har 1000mbit plus asus värsting router, långsam trådlös, HJÄLP!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

har 1000mbit plus asus värsting router, långsam trådlös, HJÄLP!

* 1000mbit
* Asus RT-AC68U (router)
* Asus PCE-AC68 (trådlös nätverkskort)

jag får långsam trådlös hastighet:
2.4ghz ger runt 40mbit
5ghz ger runt 5mbit.

vid två tillfällen har jag fått 250mbit, men aldrig mer igen.

problemet måste ligga hos det trådlösa nätverkskortet, därför att med mina mobiler får jag runt 200mbit trådlöst.

kan ngn proffs hjälpa mig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Om jag inte förstått AC helt fel använder det både 2,5 o 5ghz tillsammans

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2008

sen så måste dina mobiler ha AC också för att kuinna utnyttja all kapacitet dom finnes

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jan 2011

Mig veterligen så fungerar bara AC på 5 Ghz. Då jag omöjligt kan ställa in ac på 2,4 ghz i inställningar på routern, jag har också rt-ac68u. Via n 2,4 ghz får jag ut ca 50/15 via wifi, och via ac 5 ghz får jag ut 95/15. Har 100/10 bbb. Men har bara provat via telefonen, jag har inget trådlöst nätverkskort i datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av relevantia:

* 1000mbit
* Asus RT-AC68U (router)
* Asus PCE-AC68 (trådlös nätverkskort)

jag får långsam trådlös hastighet:
2.4ghz ger runt 40mbit
5ghz ger runt 5mbit.

vid två tillfällen har jag fått 250mbit, men aldrig mer igen.

problemet måste ligga hos det trådlösa nätverkskortet, därför att med mina mobiler får jag runt 200mbit trådlöst.

kan ngn proffs hjälpa mig?

Hur långt mellan router o klient? Vad finns emellan (om ngt)? Andra WLAN (grannar) på samma kanaler?
Resultatet på 2.4 verkar inte helt "fel" - se http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3223...
5Ghz är ju däremot knas.

Skrivet av jocke92:

Om jag inte förstått AC helt fel använder det både 2,5 o 5ghz tillsammans

802.11ac är per definition endast på 5Ghz-bandet. På 2.4Ghz kan en AC-router bara köra 802.11n.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

ASUS senaste firmware (3.0.0.4.374.5656) verkar ha problem på min router (RT-N56U) och kan vara så att den versionen även har problem på din router.

Testa gärna att nedgradera din firmware till den näst nyaste och se om det blir bättre hastigheter med den.

Stationär dator: | AMD RYZEN 7 2700X | ASUS R9 290X DCII | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | OCZ Arc 100 240GB | Fractal Design Newton R3 600W | Microsoft Windows 10 Pro |
Microsoft Surface Pro 2
OnePlus 6

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Tanis:

Hur långt mellan router o klient? Vad finns emellan (om ngt)? Andra WLAN (grannar) på samma kanaler?
Resultatet på 2.4 verkar inte helt "fel" - se http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3223...
5Ghz är ju däremot knas.

det är ca 6m mellan dator och router. 2 dörrar emellan. men det spelar ingen roll, med telefonerna får jag ca 200mbit.

nu har jag testat att avinstallera asus trådlösa program och kör istället med windows 7 eget interface. får ca 30mbit på 5ghz. varför får jag inte mina 250mbit som jag borde ha?

jag tror att det är grejjer man ska ändra här? det finns en massa inställningar där som man kan scrolla...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av ponanmsi:

ASUS senaste firmware (3.0.0.4.374.5656) verkar ha problem på min router (RT-N56U) och kan vara så att den versionen även har problem på din router.

Testa gärna att nedgradera din firmware till den näst nyaste och se om det blir bättre hastigheter med den.

Jag har inga problem med den firmware på min ac68u

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

känner mig chanslös. har gått igenom alla inställningar i bilden ovan och testat att skruva in antennerna i den externa medföljande grejjen, fortfarande endast 28mbit. antingen är det fel på pci uttaget på moderkortet/inställning i bios eller är nätverkskortet trasigt.

har gått igenom bios också, tror nätverkskortet är trasigt.

edit: testade med gamla firmware till routern, inget funkar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

ok, nu har jag hämtat kompisens burk och installerat kortet, samma hastigheter. nätverkskortet trasigt?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Mäter du hastigheten eller läser du bara av länkhastigheten ?
Kan du posta en skärmdump från inssider ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av mrqaffe:

Mäter du hastigheten eller läser du bara av länkhastigheten ?
Kan du posta en skärmdump från inssider ?

tptest.

vad är inssider?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av relevantia:

vad är inssider?

Ett program som kartlägger wifi och ger ett grafiskt svar, så här ser det ut hemma hos mig
Versioner under 4 är gratis.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Finns alltid en stor chans att det finns många grannar på samma eller närliggande kanaler, är värt att använda t.ex Inssider och kolla vad som verkar optimalt för just dig! .)

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

jag förstår inte programmet, hittar ni ngt fel?
http://s29.postimg.org/3lynoqct3/Namnl_s.png

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av relevantia:

Ja ett fel är att ligga på samma kanaler som en annan AP, gå till en högre kanal manuellt så ni inte behöver dela på etertiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av mrqaffe:

Ja ett fel är att ligga på samma kanaler som en annan AP, gå till en högre kanal manuellt så ni inte behöver dela på etertiden.

ok, hur byter man kanal?
http://s28.postimg.org/dmmd34zkd/Namnl_s.png

är det här man byter? testade 44, samma hastighet.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av relevantia:

ok, hur byter man kanal?

är det här man byter? testade 44, samma hastighet.

Du bör byta så att du inte överlappar det andra nätet på 5GHz för det är väl inte ditt nät ? Du ser på Inssiderbilden när näten inte kolliderar. Du kan även prova att minska kanalbredden och se om det påverkar farten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av mrqaffe:

Du bör byta så att du inte överlappar det andra nätet på 5GHz för det är väl inte ditt nät ? Du ser på Inssiderbilden när näten inte kolliderar. Du kan även prova att minska kanalbredden och se om det påverkar farten.

det andra nätet? vilket? yalcin (2.4ghz) och yalcin 5 (5ghz) är mina.

vilken bild?

får leka lite mer imorn och ringa asus support...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2007

Vad kör du för operativsystem på datorn med nätverkskortet?
Hade liknande problem i windows 7, böt till windows 8 och drivrutinerna var mycket bättre, ökade prestandan markant.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av relevantia:

det andra nätet? vilket? yalcin (2.4ghz) och yalcin 5 (5ghz) är mina.

vilken bild?

får leka lite mer imorn och ringa asus support...

Ssidt Yalcin 5 ligger på samma kanaler som ASUS-JM (36+40) och jag bommade att du har ett mellanslag i ssidt vilket man inte ska ha så ta bort det, en del apparater är känsliga och kräver korrekt ssid för att fungera bra.

Med bilden menar jag bilden inssider visar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

ok, har skaffat mig ett nytt nätverkskort.

nu får jag 2mbit ner och 120mbit upp.

ett roligt skämt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Hur långt har du mellan din dator och din router

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av relevantia:

tptest.

vad är inssider?

Då har du egentligen inte en susning om det är ditt trådlösa som bråkar eller internetförbindelsen som är långsam vid mättillfället?
Gör istället en filöverföring mot en dator ansluten med kabel till routern.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2002

Den borde helt klart ge mera då min router TP-Link TL-WDR3600 ger 89Mbit på trådlöst via min 250Mbit lina.

Så nog borde Asus värsting klara betydligt mer. Det låter som att det är något i miljön som stör mycket trådlösa nätverk runt om?
Testat med olika kanaler på det trådlösa?

Toshiba C70D Amd A8-6410 (2,0Ghz - 2,4Ghz) 16GB Ram Radeon R5 1TB Asus VP278H
Asus X550C Intel i7-3537U (2,0Ghz - 3,1Ghz) 8GB Ram Intel HD 4000 750GB
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gruvan
Registrerad
Feb 2002

Borde ju vara större kanalbredd ifall ditt nät kör ac, min 80 mhz (kan ju iofs vara inssider som inte visar rätt).
Sen beror det lite på hur mycket annat i du har anslutet som inte stödjer ac. Det blir ju extra problem om det finns någon annan som har en AP på samma kanal dessutom.
Har du testat faktisk throughput på telefonerna, eller bara kollat anslutningens hastighet?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av relevantia:

ok, har skaffat mig ett nytt nätverkskort.

nu får jag 2mbit ner och 120mbit upp.

ett roligt skämt?

Att byta nätverkskort förändrar inte vilka kanaler som används elerl ev nandra inställningar i routern.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av relevantia:

det är ca 6m mellan dator och router. 2 dörrar emellan. men det spelar ingen roll, med telefonerna får jag ca 200mbit.

nu har jag testat att avinstallera asus trådlösa program och kör istället med windows 7 eget interface. får ca 30mbit på 5ghz. varför får jag inte mina 250mbit som jag borde ha?

jag tror att det är grejjer man ska ändra här? det finns en massa inställningar där som man kan scrolla...
http://s27.postimg.org/72yljhqxv/Namnl_s.png

Kan du flytta din dator till samma rum som routern och testa igen. Sedan undrar jag vilken telefon du använder när du får 200 mbit?

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |