Få till rätt färg på skrivare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jul 2007

Få till rätt färg på skrivare

Hej

Min skrivare (Canon LBP 5050n laserskrivare) kanske inte är den bästa på att skriva ut bilder men jag vill ändå få ut de rätta färgerna.

Vet nån om det finns nån program som skriver ut bilder med olika färgprofiler på samma papper så man kan välja den rätta och allt är frid och fröjd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av strike_formation:

Hej

Min skrivare (Canon LBP 5050n laserskrivare) kanske inte är den bästa på att skriva ut bilder men jag vill ändå få ut de rätta färgerna.

Vet nån om det finns nån program som skriver ut bilder med olika färgprofiler på samma papper så man kan välja den rätta och allt är frid och fröjd?

Du kan tala om för skrivarens drivrutin vilken ICC-profil som ska användas. Se till att ditt OS, skrivare, mjukvara använder desamma.

// A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003

För det första så måste du ha en kalibrerad skärm om du inte redan har det. Därtill så behöver skrivaren vara profilerad, vilket kan göras med de dyrare skärmkalibreringskiten (spektrometer). Som om inte det är nog så behöver du faktiskt profilera för varje enskild papperstyp som du skriver ut på. En del papperstillverkare tillhandahåller profiler för de vanligaste skrivarna från de stora tillverkarn, vilket ger en hyfsad appromixation.

För att slippa köpa jättedyr hårdvara så kan du nöja dig med att införskaffa en skärmkalibrator tex Colormunki Display eller Colormunki Smile och sedan skicka till labb istället.
Man måste dock alltid softproofa med labbets profil först, eftersom olika papper och olika maskiner kan återge olika färgrymder. I regel kan man, på papper, inte återge lika mättade färger som på en skärm och därför kan man behöva justera bilden lite efter hur det kommer att se ut på pappret sedan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av dumbo:

För det första så måste du ha en kalibrerad skärm om du inte redan har det. Därtill så behöver skrivaren vara profilerad, vilket kan göras med de dyrare skärmkalibreringskiten (spektrometer). Som om inte det är nog så behöver du faktiskt profilera för varje enskild papperstyp som du skriver ut på. En del papperstillverkare tillhandahåller profiler för de vanligaste skrivarna från de stora tillverkarn, vilket ger en hyfsad appromixation.

För att slippa köpa jättedyr hårdvara så kan du nöja dig med att införskaffa en skärmkalibrator tex Colormunki Display eller Colormunki Smile och sedan skicka till labb istället.
Man måste dock alltid softproofa med labbets profil först, eftersom olika papper och olika maskiner kan återge olika färgrymder. I regel kan man, på papper, inte återge lika mättade färger som på en skärm och därför kan man behöva justera bilden lite efter hur det kommer att se ut på pappret sedan.

Just så - allt måste ha samma profil. En del kör Windows inbyggda kalibrering och detta ändrar bara skärmen. Sen blir inte utskrifterna likadana. Det är en del krångel i det hela. Allt i kedjan från Scanner, Skärm, program, skrivare osv måste arbeta efter samma profil.

Beträffande pappret så tror jag inte att detta är vad han söker utan nu pratar du nog snarare på typ trycknivå. Många papper ökar kontrasten lite och sänker sänker brightness smulan så detta kan man ta hänsyn till genom att helt sonika göra utskrifterna precis gnuttan ljusare.

Oavsett - du får aldrig samma skjut i färgen på en hemmafärglaser som du får av en bläckstråle på fotopapper eller på skärmen.

Varken min tidigare Richo och Brother eller min nuvarande Samsung ger speciellt levande färger. Däremot gör färglasern det på lokala fotofirman men där kostar utskrifterna också 10:-/st jämfört med 1-2:- för utskrifterna på min. Fler och andra färger samt coating och speciellt papper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Holck:

Just så - allt måste ha samma profil. En del kör Windows inbyggda kalibrering och detta ändrar bara skärmen. Sen blir inte utskrifterna likadana. Det är en del krångel i det hela. Allt i kedjan från Scanner, Skärm, program, skrivare osv måste arbeta efter samma profil.

Beträffande pappret så tror jag inte att detta är vad han söker utan nu pratar du nog snarare på typ trycknivå. Många papper ökar kontrasten lite och sänker sänker brightness smulan så detta kan man ta hänsyn till genom att helt sonika göra utskrifterna precis gnuttan ljusare.

Nej, allt har sin EGEN profil. Det är ju det som är hela grejen. Profilen är en översättningstabell som talar om vilka RGB-värden som ska matas in till enheten för att få en given färg. För att få en medelgrå färg, dvs 128,128,128 i RGB-värden kanske man behöver mata in 150,130,110 till skärmen, medan man till skrivaren måste mata in tex 130,150,160, för att erhälla samma färg. Om alla enheter jobbar med samma profil så är det ju samma sak som att köra oprofilerat/okalibrerat.

Olika papper har olika möjligheter att återge olika färgrymder, vilket såklart inte påverkar bara kontrast och ljushet, utan man kan få en mer mättad grön färg på ett papper än man får på ett annat, därav att man måste ha en profil för pappret ifråga och att man måste softproofa först.
Kollar man på en del labb så har de, åtminstone för sina proffstjänster, olika profiler beroende på om det är matt eller blankt papper man tänkt använda.
Sedan är det klart att man ofta kan få det "tillräckligt bra" även om man inte går "all in", det beror ju på vad man har för krav/förväntningar. Att manuellt korrigera för pappret är dock inte alltid så enkelt, för det kan vara så att kontrasten ökar i gröna partier, men minskar i röda osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av dumbo:

Nej, allt har sin EGEN profil. Det är ju det som är hela grejen. Profilen är en översättningstabell som talar om vilka RGB-värden som ska matas in till enheten för att få en given färg. För att få en medelgrå färg, dvs 128,128,128 i RGB-värden kanske man behöver mata in 150,130,110 till skärmen, medan man till skrivaren måste mata in tex 130,150,160, för att erhälla samma färg. Om alla enheter jobbar med samma profil så är det ju samma sak som att köra oprofilerat/okalibrerat.

Olika papper har olika möjligheter att återge olika färgrymder, vilket såklart inte påverkar bara kontrast och ljushet, utan man kan få en mer mättad grön färg på ett papper än man får på ett annat, därav att man måste ha en profil för pappret ifråga och att man måste softproofa först.
Kollar man på en del labb så har de, åtminstone för sina proffstjänster, olika profiler beroende på om det är matt eller blankt papper man tänkt använda.
Sedan är det klart att man ofta kan få det "tillräckligt bra" även om man inte går "all in", det beror ju på vad man har för krav/förväntningar. Att manuellt korrigera för pappret är dock inte alltid så enkelt, för det kan vara så att kontrasten ökar i gröna partier, men minskar i röda osv.

Jag uttryckte mig på ett felaktigt sätt - med samma profil menar jag att grå ska vara grå på samma sätt på bägge - inte samma kalibreringsvärden. Med kalibrering menas att man ändrar från utrustningens inställning för att matcha en annans så såklart de måste ha OLIKA inställningar som du skriver.

Att däremot se till att all utrustning har SAMMA profil ger i regel ett bättre resultat än att var utrustning hejvilt är inställd olika.
Du vet, en del gillar "cool blue" på sin skärm, andra vill ha "warm" osv. Sådana inställningar måste man bli av med och ställer man utrustningen i mångt och mycket lika får man liknande resultat på sin utskrift.

Dock fungerar detta enbart för godtyckliga resultat - inte öht. i tryck.

En annan viktig sak att kika på på hemmaskrivare är så de inte står i någon form av ECO-läge. Detta brukar ge blaskiga utskrifter för att spara slantar.

// A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jul 2007

Tack för svaren. Min skärm är inte kalibrerad men det skiljer inte så mycket när jag beställer printer från Crimson. Kanske ska fråga de vilken icc profil de har.

Det jag har gjort nu är att jag har skrivit ut genom photoshop och valt olika profiler för att testa mig fram. Vissa kommer väldigt när andra ser helt konstiga ut. Har säkert gjort 20 testutskrifter.

Det jobbiga är att jag inte vet hur profilerna är inställda. Går det att modifiera en profil? T.ex om en profil stämmer bra med en färg men inte en annan. Går det då att ändra på den felaktiga färgen så att den blir korrekt?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du kanske ska överväga att skaffa en kalibrator som även klarar skrivare.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010

Har säkert gjort 20 testutskrifter.

Detta är ju exakt problemet, 20 högkvalitativa A4 utskrifer på fotopapper kan säkert kosta 500 spänn om du har originaltoner och originalpapper. Inte kul.

Till slut motiverar du kostnaden för en kalibrator, dock så kostar de rätt mycket! Så man ska antingen tycker det är riktig kul, eller skriva ut mycket hemma för att det ska löna sig. En som klarar både skärm och skrivare är colormunki photo
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Munki

Jag har en sån och den är spektrometerbaserad, och inbyggd ljuskälla så den kalibrera både skärm och skrivare. Den kan även användas för att "scanna av" tex färgkoder från tryckt material. Rätt praktisk och allround, men dyr.

Det jag har gjort nu är att jag har skrivit ut genom photoshop och valt olika profiler för att testa mig fram. Vissa kommer väldigt när andra ser helt konstiga ut. Har säkert gjort 20 testutskrifter.

Det jobbiga är att jag inte vet hur profilerna är inställda. Går det att modifiera en profil? T.ex om en profil stämmer bra med en färg men inte en annan. Går det då att ändra på den felaktiga färgen så att den blir korrekt?

Att manuellt redigera en profil är inte trivialt.

Tack för svaren. Min skärm är inte kalibrerad men det skiljer inte så mycket när jag beställer printer från Crimson. Kanske ska fråga de vilken icc profil de har.

Tänk på att crimson har ett alternativ som heter "rör inte min bild", det är vad man ska använda om du vill att de skriver ut den som den är. Annars som default tror jag de kör autokorrigeringar.

Jag har kört crimson ett antal gånger och väljer alltid "rör inte min bild" men då är jag ju en kalibrerad skärm.