Asus ROG GX500 är slimmad gamingdator med 4K-upplösning

Permalänk
Melding Plague

Asus ROG GX500 är slimmad gamingdator med 4K-upplösning

Det senaste tillskottet i Asus bärbara ROG-serie får likt Zenbook NX500 4K UHD-upplösning, som kombineras med en Intel Core i7-processor och Geforce GTX 860M "Maxwell".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det känns inte som att en bärbar dator kan driva spela i så hög upplösning men de får ju gärna motbevisa.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kanske kan driva Minecraft i 4K. Alltid något.

Permalänk
Medlem

Exakt, känns som att det blir väldigt tungdrivet för det stackars grafikkortet. Dock kanske man vill ha 4k för film osv.

Permalänk
Medlem

Jamen 3 FPS är ju kul det med!

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Var tog det numeriska tangentbordet vägen?

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Avstängd

4k på en 15 tummar är helt onödigt. minst 24 för 4k om enns det. själv skulle jag inte köpa en skärm mindre än 27 tum för 4k.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

4k på 15,6 har jag nog inte ögonen att ha glädje av, och sen att spela något på den upplösningen med 2GB vram...

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Måste vara ett fel? Den lilla mängden minne på grafikkortet? Eller?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av limaxophobiac:

4k på 15,6 har jag nog inte ögonen att ha glädje av, och sen att spela något på den upplösningen med 2GB vram...

Kan vara så att de kör med en 3/4gb version enkom för denna laptop. Som ASUS själv sa "första 4k laptopen i detta format" - kan mycket möjligen vara så att Nividia har backdoor dealat med företag om speciella GPU'er, och nu råkar ASUS vara först på bandet med det. Detta är givetvis spekulationer, men ASUS brukar inte göra skit, så att sätta en 4k skärm på 15.6" och endast 2gb VRAM känns inte som något de skulle göra.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

4K+laptop+gaming=fail

Permalänk
Medlem

Skulle eventuellt vara av intresse. Själv gillar jag mer Razer Blade, men den verkar ju aldrig 'komma' till Sverige. Samt upplösningen är ett skämt. Hade isf tänkt 4k vid film/desktop och lägre vid spelande självklart.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontebert:

Jamen 3 FPS är ju kul det med!

Eller också kör man på vilken jäkla upplösning man vill, skärmen är nämligen så högupplöst så man slipper problemen med icke-pixelmappning.

Permalänk
Medlem

känns jättedumt med den här upplösningshetsen, speciellt på en bärbar speldator. hur i helvete ska ett 860m dra 4k? dra ner upplösningen till 1080p och skärmstorleken till 14" så blir den riktigt intressant i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Eller också kör man på vilken jäkla upplösning man vill, skärmen är nämligen så högupplöst så man slipper problemen med icke-pixelmappning.

Kan bli riktigt suddig bild vid omskalning.

Permalänk

Jo pojkar, högre upplösning på laptops behövs. Bara för att man inte kan urskilja fyrkanter som på den gamla goda tiden betyder det inte att ögonen inte blöder när man försöker läsa liten text.

Skrivet av Dunde:

Kan bli riktigt suddig bild vid omskalning.

Inte om du skalar om till 1920*1080! Det är exakt halva upplösning åt båda hållen, så fyra pixlar blir en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Kan bli riktigt suddig bild vid omskalning.

kan köra 4k, full hd eller 720p helt oskalat.
Att ha en 4k skärm är mycke bättre för spel än full hd som alla andra datorer har just för att de finns fler upplösningar att köra oskalat i beroende på hur tungdrivet ett spel är.

Permalänk
Medlem

Samma förhållande som 1080 så är det för svårdrivet i 4k så är det väl bara att spela i 1080 och använda 4k till redigering, surfning och liknande.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Kan bli riktigt suddig bild vid omskalning.

Ja, det blir suddigt om panelen är lågupplöst. Men ju högre upplösning på skärmen desto enklare blir det att köra med vilken upplösning som helst utan att suddighet uppstår.

Permalänk

Hur kan man klaga på bättre skärmar? #framtiden

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ens veta hur dålig batteri-tid den datorn har vid belastning...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Blir nog ett köp av denna eller en liknande, perfekt dator för en annan som mest lirar strategi men ändå vill ha en kraftfull portabel dator med bra IPS-panel för redigering ute i fält.

Förstår inte alla som gnäller på 4K då det är bra mycket skönare att arbeta och surfa med osv än full hd, bara att skala ner till full hd om det skulle krävas i något spel som flera tidigare skriver. Det skulle ju krävas en väldig klump till dator för att driva de senaste fps-spelen med höga inställningar i 4k.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av buenofunk:

Hur kan man klaga på bättre skärmar? #framtiden

Hög upplösning ≠ bättre.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd

Gamingdator med 4K känns lite konstigt...
Det krävs ju en hel del för att driva tunga spel i så hög upplösning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av buenofunk:

Hur kan man klaga på bättre skärmar? #framtiden

Kanske vid tillfällen där det handlar om en laptop med överdrivet hög upplösning som
är gjord för gaming men som inte kommer kunna klara det så bra pga prestandan

Permalänk
Medlem

Ni som skriver här har troligen HD upplösning i eran telefon och det klagar ni inte på att det är för bra. Att klaga på framtidens teknik trodde jag bara min far gjorde inte personer som är på Sweclockers-

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ni som skriver här har troligen HD upplösning i eran telefon och det klagar ni inte på att det är för bra. Att klaga på framtidens teknik trodde jag bara min far gjorde inte personer som är på Sweclockers-

en telefon har man mycket närmare ansiktet. 4k i en mellanstor laptop är helt onödigt. spel går inte alls och vanlig användning går inte utan att skala upp ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ni som skriver här har troligen HD upplösning i eran telefon och det klagar ni inte på att det är för bra. Att klaga på framtidens teknik trodde jag bara min far gjorde inte personer som är på Sweclockers-

Själv valde jag en telefon med lite lägre upplösning just för att jag tyckte den var god nog. Xperia Z1 Compact har ju istället mer prestanda per pixel vilket även jag ser som viktigt i en bärbar enhet. Sen ska man se detta i ljuset av att Asus själva inte gett ut en 4k skärm med gsync på grund av att grafikkorten ändå inte kan driva en sådan skärm i dagsläget. Varför då göra detta på en bärbar?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Slimmade gamingdatorer har oftast problem med fläktljud och "hotspots" pga att de är svåra att kyla. Så jag är skeptisk till denna. Tangentbordet ser inte speciellt skönt ut heller.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakro807:

Eller också kör man på vilken jäkla upplösning man vill, skärmen är nämligen så högupplöst så man slipper problemen med icke-pixelmappning.

Så man ska alltså betala extra mycket för att de kastat in en 4K skärm men ändå inte kunna utnyttja den upplösningen i annat än Windows miljö? Vet inte hur det är med dig men jag skulle känna mig ganska lurad om jag hade vetat mindre och köpt laptopen.. Slänger man på en 4K skärm så ska ju självfallet hårdvaran kunna driva runt i det iallafall på lägsta i de flesta spelen annars kan man ju bara skippa det. Är ju mer som att Laptopstillverkarna har sett sin chans att ta överdrivna priser bara för att de kan.

Skrivet av buenofunk:

Hur kan man klaga på bättre skärmar? #framtiden

Det är just vad det är #framtiden.. Inte #nutid.

Skrivet av Pzyber:

Blir nog ett köp av denna eller en liknande, perfekt dator för en annan som mest lirar strategi men ändå vill ha en kraftfull portabel dator med bra IPS-panel för redigering ute i fält.

Förstår inte alla som gnäller på 4K då det är bra mycket skönare att arbeta och surfa med osv än full hd, bara att skala ner till full hd om det skulle krävas i något spel som flera tidigare skriver. Det skulle ju krävas en väldig klump till dator för att driva de senaste fps-spelen med höga inställningar i 4k.

Nu gör inte Asus direkt några datorer som inte ska användas till gaming. Hade det varit en laptop från Apple så hade jag inte brytt mig.. De har en viss kundkrets men Asus har även de en specifik målgrupp och detta är gamers.. och ovetande gamers kan ev. få för sig att köpa denna laptop för att de tror sig seriöst kunna spela spel i den upplösningen..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds