att vissa situationer framkallar nöden att bryta mot ett visst lag leder inte automatiskt till vissa rättigheter i trafiken, vilket jag tror du förstår med tanke på att du använder citationstecken, jag önskar dock att andra skulle ha samma förståelse.

Det stora hela summeras i slutändan fortfarande av det faktum att man skall anpassa både hastighet och körbeteende till de förhållanden som gäller på vägen, lagen är till för att stödja en i detta men måste ofta tillämpas olika i praktiken beroende på vilken situation man befinner sig i.
Det ligger delvis även en tolkningsfråga i det hela.
Låt oss säga att en person i fordon X som håller hastighetsbegränsningen befinner sig på en väg med två körfält där den vänstra har en annan färdmål än den högra, med en hastighetsbegränsning på 70km/t, och en person dyker upp i fordon Y bakifrån i det vänstra filen och av någon anledning vill köra snabbare än fordon X; Skall då fordon X ställa sig i det högra körfältet med fel färdmål enbart på grund av påtryckning från fordon Y?
Jag har ställt denna fråga till körskolelärare, polis samt en person som bestämmer huruvida du är godkänd på uppkörningen eller ej, och i dessa tre fall var svaret Nej. Svaret var att man skall bete sig som om den väg man färdas på innehar ett körfält i given riktning vilket blir en tolkningsfråga om man skall hänvisa till lagtexten, detta var alltså rent allmänt beteende och inte undantagsfall (!).

Åter igen är kontentan att om vissa tar sig rättigheter i trafiken och använder lagtexter för att styrka ens beteende (medvetet som omedvetet) så kommer man på ett eller annat sätt att skapa ett riskabelt situation. Oavsett om du har rätten på din sida eller ej skall du ej ha en riskabelt (och rentav olagligt) avstånd till fordonet framför för att stressa fram ett körfältsbyte, och det är precis denna beteende som jag ställer mig på tvären mot, då jag ser det hända på tok för ofta i trafiken. I det stora hela tror jag att vi talar samma språk men att jag lämnar undantagsfallen åt sidan i denna diskussion.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sanazin:

Jag ställer mig inte tvekande till skyldigheterna kring att använda höger eller vänster körfält, där är lagen tydligt precis på det sätt som du citerar. Och det är precis denna stycke lagtext som jag också har hänvisat till i mina tidigare inlägg, utan att göra en direkt citering.
Jag diskuterar fortfarande om dessa som anser sig ha rätten att använda det vänstra körfältet till att åka snabbare än hastighetsbegränsningen, nöden och liknande situationer är givetvis undantag, jag betvivlar på att någon här ställer sig på tvären när det gäller en nödsituation.

Jag talar alltså inte om dem som felaktigt ligger i vänster körfält och leker hobbypoliser, så åter igen är inte diskussionen (åtminstone den jag försöker föra fram) angående detta, utan snarare kring dem som tycks sakna respekt och förstånd för hastighetsbegränsningar, riskbedömande och ansvar i trafiken. Att vissa situationer framkallar nöden att bryta mot ett visst lag leder inte automatiskt till vissa rättigheter i trafiken, vilket jag tror du förstår med tanke på att du använder citationstecken, jag önskar dock att andra skulle ha samma förståelse.

Det stora hela summeras i slutändan fortfarande av det faktum att man skall anpassa både hastighet och körbeteende till de förhållanden som gäller på vägen, lagen är till för att stödja en i detta men måste ofta tillämpas olika i praktiken beroende på vilken situation man befinner sig i.
Det ligger delvis även en tolkningsfråga i det hela.
Låt oss säga att en person i fordon X som håller hastighetsbegränsningen befinner sig på en väg med två körfält där den vänstra har en annan färdmål än den högra, med en hastighetsbegränsning på 70km/t, och en person dyker upp i fordon Y bakifrån i det vänstra filen och av någon anledning vill köra snabbare än fordon X; Skall då fordon X ställa sig i det högra körfältet med fel färdmål enbart på grund av påtryckning från fordon Y?
Jag har ställt denna fråga till körskolelärare, polis samt en person som bestämmer huruvida du är godkänd på uppkörningen eller ej, och i dessa tre fall var svaret Nej. Svaret var att man skall bete sig som om den väg man färdas på innehar ett körfält i given riktning vilket blir en tolkningsfråga om man skall hänvisa till lagtexten, detta var alltså rent allmänt beteende och inte undantagsfall (!).

Åter igen är kontentan att om vissa tar sig rättigheter i trafiken och använder lagtexter för att styrka ens beteende (medvetet som omedvetet) så kommer man på ett eller annat sätt att skapa ett riskabelt situation. Oavsett om du har rätten på din sida eller ej skall du ej ha en riskabelt (och rentav olagligt) avstånd till fordonet framför för att stressa fram ett körfältsbyte, och det är precis denna beteende som jag ställer mig på tvären mot, då jag ser det hända på tok för ofta i trafiken. I det stora hela tror jag att vi talar samma språk men att jag lämnar undantagsfallen åt sidan i denna diskussion.

Man kan ju se det som att man ska skita i vad andra gör för fel i trafiken och själv uppträda korrekt, köra defensivt, hålla avstånd, vara beredd på att andra inte har något vett typ.

Jag retar mig oerhört på de som ligger och trycker i vänsterfilen i eller strax under hastighetsbegränsningen när det inte finns någon anledning för det. Är det fullt av långsammare fordon i högerfilen eller om det är halt eller liknande så är det en annan sak förstås, men annars så finns det ingen ursäkt för sådant beteende. Man har inte rätt att köra över hastighetsbegränsningen men om det är trafikrytmens hastighet så har de heller ingen rätt att hindra den och riskerar böter för det. Det betyder dock inte att jag tycker att jag har rätt att ligga i röven på dem och trycka heller förstås så det gör jag inte, att hålla avstånd anser jag vara viktigare än hastigheter osv. för trafiksäkerheten. Men ligger du i vänsterfilen i km efter km i samma hastighet som bilarna i filen till höger om dig så gör du fel.

Nästan varje dag stöter jag också på sådana som anser att de har rätt att ligga typ en halvmeter bakom mig (när vi båda kör-) i 120 på 90-vägen bara för att de vill komma fram. Finns det plats så aktar jag förstås på mig då jag dels inte vill hindra trafikrytmen och dels inte vill ha en sådan idiot så nära, men där jag kör är det för det mesta ganska mycket trafik så det är inte alltid det är möjligt på ett enkelt eller säkert sätt. Jag pendlar på en trefilig väg som växlar mellan 80 och 100, i högerfilen ligger lastbilar och liknande, i mitten personbilar som kör i eller strax över hastighetsbegränsningen och till vänster kör man om eller fort. Alla filer brukar vara relativt fulla, inte så att det är kö och går långsamt men så att det krävs viss planering innan ett filbyte exempelvis. Jag ser inte det som min skyldighet att bromsa ner och trycka in mig i en redan full fil för att han bakom mig ska komma en billängd längre fram liksom, inte när jag och alla bilar framför har hittat en lagom hastighet som vi håller oss till.

Sen finns det ju situationer där det verkligen är bråttom men då får man väl blinka med helljuset eller tuta eller så. När jag körde bud så hände det att jag fick körningar som var så bråttom att man hade laglig rätt att strunta i vissa trafikregler (med allt ansvar på en själv förstås), typ prover från ett sjukhus till ett labb som måste tas om om de inte kommer fram inom utsatt tid eller så. Den typen av körningar krävde verkligen fokus och framförhållning. Ska man exempelvis köra om en hel radda bilar på en stadsgata under rusningstrafik så måste man se till att ingen kommer från andra hållet, ska du köra i 140 i bussfilen får du se till att hålla uppsikt över övergångsställena så att ingen går ut framför dig osv. osv. Men jag tror inte att det är vad det handlar om i dessa fall. Jag ställer mig ytterst tveksam till att de använder typ BMW X6:or eller Audi Q7 till att leverera panikbud och det är ju mer regel än undantag att samma bilar plötsligt ligger typ 15 km under begränsningen några km längre fram på vägen, så så bråttom kan det inte ha varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Låt oss säga att en person i fordon X som håller hastighetsbegränsningen befinner sig på en väg med två körfält där den vänstra har en annan färdmål än den högra, med en hastighetsbegränsning på 70km/t, och en person dyker upp i fordon Y bakifrån i det vänstra filen och av någon anledning vill köra snabbare än fordon X; Skall då fordon X ställa sig i det högra körfältet med fel färdmål enbart på grund av påtryckning från fordon Y?
Jag har ställt denna fråga till körskolelärare, polis samt en person som bestämmer huruvida du är godkänd på uppkörningen eller ej, och i dessa tre fall var svaret Nej. Svaret var att man skall bete sig som om den väg man färdas på innehar ett körfält i given riktning vilket blir en tolkningsfråga om man skall hänvisa till lagtexten, detta var alltså rent allmänt beteende och inte undantagsfall (!).

Trafikförordningen är ganska tydlig gällande omkörning åxå:

"När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt."

Jag håller helt med att man inte ska tvinga fram ett körfältsbyte, men vad är rimlig tid att uppmärksamma att någon vill köra om? Det finns ingen definition i lagen, skulle jag tro, men att man har så mycket koll på vad som händer bakom bilen att man kan ha bytt körfält inom 10-15s känns väl inte direkt orimligt. Förutsatt, såklart, att det inte är andra bilar i vägen i högerfilen. Kommer inte bakomvarande bil extremt fort bör man rimligen ha hunnit byta körfält redan innan bilen hunnit ikapp. Jag tycker inte heller det är fel att påkalla uppmärksamhet mha ljustuta/tuta om vederbörande sitter och "sover" vid ratten.

Att bli irriterad i trafiken är såklart ingen bra egenskap, särskilt inte om man låter det påverka körningen, men jag tycker inte det är ett dugg konstigt att man blir det i dylika sammanhang. Man har, måhända, inte RÄTT att kräva att bilen framför ska flytta på sig, men framförvarande bil har definitivt en skyldighet att hålla till höger och underlätta omkörningen och i många fall borde den inte ha funnits i vänterfilen öht.

Så min poäng är att om framförvarande bil hade följt de regler som finns och iaktagit vilka skyldigheter man har så skulle bilen bakom i många fall inte behövt "påtvinga" ett körfältsbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Jag ställer mig inte tvekande till skyldigheterna kring att använda höger eller vänster körfält, där är lagen tydligt precis på det sätt som du citerar. Och det är precis denna stycke lagtext som jag också har hänvisat till i mina tidigare inlägg, utan att göra en direkt citering.
Jag diskuterar fortfarande om dessa som anser sig ha rätten att använda det vänstra körfältet till att åka snabbare än hastighetsbegränsningen, nöden och liknande situationer är givetvis undantag, jag betvivlar på att någon här ställer sig på tvären när det gäller en nödsituation.

Jag talar alltså inte om dem som felaktigt ligger i vänster körfält och leker hobbypoliser, så åter igen är inte diskussionen (åtminstone den jag försöker föra fram) angående detta, utan snarare kring dem som tycks sakna respekt och förstånd för hastighetsbegränsningar, riskbedömande och ansvar i trafiken. Att vissa situationer framkallar nöden att bryta mot ett visst lag leder inte automatiskt till vissa rättigheter i trafiken, vilket jag tror du förstår med tanke på att du använder citationstecken, jag önskar dock att andra skulle ha samma förståelse.

Det stora hela summeras i slutändan fortfarande av det faktum att man skall anpassa både hastighet och körbeteende till de förhållanden som gäller på vägen, lagen är till för att stödja en i detta men måste ofta tillämpas olika i praktiken beroende på vilken situation man befinner sig i.
Det ligger delvis även en tolkningsfråga i det hela.
Låt oss säga att en person i fordon X som håller hastighetsbegränsningen befinner sig på en väg med två körfält där den vänstra har en annan färdmål än den högra, med en hastighetsbegränsning på 70km/t, och en person dyker upp i fordon Y bakifrån i det vänstra filen och av någon anledning vill köra snabbare än fordon X; Skall då fordon X ställa sig i det högra körfältet med fel färdmål enbart på grund av påtryckning från fordon Y?
Jag har ställt denna fråga till körskolelärare, polis samt en person som bestämmer huruvida du är godkänd på uppkörningen eller ej, och i dessa tre fall var svaret Nej. Svaret var att man skall bete sig som om den väg man färdas på innehar ett körfält i given riktning vilket blir en tolkningsfråga om man skall hänvisa till lagtexten, detta var alltså rent allmänt beteende och inte undantagsfall (!).

Åter igen är kontentan att om vissa tar sig rättigheter i trafiken och använder lagtexter för att styrka ens beteende (medvetet som omedvetet) så kommer man på ett eller annat sätt att skapa ett riskabelt situation. Oavsett om du har rätten på din sida eller ej skall du ej ha en riskabelt (och rentav olagligt) avstånd till fordonet framför för att stressa fram ett körfältsbyte, och det är precis denna beteende som jag ställer mig på tvären mot, då jag ser det hända på tok för ofta i trafiken. I det stora hela tror jag att vi talar samma språk men att jag lämnar undantagsfallen åt sidan i denna diskussion.

Väldigt komiskt att du plockar ut ett scenario som är fullständigt självklart och sen hävdar att "Det är ingen tolkningsfråga", nej den frågan du ställde är självklar...

Min kommentar (som tyvärr var lite väl kort) så skrev jag (i min hjärna) om det relativt nya fenomenet att folk ligger kvar i vänsterfilen på motorväg (t.ex. mellan Stockholm och Uppsala) trots att ingen trafik ligger i höger och trots att inga avfarter/påfarter eller delning av vägen är på något sätt i närheten. Detta är klart olagligt och beror antingen på wannabe poliser eller slöhet hos föraren, båda sakerna är farliga och ska undvikas.

För framtida referens om jag använder är jag inte seriös.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Säg vad du vill, slutsumman är densamma: behöver man ta sig från södra sidan av Stockholm en vardagsmorgon får man ta med sig proviant för några dagar. Detsamma gäller en resa i sydlig riktning på eftermiddagar. Det var inte samma mängder trafik för 10 år sedan.

Intressant, nog för att Trafikverket fått en hel del kritik för sina prognoser. Men http://vtf.trafikverket.se/SeTrafikinformation# med faktiska data håller inte med dig ang. Essingeleden och trafikmängder. Sen är det ju inte för få körfält, körfältsmässigt så klaras ju 200 000 fordon/dygn på mest belastade snittet.

Sen är det ju inte att glömma bort att antalet fordon är irrelevant om det är 1 person per fordon. En fullsatt buss motsvarar (bara sett till fordonslängder ~250-300 meter bilkö).

http://blogs.sweco.se/infrastruktur-och-trafikdesign/kapacite...
Vi ska väl titta på kapacitet/tid? Bilen är väldigt ineffektiv i flera avseenden.
http://effektmagasin.se/sites/default/files/Effekt_grafik_tid...
http://www.bicycling.se/cldocpart/7335.jpg?m=1

Men vad vet jag som jobbar med den här typen av frågor, uppenbart så är ett körkort tillräckligt för att veta allt om transportekonomi, samhällsekonomi, kapacitetsberäkningar och annat inom trafikområdet...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF