Permalänk
Medlem

Bärbar Mac lr PC?!

Hejsan

Jag sitter och funderar på att sälja min stationära dator med tillhörande skärm, tagenbord, mus och sen införskaffa mig en bärbar dator. Varför jag ska sälja min stationära är att jag knappt använder den till spel längre. blir mest bara surf, betala räkningar och köra film genom den. Då kan man lika gärna ha en laptop som man även kan bära med sig när behov finns. Jag vill ha en laptop som är snygg, tyst, har lång livslängd, lång batteritid, bra skärm (minst 13 tum, helst 15) och är relativt snabb (står inte i någon bestämd ordning). Användningsområden kommer vara: internetsurf, streama filmer, enkel videoredigering samt eventuella småsaker. Bonus är om man kan spela spel på låg-mellan upplösning på den (tänk diablo 3, Dota, sc2). Vad finns det för alternativ med dessa kriterier?

Jag har sneglat på den senaste Macbook Pro från Apple. Den stämmer bra in på mina kriterier men den kostar en hel del. Sen vad jag har förstått så har man tidigare kunnat byta ut RAM minnen och hårddisk på Macbook Pros men att från och med 2013 så är inte detta möjligt. stämmer det? om inte då behöver man köpa max utrymme direkt? Är det värt att köpa versionen Macbook Pro med dedikerat grafikkort? hur bra är det grafikkortet? Om man skulle köpa den senaste Macbook Pron på 15 tum med för 24.000. Hur länge kommer den hålla sig? Klarar en Macbook Pro att driva spelen som jag tidigare nämnde?

Länk till datorn: http://store.apple.com/se/buy-mac/macbook-pro?product=ME294S/...

Vad finns det för PC-alternativ som har samma livslängd som eventuellt en Macbook Pro?

Min Budget ligger på mellan 15-20.000 men kan tänka mig att gå upp till 25.000 om det anses vara värt det.

Tack på förhand

Mvh,
Potat

Visa signatur

PC specs: MSI Gameing Edge Wifi | AMD Ryzen 5 5600X | Powercolor 6800xt Red Devil | Corsair 850W RM series | 2xCorsair Vengeance™ DDR4 RGB 3600MHz 16GB | Toshiba SSD 2,5" 112GB | Samsung Evo 750 500gb SSD | Samsung Evo 970 500gb SSD M2 | Corsair H100i RGB platinum CPU Kylare |

Permalänk
Medlem

Största problemet med Macbook Pro med Retinaskärm är att upplösningen är rätt saftig, vilket kan påverka spelprestandan negativt. Detta gåller åas bärbara datorer med högupplösta skämar och Windows också.

Apple har generellt sett jävligt bra kvalitet på sina grejor, och OS X kommer ytterligare förlänga hårdvarans kräm.

RAM är inte möjligt att uppgradera öht. Byta hårddisk är inte supportat officiellt men det går om man verkligen vill:
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/macbook-pro...
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1555457

Har du råd så köp en Mac, det är trevliga maskiner.

Permalänk
Medlem

Hade inte köpt en Mac för o spela spel.. De är ju inte tänkt som gaming laptops heller.
Skulle ju heller aldrig betala de sjuka summorna när man får en renodlad gaming laptop för mindre pengar.
Som då har sjukt mycket mer rå prestanda än vilket mac du än kan klämma fram.
Ja jag kan hålla med om att mac är rena o snygga men inget för gaming.

Nu tog jag MSI för de är ett av de få märken jag faktiskt kan rekommendera efter alla jävla laptops jag haft. Men där har du två st gaming laptops som exempel , de är billigare och du kommer kunna spela de spel du vill samt mycket mer krävande spel för mindre pengar än macen du länka.

Sen får du ju även tänka på vad det sitter för hårdvara i datorn om du ska tänka på batteritid. Självfallet att du inte kommer kunna sitta +5timmar o spela på batteriet.

http://www.inet.se/produkt/1971712/msi-gt60-2pc-485ne-i7-8gb-...
http://www.inet.se/produkt/1971699/msi-gt60-2pe-677ne-i7-16gb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxius:

Hade inte köpt en Mac för o spela spel.. De är ju inte tänkt som gaming laptops heller.
Skulle ju heller aldrig betala de sjuka summorna när man får en renodlad gaming laptop för mindre pengar.
Som då har sjukt mycket mer rå prestanda än vilket mac du än kan klämma fram.
Ja jag kan hålla med om att mac är rena o snygga men inget för gaming.

Nu tog jag MSI för de är ett av de få märken jag faktiskt kan rekommendera efter alla jävla laptops jag haft. Men där har du två st gaming laptops som exempel , de är billigare och du kommer kunna spela de spel du vill samt mycket mer krävande spel för mindre pengar än macen du länka.

Sen får du ju även tänka på vad det sitter för hårdvara i datorn om du ska tänka på batteritid. Självfallet att du inte kommer kunna sitta +5timmar o spela på batteriet.

http://www.inet.se/produkt/1971712/msi-gt60-2pc-485ne-i7-8gb-...
http://www.inet.se/produkt/1971699/msi-gt60-2pe-677ne-i7-16gb...

Tack för tipsen!

Min tanke är ju inte att köpa en Macbook pro för att spela på den utan jag undrade om möjligheten fanns. Var bonus om det gick att göra.

Mvh,
Potat

Visa signatur

PC specs: MSI Gameing Edge Wifi | AMD Ryzen 5 5600X | Powercolor 6800xt Red Devil | Corsair 850W RM series | 2xCorsair Vengeance™ DDR4 RGB 3600MHz 16GB | Toshiba SSD 2,5" 112GB | Samsung Evo 750 500gb SSD | Samsung Evo 970 500gb SSD M2 | Corsair H100i RGB platinum CPU Kylare |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mars:

Största problemet med Macbook Pro med Retinaskärm är att upplösningen är rätt saftig, vilket kan påverka spelprestandan negativt. Detta gåller åas bärbara datorer med högupplösta skämar och Windows också.

Apple har generellt sett jävligt bra kvalitet på sina grejor, och OS X kommer ytterligare förlänga hårdvarans kräm.

RAM är inte möjligt att uppgradera öht. Byta hårddisk är inte supportat officiellt men det går om man verkligen vill:
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/macbook-pro...
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1555457

Har du råd så köp en Mac, det är trevliga maskiner.

Vettiga tips och info, men har du glömt att man inte måste spela i native-upplösning? Spelprestandan blir katastrofal i native-upplösning, men om man t ex kör halva (en fjärdedel, rent matematiskt) native så får man inga skalningsartifakter och bra flyt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potat:

Tack för tipsen!

Min tanke är ju inte att köpa en Macbook pro för att spela på den utan jag undrade om möjligheten fanns. Var bonus om det gick att göra.

Mvh,
Potat

Ja det går, men nu när man bara kan ha SSD i dem är det lite trångt att få in både OS X, windows, program, filmer/etc och spel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har fått en macbook pro av skolan och den är så jävla nice att ha. Enkelt att kolla film, surfa, ansiktsbok, FB, mail o allt möjligt, har aldrig varit lättare. Använder knappt min stationära längre, använder den då o då på helger om kompisar sitter inne o spelar LoL. Har spelat lol på min macbook pro 13 tum (tror det är 13/14, senaste eller nåt sånt kommer inte ihåg) och det funkar på medium runt 40 fps, droppar lite vid fights, men det är bara att sätta på low så ska det flyta på ordentligt. Dock är volymen i SSD:n inte den bästa. Har LoL installerat, några appar och nån film o det är redan fullt. SSD:n är en 120 gigare.

Apple datorer är riktigt trevliga maskiner, även om priset är högt!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Jag har senaste 15" rMBP med nvidia 750 kortet och kan delge lite erfarenhet. När det kommer till gaming så fungerar det okej. Å köra spel i max upplösningen 2880x1800 är inget att tänka på. Skal man spela är det bäst att installera bootcamp och Windows. Prestandan i Diablo 3 i OS X och Windows är helt klart märkbar mycket bättre i Windows.

En annan sak är att fläktarna kör på ganska bra när du belastar maskinen och dom låter en del. En annan sak är att Macen kommer throttla GPUn om du spelar länge så den inte skal bli överhettad. Många som har klagat på det, men inget Apple orkar bry seg om.

Så nej, det är ingen spelmaskin. Om vi bortser från "enkla" spel (Hearthstone, FTL, Bastion, osv).

Du måste acceptera att skruva ned inställningar rejält. Et alternativ är kanske steam home streaming. Det funkar rätt bra. Då kan du stuva undan din stationära i förrådet

Ser vi bort från krävande spel så är det en fantastisk maskin!

Bara fråga om du undrar mer, jag jobbar med dethär. Citera isåfall...

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Jag har senaste 15" rMBP med nvidia 750 kortet och kan delge lite erfarenhet. När det kommer till gaming så fungerar det okej. Å köra spel i max upplösningen 2880x1800 är inget att tänka på. Skal man spela är det bäst att installera bootcamp och Windows. Prestandan i Diablo 3 i OS X och Windows är helt klart märkbar mycket bättre i Windows.

En annan sak är att fläktarna kör på ganska bra när du belastar maskinen och dom låter en del. En annan sak är att Macen kommer throttla GPUn om du spelar länge så den inte skal bli överhettad. Många som har klagat på det, men inget Apple orkar bry seg om.

Så nej, det är ingen spelmaskin. Om vi bortser från "enkla" spel (Hearthstone, FTL, Bastion, osv).

Du måste acceptera att skruva ned inställningar rejält. Et alternativ är kanske steam home streaming. Det funkar rätt bra. Då kan du stuva undan din stationära i förrådet

Ser vi bort från krävande spel så är det en fantastisk maskin!

Bara fråga om du undrar mer, jag jobbar med dethär. Citera isåfall...

Kanon! Tack för erbjudandet.

Just den Pron med 15 tumsskärm och nvidia 750 kortet funderar jag på men den kostar så mycket. Hur mkt mer tjänar man på att ta varianten med nvidia 750 kortet? behöver man då också ta den snabbaste processorn också? kommer datorn hålla sig fräshare längre? och hur bra är egentligen deras integrerade grafik i datorerna som inte har nvidia 750 kortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potat:

Kanon! Tack för erbjudandet.

Just den Pron med 15 tumsskärm och nvidia 750 kortet funderar jag på men den kostar så mycket. Hur mkt mer tjänar man på att ta varianten med nvidia 750 kortet? behöver man då också ta den snabbaste processorn också? kommer datorn hålla sig fräshare längre? och hur bra är egentligen deras integrerade grafik i datorerna som inte har nvidia 750 kortet?

Alt beror ju på hur mycket du är villig att betala, och vad du skal göra med datorn. Det vet du bäst själv

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Alt beror ju på hur mycket du är villig att betala, och vad du skal göra med datorn. Det vet du bäst själv

Jag är villig att betala upp mot 24-25.000kr men vill bara få lite mer kött på bena innan man köper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potat:

Jag är villig att betala upp mot 24-25.000kr men vill bara få lite mer kött på bena innan man köper.

En dedikerad GPU är helt klart bättre än integrerad, om CPU hastighet är lika viktigt tror jag inte. Satsa hellre på GPU / RAM. Du kan inte uppgradera i efterhand.

Visa signatur