Samsung 840 EVO ( A disk read error occured )

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Samsung 840 EVO ( A disk read error occured )

Har en Samsung 840 EVO SSD där jag igår installerade Windows 7 x64.
Idag körde jag *** §7 *** som jag gjort på alla mina andra enheter, därefter kräver den reboot.

När datorn sen boota upp får jag svart skärm med följande text "A disk read error occured press CTRL ALT DEL to restart"

Första tanken var såklart vafan.
Jag gjorde sedan så att ja koppla disken till en annan dator och blåste sen disken helt.

Därefter satte jag in disken i enheten och samma felmeddelande.

Här nu kommer jag skriva vad jag prövat för åtgärder.

* Provat samtliga SATA portar.
* Bytt SATA kabel samt SATA ström.
* Boota upp enheten med Windows 7 med 1st prior. (Felmeddelande fortfarande)
* Boota upp enheten utan disken inkopplad, Windows installationen går igång och då kopplar jag disken. När jag sen ska välja enhet att installera Windows 7 på, finns det ingen att välja på.

Disken syns i BIOS.

Fler åtgärder att prova.

* Installera ny firmware på SSD utifall att *** §7 *** ändrat något.
* Flasha om moderkortet via UEFI/USB.

Slutsats: Disken är hel och fungerande, något mjukvarufel har uppstått på vägen av att *** §7 *** kört sitt. Tar gärna emot fler tips på vad det kan vara som felar.

Och ja, jag har googlat.

Piratrelaterat innehåll raderat/§7 i reglerna

Intel Core i7 3930K @ 4.2GHz | Corsair 16GB Vengeance 1600MHz | EVGA GeForce GTX 660Ti 2GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Blue 2x500GB RAID0 | 3x24'' BenQ XL2411Z
Intel Core i5 760 @ 2.8GHz | Corsair 4GB XMS3 1333MHz | WD Green 10x2TB | WD Green 2x3TB

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Eftersom ditt problem är direkt relaterat till piratkopiering så låses tråden och du har förlorat möjligheten till hjälp. Se §7 i reglerna.

Det är inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

*Tråd låst i enlighet med §7 i reglerna*

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *