Nu är man faktiskt SKYLDIG att använda det högra körfältet, helt oavsett om det ligger någon och trycker i baken eller inte.
I trafikförordningens 3:e kapitel (Bestämmelser för trafik med fordon) kan man, i 7:e paragrafen läsa om just detta. Där står såhär:
"Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."
Jag tycker att det är helt solklart under vilka omständigheter man får köra i vänstra körfältet (under förutsättning att man inte hindrar eller stör annan trafik då).
Man har, dessutom, faktiskt "rätt" (hur rätt man hade behöver prövas rättsligt om an ska få veta om man verkligen hade rätt under givna omständigheter) att bryta lagen under vissa omständigheter (nöd/nödvärn), det kan tex vara helt i sin ordning att köra fortare än max tillåten hastighet om det gäller att rädda någons liv. Är det då så himla lämpligt att det ligger någon hobbypolis och hindrar framfarten för att "här ska minsann ingen köra för fort", för man bara är seg i kolan eller halvt blind eller vad man nu kan ha för anledning?
Nu var det visserligen några år sedan jag tog körkort och saker kan såklart ha ändrats (jag har dessvärre inte för vana att regelbundet läsa igenom hela lagstiftningen gällande vägtrafik, vilken man kanske eg borde), men då var det åtminstone oerhört tydligt att man ska göra vad man kan för att släppa fram andra som vill köra fortare än man själv, oavsett om de för fortare än max tillåten hastighet eller begår något annat brott för den delen.
Visst är nämnda paragraf bara en väldigt övergripande formulering och man går ju, i andra paragrafer, in mer i detalj, även om lagar generellt är ganska vida i sin formulering eftersom det är väldigt svårt att täcka in precis varje möjlig sak som eventuellt skulle kunna hända. Det förändrar dock inte det faktum att formuleringen om att i onödan hindra eller störa trafiken är en av de paragrafer som ligger till grund för resten av regelverket. Denna gäller för övrigt ALLA trafikanter, dvs även gående.
Jag ställer mig inte tvekande till skyldigheterna kring att använda höger eller vänster körfält, där är lagen tydligt precis på det sätt som du citerar. Och det är precis denna stycke lagtext som jag också har hänvisat till i mina tidigare inlägg, utan att göra en direkt citering.
Jag diskuterar fortfarande om dessa som anser sig ha rätten att använda det vänstra körfältet till att åka snabbare än hastighetsbegränsningen, nöden och liknande situationer är givetvis undantag, jag betvivlar på att någon här ställer sig på tvären när det gäller en nödsituation.
Jag talar alltså inte om dem som felaktigt ligger i vänster körfält och leker hobbypoliser, så åter igen är inte diskussionen (åtminstone den jag försöker föra fram) angående detta, utan snarare kring dem som tycks sakna respekt och förstånd för hastighetsbegränsningar, riskbedömande och ansvar i trafiken. Att vissa situationer framkallar nöden att bryta mot ett visst lag leder inte automatiskt till vissa rättigheter i trafiken, vilket jag tror du förstår med tanke på att du använder citationstecken, jag önskar dock att andra skulle ha samma förståelse.
Det stora hela summeras i slutändan fortfarande av det faktum att man skall anpassa både hastighet och körbeteende till de förhållanden som gäller på vägen, lagen är till för att stödja en i detta men måste ofta tillämpas olika i praktiken beroende på vilken situation man befinner sig i.
Det ligger delvis även en tolkningsfråga i det hela.
Låt oss säga att en person i fordon X som håller hastighetsbegränsningen befinner sig på en väg med två körfält där den vänstra har en annan färdmål än den högra, med en hastighetsbegränsning på 70km/t, och en person dyker upp i fordon Y bakifrån i det vänstra filen och av någon anledning vill köra snabbare än fordon X; Skall då fordon X ställa sig i det högra körfältet med fel färdmål enbart på grund av påtryckning från fordon Y?
Jag har ställt denna fråga till körskolelärare, polis samt en person som bestämmer huruvida du är godkänd på uppkörningen eller ej, och i dessa tre fall var svaret Nej. Svaret var att man skall bete sig som om den väg man färdas på innehar ett körfält i given riktning vilket blir en tolkningsfråga om man skall hänvisa till lagtexten, detta var alltså rent allmänt beteende och inte undantagsfall (!).
Åter igen är kontentan att om vissa tar sig rättigheter i trafiken och använder lagtexter för att styrka ens beteende (medvetet som omedvetet) så kommer man på ett eller annat sätt att skapa ett riskabelt situation. Oavsett om du har rätten på din sida eller ej skall du ej ha en riskabelt (och rentav olagligt) avstånd till fordonet framför för att stressa fram ett körfältsbyte, och det är precis denna beteende som jag ställer mig på tvären mot, då jag ser det hända på tok för ofta i trafiken. I det stora hela tror jag att vi talar samma språk men att jag lämnar undantagsfallen åt sidan i denna diskussion.
LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2