Problem med låg ljusstyrka på tv från bärbar dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Problem med låg ljusstyrka på tv från bärbar dator

Hej,

Jag bytte nyligen ut min stationära dator mot min gamla bärbara dator som mediadator för att se på t.ex. Netflix på min TV via HDMI.

Problemet är att skärmen blir ganska mörk efter en kort stund som om datorn blir överhettad och sänker ljusstyrkan för att minska temperaturen. Det går inte att justera ljusstyrkan överhuvudtaget under energialternativ. När jag kollar CPU-temperaturen ligger den på 50-60 C, trots att jag använder en kylplatta. Jag tycker dock inte att den externa skärmen ska behöva mörkas för att hålla temperaturen nere. Jag har försökt hitta lösningar på olika forum och uppdaterat alla drivrutiner, Windows och stängt av ”adaptive brightness” utan framgång. En del har haft problem med att färginställningarna är olika på datorn (RGB) och på TV:n och får därför en mörkare bild, men eftersom bilden visas korrekt innan ljusstyrkan sänks tror jag inte att detta är ett problem.

Är det någon som har några tips eller har råkat ut för samma sak?

Packard Bell Easynote TJ75
Windows 8.1
Intel i3 330M
AMD Radeon HD5650 1GB
2*4 GB RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Kör du i batteriläge? Kan vara därför som det sänks, prova att köra med aktiv laddare inkopplad.

Server: AMD Ryzen 7 1800X 8/16 | ASUS Crosshair VI hero | 64 GB Corsair RAM @3000 MHz | ASUS radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2 TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate 10 TB | NEC PA301W @ 2560x1600 | Linux Mint 19 Cinnamon

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Jag kör utan batteri, direkt med nätsladd. Jag har provat att byta mellan olika energialternativ/scheman i windows, men det gör ingen skillnad...