Fläkt på Schythe Samurai ZZ slutat fungera.

Permalänk

Fläkt på Schythe Samurai ZZ slutat fungera.

Tjena!

Satt och spelade Watch_Dogs igår då jag märkte att datorn verkligen började tugga i ca 10 FPS...
Enligt internet kunde det hända att man fick problem med FPS i just detta spel så jag fortsatte spela tills det gick ännu lägre i FPS.

Startade om datorn och testade att starta upp Minecraft för att se om det också gick segt, vilket det gjorde.

Efter att ha kanske kört datorn i någon halvtimma bestämde jag mig för att öppna upp henne, och fick se att CPU-kylaren ej snurrade.
Stängde av snabbt och gick in i BIOS där jag försökte att hitta inställningarna för ylare, men såg att temperaturen gick från 65 grader upp till 85 och bestämde mig för att stänga av igen.

Jag resetta BIOS, bytte kontakt för fläkten samt försökte blåsa bort en del av dammet som var i fläkten men den fungerar fortfarande inte. Den snurrat kanske 10 varv precis när jag klickar på datorn sen slutar den.

Undrar lite hur jag bör göra för att fixa det här :S Köpa ny fläkt, nu kylare, ny processor? Kan moderkortet tagit skada av att processorn blev varm (spelade ändå watch_dogs så den lär ha blivit rätt varm)

I signaturen finns min setup, och som sagt så har jag en Schythe Samurai ZZ.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 650W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 (G3) RAM-minnen: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz (2x4GB)
Processor: Intel Core i5 2500k (Överclockad till 3,6 GHz med Scythe Samurai ZZ kylare)
Grafikkort: MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II 1GB
Lagring: Corsair Force GT 120GB samt Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB

Permalänk
Medlem

Köp en ny fläkt, moderkort och cpu är det ingen fara med då det finns skydd för överhettning därför din cpu klockade ner sig

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Tackar tackar, jag testar det!
Kan jag skaffa vilken 92mm fläkt som helst för detta?
Såg på Scythe's hemsida att dem inte säljer denna kylare längre så blir nog svårt att hitta samma fläkt...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1520456
Har siktet inställt på den då dess RPM ligger nästan lika (denna har 2200 medans originalet gick upp till 2500).

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 650W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 (G3) RAM-minnen: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz (2x4GB)
Processor: Intel Core i5 2500k (Överclockad till 3,6 GHz med Scythe Samurai ZZ kylare)
Grafikkort: MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II 1GB
Lagring: Corsair Force GT 120GB samt Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB