Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Problem med nätverket hemma

Hej!

så här är det. vi har ju ett modem i ena garderoben i nya bostaden från BBB. Det här modemet har wifii och internetuttag i all våra rum. dock använder jag mig inte utav det där modemet eftersom jag har så många enheter som behöver kabel. så jag kör med min router istället. Saken är den att det funkar sisådär. internet är segt, bilder laddar oftast dåligt osv. och jag tappar kontakt mellan datorn och tvn ganska ofta. (använder plex på datorn och tvn hittar mappen via nätverk) Finns det något här jag kan göra? tex i min router?

Jag nämnde ju att vi har uttag för internet i varje rum. saken är det att dom sitter två och två. i vardagsrummet precis bredvid tvn har jag två och jag behöve rminst fyra uttag. sen har modemet skit jobbigt lösen om du ska in på wifi och jag vet inte hur du ändrar (hittar inga manual i lägenheten) men det går väl att lösa genom att ringa BBB. Plus att min dator, tv, förstärkare, xbox hittar inte BBB modem dom har fastskruvat i hallen. Dock hittar jag det på telefon?! :s

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013

Borja med att ta reda pa vilket modem du har. Bredbandsbolaget erbjuder ett antal olika modeller ifran Thomson, Zyxel och Xavi. Det borde sta under modemet.

Min forsta gissning pa att det gar sa segt ar att du kor med dubbla dhcp servrar. Vad har du for router?

Jag skulle nog kolla pa att kopa en switch istallet. Finns billiga och bra 5-8 portars som du kan kora med installet eftersom du kor kablat.

mITX <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Chiftin:

Borja med att ta reda pa vilket modem du har. Bredbandsbolaget erbjuder ett antal olika modeller ifran Thomson, Zyxel och Xavi. Det borde sta under modemet.

Min forsta gissning pa att det gar sa segt ar att du kor med dubbla dhcp servrar. Vad har du for router?

Jag skulle nog kolla pa att kopa en switch istallet. Finns billiga och bra 5-8 portars som du kan kora med installet eftersom du kor kablat.

Det är en Zyxel p-2812HNU-F1 vT och min router är en Asus RT-AC56U

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Jansson200:

Det är en Zyxel p-2812HNU-F1 vT och min router är en Asus RT-AC56U

For att andra det tradlosa i din Zyxel sa oppnar du en webblasare och skriver in 192.168.1.1 i adressfaltet. Du maste sitta kopplad till din Zyxel nar du gor detta och inte igenom din asus.

Anvandarnamn: admin
losenord: 1234

Sedan efter du blivit inloggad sa ar det bara att andra losenord for det tradlosa.

Nar det kommer till din ASUS har du 2 alternativ.

1. Alternativet

Koppla in dig i din asus router. Se till sa du bara har intenetkabeln imellan asus routern och din dator samt stromen till routern inkopplade i router.

Oppna din webblasare och skriv in 192.168.1.1 i adressfaltet.

Anvandarnamn: admin
losenord: admin

Ga till avancerade installningar sedan tryck pa DHCP server. Klicka i "No" efter "Enable the DHCP server?".
Spara installningarna

Ga tillbaka till avancerade installningar och tryck pa LAN IP

Andra routerns ip till 192.168.1.2
Spara installningarna

Koppla sedan in en natverkskabel ifran en utav LAN portarna i din router till en LAN port ditt modem. Nackdelen med detta ar att du far bara 3 lediga portar.

2. Alternativet

Lat routers DHCP server vara pa och andrar bara routerns LAN IP till 192.168.2.1

Koppla sedan in en natverkskabel ifran WAN porten i din router till en av LAN portarna i ditt modem. Med detta sattet far du 4 lediga portar i din router men jag vet inte hur det kommer att fungera med Plex.

Rekommenderar fortfarande att du bara koper 2 billiga switchar

tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142

mITX <3

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du har inget modem utan en alltiettburk och problemen du får beror antagligen på att du har dubbel nat och 2 dhcp servrar i gång, du måste stänga av de funktionerna på nån enhet, du skulle haft en switch i stället för en router för att få flera portar.

Du ska INTE använda wanporten på din Asus såvida du inte konfigurerat den som switch, koplar du via wanporten utför Asusen nat och det vill du inte ha eftersom det skapar problem.

Att du har ett bra lösenord borde du snarast se som en fördel

Det bästa sättet att lösa allt skulle nog vara att brygga Zyxeln och sedan köra Asusen som router och sedan skaffa en switch med tillräckligt antal portar som du kopplar alla vägguttag till.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Tack för hjälpen, tror jag fick till det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Jansson200:

Tack för hjälpen, tror jag fick till det!

Och det var dubbla NAT som var problemet?

Det är ju bra att förklara vad som som knasa så andra kan ha hjälp av denna tråden (slipper starta en egen ftw).

// Dale

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Jag gjorde som så att jag kopplade bort zyxel och ersatte den med min router istället. Att jag inte tänkte på det innan. Jag försökte komma in på zyxel som chiftin gav guid epå. men kom inte ens fram. Så då gjorde jag på det här viset. Dock försvinner internet ibland fortfarande men inte lika ofta.