Permalänk

Linux och filändelser

Jag skulle maila några pdf dokument och rarade exe filer från min Linuxdator till min Windowsdator via Gmail. I Linux hade jag sett till att de hade filändelser fast det inte behövdes just för att kunna öppna dem smidigt i Windows. När jag loggade in från Windowsdatorn hade alla förvandlats till dat. Är detta något som Gmail av någon outgrundlig anledning gör?

Permalänk
Medlem

Vet inte, men Linux gör ju ingen skillnad på filändelser på samma sätt som Windows gör. Är väl nått specifikt med gmail, eller om du använder Ubuntu som har en funktion jag inte känner till.

Permalänk
Avstängd

Unix behöver ingen filändelse för vet vilken filtyp det är genom att läsa headern i filen och kolla vad det är för typ.

Vet inte det är något som Gmail gör.

Men du kan använda Google Drive för att lagra filer istället för att maila dom till dig själv.

Permalänk

Det var bara ett fåtal men jag skall pröva Google Drive nästa gång och se om det skiljer. Jag hade som sagt lagt till filändelserna, mysko är det i alla fall. Varken Gmail eller Drive vet ju eller bryr sig om från/till vilket OS filerna skickas såvitt jag förstår.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad händer om du överför samma filer via nätverket i stället ?
Gör du det kan du se om Gmail hittar på nått och det bör ju dessutom vara smidigare att använda nätverket än att gå omvägen via Google.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Diversion:

Jag skulle maila några pdf dokument och rarade exe filer från min Linuxdator till min Windowsdator via Gmail. I Linux hade jag sett till att de hade filändelser fast det inte behövdes just för att kunna öppna dem smidigt i Windows. När jag loggade in från Windowsdatorn hade alla förvandlats till dat. Är detta något som Gmail av någon outgrundlig anledning gör?

Bara en notis gällande att "maila filer till sig själv" för överföringar: använd WinSCP eller något liknande i stället om möjligheten finns. Närapå merparten av de som läste samma program som jag på universitet och hade hemdator med Windows använde "maila till sig själv"-metoden för att få över filer från skolans Linux-system, trots att det fanns full SSH-åtkomst. Minns även ett tillfälle när en granne till mig en sen kväll kom på att det saknades ett dokument på hemdatorn, som då gick till skolan för att bifoga dokumentet i ett mail till sig själv, för att sedan gå hem, öppna mailet och ladda ned dokumentet…

För att svara på frågan gällande Gmail, så: nej, det är inget som Gmail gör generellt. Använde du Googles webbgränssnitt mot Gmail när du skickade filerna? Om du använde Outlook eller liknande över IMAP så kan felet ligga i att de har fel teckenkodningsinställningar eller något; det är inte heller något som ska hända, men söker man så hittar man tillfällen då det hänt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Bara en notis gällande att "maila filer till sig själv" för överföringar: använd WinSCP eller något liknande i stället om möjligheten finns. Närapå merparten av de som läste samma program som jag på universitet och hade hemdator med Windows använde "maila till sig själv"-metoden för att få över filer från skolans Linux-system, trots att det fanns full SSH-åtkomst. Minns även ett tillfälle när en granne till mig en sen kväll kom på att det saknades ett dokument på hemdatorn, som då gick till skolan för att bifoga dokumentet i ett mail till sig själv, för att sedan gå hem, öppna mailet och ladda ned dokumentet…

För att svara på frågan gällande Gmail, så: nej, det är inget som Gmail gör generellt. Använde du Googles webbgränssnitt mot Gmail när du skickade filerna? Om du använde Outlook eller liknande över IMAP så kan felet ligga i att de har fel teckenkodningsinställningar eller något; det är inte heller något som ska hända, men söker man så hittar man tillfällen då det hänt.

Jag använde Googles webbgränssnitt. Jag skall titta på WinSCP. Har inte skapat något nätverk för sanningen är att jag är novis på Linux. Jag använder W7 99% av tiden men jag köpte en gammal burk för några hundralappar och slängde i Debian. När jag får en stund över sitter jag och provar mig fram i terminalen med en bok, bara för att. Har väl inga ambitioner på att bli en Linuxguru men var nyfiken.