Köpt teve som nu sänktes i pris - pengar tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Att fallet är 17 år gammalt är oväsentligt. Lagen som gällde då, gäller även idag - utfärdad 1990-09.

Skickades från m.sweclockers.com

Och? Det är ingen som har sagt att den inte gjorde det...

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyzed:

Och? Det är ingen som har sagt att den inte gjorde det...

...nej, men den är inte konstig för att den är äldre. den gäller och det är precis det jag påpekade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är inte helt insatt i hur Netonnet jobbar men hos mig på Media Markt har vi prisgaranti mot oss själva samt andra lokala handlare i 30 dagar efter köpet. Kravet för att nyttja denna garanti är att varan finns tillgänglig i en butik, alltså gäller den inte för beställningsvaror eller slutsålda produkter. Det är bara att komma in med kvittot och visa vem som säljer den billigare så får du tillbaka mellanskillnaden i den form du betalade. (Kort/kontant/presentkort)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

...nej, men den är inte konstig för att den är äldre. den gäller och det är precis det jag påpekade.

Skickades från m.sweclockers.com

Va? Vad menar du egentligen? Han påstod att sånt här händer oftare "numera" och sen så refererar till ett 17 år gammalt fall. Då tycker i alla fall inte jag att man kan påstå att det händer oftare nu än förr.... Beror ju på om man tycker att för 17 år sedan är "nu", men jag skulle säga att det är förr...

Summan av det hela: Tror inte det är så stor skillnad på hur konsumentköplagen nyttjas nu jämfört med för 17 år sedan.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk

Det handlar inte om att försvara NetOnNets rättigheter. Det handlar om att förstå att ett köp här och nu är det som gäller. Det är tråkigt att se att TS blir sarkastisk bara för att skribenter i tråden upplyser om de lagar som gäller.
Hur länge skall konsumenten prisgaranteras?

Skall alla de som inte idag eller i morgon, söndagen den 8 juni 2014, ha möjligheten att köpa en iPad Air för 3490 kronor ha den möjligheten om 1 till 2 veckor, bara för att de senast i morgon inte kan det av något skäl?

Om nu butiken skall ha lite "goodwill", hur många dagar skall den sträcka sig över? Om den är 30 dagar och kunden kommer in dag 31, skall man då kunna få det lägre priset även den dagen bara för att "Det är ju bara en dag för sent och det skall inte betyda något!".
Om det nu går för sig, då måste även dag 2 och 3 gå för sig. Det är ju bara ett par dagar till!

Någonstans måste gränsen dras och det är i de flesta fall just den dagen och tidpunkten som köpet genomförs.
Att Elgiganten ger 30 dagars prisgaranti är något som Elgiganten själv står för. Finns inte skrivet i någon lag eller liknande.

"charmless" inlägg nummer 37, där denne berättar att MediaMarkt har liknande prisgaranti som Elgiganten, är en nyhet för mig. Jag letade igenom MediaMarkt hemsida och hittade det här:

http://www.mediamarkt.se/mcs/shop/oppet_kop.html

En intressant nyhet och något som jag kommer att komma ihåg.

För TS del finns det försäkringar att köpa, s.k. Prisgaranti. SEB säljer en sådan genom deras MasterCard:

http://www.seb.se/pow/wcp/index.asp?ss=/pow/wcp/templates/seb...

Citat från sidan ovan:

Fördelar med kortet:

Upp till 60 dagars räntefri kredit*.
Möjlighet att dela upp din betalning.
Bra överblick över alla dina köp.
Kompletterande reseförsäkring med avbeställningsskydd om du betalar minst 75 procent av resan med kortet.
90 dagars prisskydd – mellanskillnaden tillbaka om du hittar din vara billigare någon annanstans.
90 dagars köpskydd – kan ersätta skada eller stöld av din nya vara.
1 års förlängd garanti på vitvaror och hemelektronik som du betalar med kortet.
Säkrare köp på internet med Lösenord e-handel.

Kanske något för TS att fundera på.

Jag uppmanar dock eventuella intressenter att lusläsa villkoren innan någon antar detta erbjudande. Skälet till det är att jag själv haft kortet under ett par år men nu sagt upp det. Vad jag missade var just att lusläsa villkoren för hur denna garanti skall verkställas.

TS har också möjligheten att låta bli att handla hos någon annan än Elgiganten och MediaMarkt. Hos de två får TS 30 dagars prisgaranti och "problemet löst".

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

NetonNet har 14 dagars ångerrätt. Oavsett om du har köpt i butik eller via internet.

Ring och hör med dom, innan de 14 dagarna tar slut. Berätta vad som har hänt.

Oavsett om du handlar via Internet eller i någon av våra Lagershopar erbjuder vi dig 14 dagars ångerrätt (Öppet köp) från det att du tagit emot varan.

Hur får jag använda produkten? För att kunna ångra ditt köp får du endast använda produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den, vilket normalt är en gång. Du får självklart öppna produktförpackningen om det behövs för att undersöka varan.

Vad är en produktförpackning? Produktförpackningen är en särskilt framtagen förpackning som är unik för varan. Den har bilder och texter med syfte att förklara och tydliggöra varans funktion och egenskaper. Den skyddar produkten samt dess tillbehör och erfordras för att kunna sälja varan igen.

För att utnyttja ångerrätten ska produkten vara i väsentligen oförändrat skick och bör skickas/lämnas tillbaka till oss tillsammans med den ursprungliga produktförpackningen. Tänk på att du står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Se därför till att varan är väl förpackad. Den ursprungliga produktförpackningen med det specialgjorda inneremballaget hjälper produkten att ligga stadigt under transporten. Vid retur rekommenderar vi dig att använda ett transportemballage för att på så sätt ge extra skydd åt produkten. Varan ska vara komplett, vilket innebär att alla tillbehör såsom fjärrkontroll, bruksanvisning, batterier m.m. ska gå med i returen.

Dold text

Om TS här faktiskt använt skärmen mer än att bara pröva den några minuer så gäller inte ångerrätten. Verkar här som att TS har använt skärmen rätt rejält men bara är en jäkligt snål person.

Om dessa 300kr är så jävla mycket för TS så borde han kanske inte köpt produkten. Ts har ingen laglig grund att få tillbaka pengar på här om inte NetOnNet inte har prisgaranti.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jantelagen:

Ojojoj vad folk tycker NetOnNets rättigheter enligt lag är viktiga att försvara! Man blir ju helt varm om hjärtat. Men har i alla fall kontaktat moderator om att ta bort tråden så ni inte behöver glänsa med konsumentlagstiftningskunskaper och omsättningssifferredovisande hela dagarna.

Är du inte glad över tipsen du fått? Folk i tråden försöker bara hjälpa dig, as you know.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Om TS här faktiskt använt skärmen mer än att bara pröva den några minuer så gäller inte ångerrätten. Verkar här som att TS har använt skärmen rätt rejält men bara är en jäkligt snål person.

Om dessa 300kr är så jävla mycket för TS så borde han kanske inte köpt produkten. Ts har ingen laglig grund att få tillbaka pengar på här om inte NetOnNet inte har prisgaranti.

Minns att min polare provade sin mobiltelefon i 14 dagar, sedan lämnade han tillbaka den för att han var missnöjd. Gick utan problem.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Skämtar du? Gör du samma sak på Konsum ts?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Köpte en kamera för något år sen på mediamarkt, dom hade prisgaranti i 30 dagar om varan sänktes i pris. Detta hände och jag fick ungefär 500kr tillbaka när jag gick dit med kvitto (-:

Permalänk

Jag har samma fråga. Vi köpte en LG Smart TV 55'' som kostade 12-13 tusen. Samma TV kostar nu ungefär 6500:- ! Det var ungefär 8 månader sedan vi köpte den. Kan man få tillbaka pengarna som man har ''överbetalat'' ? Köpt på Elgiganten.

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

NetonNet har 14 dagars ångerrätt. Oavsett om du har köpt i butik eller via internet.

Ring och hör med dom, innan de 14 dagarna tar slut. Berätta vad som har hänt.

Ångerrätt gäller ju dock bara om produkten är (i princip) oanvänd. Om den har stått framme en vecka och börja bli dammig tycker jag inte att det är moraliskt försvarbart att använda ångerrätten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Ångerrätt gäller ju dock bara om produkten är (i princip) oanvänd. Om den har stått framme en vecka och börja bli dammig tycker jag inte att det är moraliskt försvarbart att använda ångerrätten.

Jag har redan nämnt det i min post..

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1302555-kopt-teve-som-nu-sanktes-i-pris-pengar-tillbaka-post14652824/

Idén är nog att du ska kunna öppna den hemma, plugga in. Testa och se. Är du inte nöjd då packar du ihop varan samma kväll och åker tillbaka inom 14 dagar. Precis som du säger, så känns det fel att låta varan stå framme och samla damm.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Om du skulle sålt något på blocket för x hundra kronor, och sedan ringer upp personen och säger du ursäkta kan du betala x hundra till för det jag ska köpa nu kostar xx hundra. Vad tror du andra personen skulle säga?

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jantelagen:

Köpte den 28 maj, alltså för lite mer än en vecka sen, en teve på NetOnNet, Scantic B3920FHD, för 2790 kr. Är nöjd med skärmen, men idag när jag gick in på NetOnNets hemsida för att dubbelkolla kontrastration på skärmen såg jag att de sänkt priset till 2490. Det är bara 300 kr, men jag får väl skylla på att jag är student för detta stör mig.

Det jag undrar är förstås om det är lönt att uppmärksamma NetOnNet på detta och be om mellanskillnaden tillbaka, eller åtminstone ett presentkort. Kanske snålt, men jag vill mest veta om det är lönt att lägga tid på (och kanske bemötas av sura miner av säljarna på NetOnNet), enligt er?

kontakta netonnet först, tar en minut att skriva ett mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Ångerrätt gäller ju dock bara om produkten är (i princip) oanvänd. Om den har stått framme en vecka och börja bli dammig tycker jag inte att det är moraliskt försvarbart att använda ångerrätten.

Ja, visst, det är inte försvarbart. Även om ett sidospår (och TS har fått svar på sina funderingar): angående ångerrätten vid distansköp. Visst är det utmärkt att vi har det, men så som den verkar utnyttjas ibland, så tycker åtminstone jag att det i vissa fall kan vara både omoraliskt och t.o.m. stötande. Om någon t.ex. skulle få för sig att köpa ett större antal processorer för att försöka hitta de som lämpar sig bäst för överklockning, och sedan returnera, dumpa, resten så är det att utnyttja ett konsumentskydd för att sätta sig själv i första rummet. Självklart ska alla bevaka sina intressen, men beroende på hur det sker kan det gå ut över alla konsumenter. F.n. verkar det inte råda någon större brist på konsumentmakt i det här avseendet; vi har sett butikskedjor, skivaffärer, bokhandlare etc. lägga ned, p.g.a. av pressade marginaler och somliga drar sig inte för att skanna varor i fysiska butiker för att hitta lägsta pris på webben.

En, ett par år gammal, krönika (utan djupare substans) som resonerar i ämnet.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.418683/martin-appel-galen-an...

Ångerrätten, det som förr kallades ångerveckan, vid hemförsäljning, var bl.a. tänkt att skydda mot förhastade köpbeslut, men många har nu valt att tala om möjligheten att pröva, undersöka, en produkt, vilket man inte kan på distans. Det är heller inte så konstigt att det är nästan uteslutande det som nämns numera, för man kan knappast hävda att folks köp över Internet har omfattande inslag av förhastade köpbeslut; de väljer ju själva när de ska besöka en Internetbutik, till skillnad från t.ex. telefon- eller hemförsäljning. Då infinner sig det lite märkliga förhållandet att den som köper på distans ofta har långt bättre möjligheter att pröva och använda en vara. Man ställer sig frågan hur omfattande somliga tycker att det måste få lov att vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jantelagen:

Visst! Första gången någon svarade att NetOnNet inte har någon skyldighet gentemot mig var det ny och viktig info, not so much femte gången. Och tycker det är lite roligt med de som antar tonen "Hur VÅGAR du fråga en sån fråga? Skulle du gå till ICA och be om 3 kronor tillbaka för en bananklase som inte var på extrapris förra veckan VA?!?!1!"

Sen om någon idag pissat bort 4000 kr under en dag kan väl jag skita fullständigt i, jag har förstått att 300 kr inte är mycket för många. Tänker inte ens kommentera huruvida det är mycket eller lite för mig, för det har ingenting med saken att göra.

Och de som säger att "om 300 kr är mycket skulle TS inte köpt en teve för 2800!!!", hur vet ni att jag inte sparat till teven länge, kanske satt undan 300 kr i månaden? Samma retorik (fast på en långt mindre farlig nivå, förstås) som de som förargar sig över att tiggare har mobiltelefoner.

Nog för att jag hört talas om kränkthet men jag trodde fan inte man kunde bli kränkt när någon undrar om de möjligen skulle våga be om mellanskillnaden tillbaka från ett storföretag. Men det är väl jag som är världsfrånvänd...

Att många inte håller med dig betyder inte att de känner sig kränkta - det är din bristfälliga tolkning. Du ger intrycket av att du tycker du har en gudagiven rätt till dessa 300 kr, vilket du inte har, och det provocerar. Att du tycks inse att det egentligen är en ren goodwill-handling verkar tyvärr inte hjälpa.

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Avstängd

Inte nog med att man först köper en snik-modell som är det billigaste skitet man kan hitta, bara för att spara varje liten krona man kan... Nä, sen ska man dessutom ha pengar tillbaka också.

Jisses.

Permalänk
Skrivet av Jantelagen:

Som att NetOnNet är ett företag, inte en person, och därför går min konsumenträtt före dem. D.v.s. att om jag kunnat få varan billigare, har jag rätt till det då min ekonomi är så astronomiskt liten jämfört med deras vinstmarginaler.

Nej, behöver jag åka dit med teven gör jag ju inte det. Tycker det är lite väl fräckt att lämna tillbaka den och sen gå dit igen och köpa den. Ska ringa, förklara situationen, se om jag kan få ett presentkort på goodwill. Då vet de ju åtminstone att jag kommer köpa något hos dem igen, potentiellt något värt mer än 300 kr, och de får en nöjdare kund.

Deras vinstmarginaler ligger nästan på minus. Konkurensen är så hårdi elektronikbranchen. Många företag säljer under inköpspris för att kunna få marknadsandelar.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Inte nog med att man först köper en snik-modell som är det billigaste skitet man kan hitta, bara för att spara varje liten krona man kan... Nä, sen ska man dessutom ha pengar tillbaka också.

Jisses.

Visst är det härligt med giriga människor.
Dylika och folk som hakar på www.computerstocklots.com finns det oändligt antal av.

Underbart passande nick på TS btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jantelagen:

Jag har kanske inte råd med något annat? Herregud vilken jävla begränsad världssyn man kan ha då. Men kan väl inte förvänta mig annat av Sweclockers som är fullt av extrajobbande gymnasieungar med täta föräldrar och trettioåriga ingenjörsavlönade neckbeards som dividerar kring huruvida ett grafikkort med prislapp på 4900 kr kan mäta sig mot ett som kostar 6400.

Ge mig en god anledning till varför jag ska känna någon lojalitet eller medkänsla gentemot NetOnNet. En enda. Det är ingen liten lokal f.d. radiohandlare jag köpt teven av.

Uppenbarligen hade du råd att betala det du köpte TVn för så varför gråter du ut här om 300kr, för att få medkänsla som du så fint beskriver det?
Om din tid är värd 0kr och 300kr är jätteviktigt för dig, gör det du känner för, du har ingen rätt på din sida att få dessa 300kr.

Om du får tillbaka dessa 300kr så spara pengarna (eller köp trisslotter kanske), kan komma till något livsavgörande.

Jantelagen, japp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jantelagen:

Ge mig en god anledning till varför jag ska känna någon lojalitet eller medkänsla gentemot NetOnNet. En enda. Det är ingen liten lokal f.d. radiohandlare jag köpt teven av.

Vilken jävla begränsad världssyn DU har då. Men kan väl inte förvänta mig annat av Sweclockers som är fullt av snikna personer som bara vill komma undan så billigt som möjligt i alla lägen och klagar på, redan billiga, priser.

Seriöst, det är fan pinsamt att gå in i en butik och gnälla över en sådan struntsumma. Men visst, är din värdighet inte värd mer än 300:- för dig så för all del, gå dit och gnäll.

Personligen tycker jag dock att det vore störtlöjligt.

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att det känns surt när dom sänker priset så, men det skulle såklart varit värre om det hade varit 2 dagar efter köpet och inte vecka som i detta fallet.
Det är bara bita i det sura äpplet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd låst*

Den här tråden förblir låst pga onödigt bråkande, TS verkar också envisas med att göra om OP och trolla vilket självklart inte accepteras.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers