Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

WiFi/Router omstart

Hej på er Sweclockare. Jag har haft ett problem nu ett tag som innebär att jag måste starta om modemet och routern för att kunna använda nätverket, vilket inte är så himla roligt att göra typ var annan dag. Så jag tänkte kolla med er om ni kanske har en lösning på detta problem? (sakerna som inte får WiFi då (Dator, Laptop och Mobil))

Router: Netgear WGT624v3 http://support.netgear.com/product/WGT624v3#wrapper

Modem: Bredbandsbolaget, Vet dock inte vad enheten heter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Är det zyxel-modemet misstänker jag överhettning. Vid närmare eftertanke är det nog överhettning vilket BBB-modem du än har. Varenda BBB-modem jag haft sedan jag bytte till BBB (många år sedan) har lidit av överhettning.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Ah, det kan nog vara därför. Har haft detta modem ett tag nu, typ sedan 2000 någon gång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Herrejesus, då förstår jag att det fungerar dåligt. Kontakta BBB så kan du nog få ett nytt modem.

8700K@stock
1070 Ti@stock

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Jag hade nog även bytt ut routern, 624an är antik och kör super g på wifi, det blev ingen riktig standard och kan göra så att moderna prylar har problem, du bör ju ställa in den på 802.11g (max 54 Mbps)
Har du adsl eller vilken fart har du ? 624an ska tydligen slå i taket kring 70Mbps wan-lan throughput när den har en bra dag.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av LemonIllusion:

Herrejesus, då förstår jag att det fungerar dåligt. Kontakta BBB så kan du nog få ett nytt modem.

Joda, Vi har kontaktat dem och vi kommer att få ett nytt Modem snart ^^

Skrivet av mrqaffe:

Jag hade nog även bytt ut routern, 624an är antik och kör super g på wifi, det blev ingen riktig standard och kan göra så att moderna prylar har problem, du bör ju ställa in den på 802.11g (max 54 Mbps)
Har du adsl eller vilken fart har du ? 624an ska tydligen slå i taket kring 70Mbps wan-lan throughput när den har en bra dag.

Jag tror nog vi har DSL, Hastigheten vi har här ute är verkligen inte bra. Och med det så menar jag att vi inte har Fiber, eller snabbt nät. Och nästa Modem som vi får innehåller Bege Modem och Router.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Conviction97:

Joda, Vi har kontaktat dem och vi kommer att få ett nytt Modem snart ^^

Jag tror nog vi har DSL, Hastigheten vi har här ute är verkligen inte bra. Och med det så menar jag att vi inte har Fiber, eller snabbt nät. Och nästa Modem som vi får innehåller Bege Modem och Router.

Räkna inte med att routerdelen i modemet du får är något att ha. Har du lite pengar över borde du investera i en WNR3500L med Tomato och brygga modemet.
Du kan ju självklart testa den inbyggda först, du kanske inte har jättehöga krav på en router.

8700K@stock
1070 Ti@stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av LemonIllusion:

Räkna inte med att routerdelen i modemet du får är något att ha. Har du lite pengar över borde du investera i en WNR3500L med Tomato och brygga modemet.
Du kan ju självklart testa den inbyggda först, du kanske inte har jättehöga krav på en router.

Om det kostade så lite, så kommer jag nog kunna spendera en slant för det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Ett klassiskt "ghetto-hack" för denna typ av problem är att köpa en timer, sen ställer du in den till att typ stänga av routern fem minuter varje natt när det inte stör annat. Gjorde underverk för mitt modem från Comhem när det inte hjälpte att byta ut det till ett annat av samma (kassa) modell. Jag rekommenderar en digitaltimer eller i alla fall inte de billigaste mekaniska för de låter konstant.