Hitta SSID till router utan kunna logga in?

Permalänk

Hitta SSID till router utan kunna logga in?

Hejsan,

Nu är det så att min flickvän är i Frankrike, och bor hos sin farsan som pluggar där, som bor i någon sorts studentrum.
De har Wifi, och har fått lösenordet till den, men inte fått något SSID till den, för att veta vilken router som är "deras". Faderskapet har bara använt trådad anslutning, som då bara är ett uttag i väggen, och har inte brytt sig om att sätta sig in i det.

Min fråga är nu; Finns det något smart sätt att kolla upp SSID:t bara genom att vara kopplad via kabel? Det självklara är ju att försöka logga in på routern själv, via dess IP, men har de som satt upp nätverket något vett så har de ju självklart spärrat det genom lösenord, så att vem som helst inte kan logga in och fippla med inställningar.

Sen vet jag ju självklart att man bara kan sitta och försöka logga in på de nätverk med högst styrka, lär ju inte vara tusentals direkt, tills man hittar rätt, eller att kontakta administrationen och höra efter med dem, men jag var nu ute efter en lite snitsigare lösning

Några förslag?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Det borde vara fullständigt omöjligt att baserat på kabeln lista ut vilket SSID det trådlösa har (Jo, om de är fullständigt korkade och låter dig logga in på deras router som tillika är default gateway för att kolla eller liknande, men det låter märkligt).

Jag skulle börja beta av de trådlösa näten i fallande ordning baserat på styrka.

Permalänk
Skrivet av Talisker00:

Det borde vara fullständigt omöjligt att baserat på kabeln lista ut vilket SSID det trådlösa har (Jo, om de är fullständigt korkade och låter dig logga in på deras router som tillika är default gateway för att kolla eller liknande, men det låter märkligt).

Jag skulle börja beta av de trådlösa näten i fallande ordning baserat på styrka.

alright, så trist då, hade ju varit kul att kunna luska ut det med lite mer finess, men får väl bli så då

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Rekordmedlem

Utan att kunna logga in i routern är det svårt att säkert hitta ssidt via kabel men det kan ev vara så att macadresserna är i nummerordning så det kan vara värt en koll.

Om man kan gå runt och närma sig acesspunkter kan ett gratisprogram från Xirrus, wifiinspector http://www.xirrus.com/Products/Network-Management-and-Softwar... fungera, den är smidig eftersom man kan gå runt och lyssna hur signalstyrkan förändras när man närmar sig olika AP.
Man kan även prova att ställa sig bredvid APn och köra Inssider och anta att det är det ssid som ger högst signalnivå som är från den närmaste APn.
Funkar inget av det får man prova sig fram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Utan att kunna logga in i routern är det svårt att säkert hitta ssidt via kabel men det kan ev vara så att macadresserna är i nummerordning så det kan vara värt en koll.

Om man kan gå runt och närma sig acesspunkter kan ett gratisprogram från Xirrus, wifiinspector http://www.xirrus.com/Products/Network-Management-and-Softwar... fungera, den är smidig eftersom man kan gå runt och lyssna hur signalstyrkan förändras när man närmar sig olika AP.
Man kan även prova att ställa sig bredvid APn och köra Inssider och anta att det är det ssid som ger högst signalnivå som är från den närmaste APn.
Funkar inget av det får man prova sig fram.

Utifrån att det var farsan och flickvännen slöt jag mig till att köra Inssider och liknande skulle vara väsentligt krånligare. Dvs, kosta mycket mer än det smakar i form av suport:)

Fast, kan man rakt ställa sig bredvid APn så kanske man kan dra ut kabeln och se vilket/vilka nät som försvinner... Sedan avläsgna sig snabbt om någon student skulle sitta med ett spel el.dylikt:)

Permalänk
Medlem

Hej!

Ladda ned inssider på telefonen om du har en smartphone, surfplatta eller PC.
Då ser du alla nätverk.
Sätt din enhet mot det nätverk du vill ha ssid på.
Den signalstyrkan som är starkast är den du är ute efter.
Du bör ha en signalstyrkan på max ca. 50 dbm.

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Medlem

Dra ut strömmen och se vilken SSID som försvinner i listan.

Permalänk

Tack för svaren, men när jag sa att de bara har ett uttag i väggen så menade jag alltså att routern/access pointen inte befinner sig i rummet, rättare sagt är det helt okänt för dem var den befinner sig

Att ladda ner appar utan Wifi i frankrike var nog inte helt aktuellt heller ju i det här läget, sen eftersom de inte vet var den befinner sig heller så hjälper det inte att gå runt och leta routers för att hitta deras namn, dock skulle det kunna funka bra i fall andra än detta!

Nu fixade det ju sig genom att de bara provade sig fram, och var mest för att jag själv ville veta om det fanns en smidigare, och "snyggare" lösning än att rycka i sladdar eller bara prova sig fram ^^

Visa signatur