~10GB har srivits till hårddisken på en dag. Kan jag ta reda på vad?

Permalänk
Hedersmedlem

~10GB har srivits till hårddisken på en dag. Kan jag ta reda på vad?

Upptäckte idag att jag endast hade 1,6GB ledigt utrymme på min systemdisk (80GB SSD) fast jag är helt säker att jag för någon dag sedan hade 10-12GB ledigt. Problemet är att jag inte har en aning om vad jag har gjort för att fylla dessa 10GB. Det enda jag har gjort de senaste 2 dagarna, vad jag kan komma ihåg, är slösurfande, spelat lite Diablo III samt lekt lite i VirtualBox. Båda programmen är dock installerade på en annan hårddisk.

Kollar jag med SpaceSniffer så är de enda filerna som är så pass stora pagefil.sys och hiberfil.sys (ca 16GB och 12GB respektive) och som dessutom är modifierade nyligen (i morse när datorn startades).

Min fundering är alltså vad det är som har gjort att min systemdisk i princip har blivit fylld med 10GB på 1-2 dagar och i så fall varför? Går det att kolla mer specifikt än "senast modifierad" på något sätt, typ detaljerad historik på vad som har blivit ändrat? Är det något konstigt på G eller håller jag bara på att bli senil i förtid?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Testpilot

Lånar från en annan tråd och användare från forumet nu;

"hiberfil.sys är den fil som datorn använder för att spara ner RAM-minnets innehåll vid viloläge. Stäng av viloläge så spar du 16GB. pagefile.sys används av Windows när RAM-minnet inte räcker. Även om man som du har 16GB så vill Windows ha en del av hårddisken, men det går att flytta till annan disk."
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1050873...

Finns även lite andra tips som sparar uttrymme, som att stänga av system restore funktionen osv (som gör Windows backups/restores för eve. reparation). System Repair har aldrig någonsin fungerat för mig, så använder inte det själv alls.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

System återställning funktionen bruks sksps en ny punkt även om du inte gjort något. Den kan både rensas och stängas av på olika ställen om utrymmet känns viktigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du mountat några iso-filer? De lägger sig under appdata i så fall. En DVD-fil ka lätt bli fem gig.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Lånar från en annan tråd och användare från forumet nu;

"hiberfil.sys är den fil som datorn använder för att spara ner RAM-minnets innehåll vid viloläge. Stäng av viloläge så spar du 16GB. pagefile.sys används av Windows när RAM-minnet inte räcker. Även om man som du har 16GB så vill Windows ha en del av hårddisken, men det går att flytta till annan disk."
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1050873...

Finns även lite andra tips som sparar uttrymme, som att stänga av system restore funktionen osv (som gör Windows backups/restores för eve. reparation). System Repair har aldrig någonsin fungerat för mig, så använder inte det själv alls.

Tack för förslagen, men jag vet redan hur och vad jag kan göra för att spara och frigöra mer utrymme på hårddisken. Min fundering var mer varför hårddisken helt plötsligt har blivit full från att ha varit 10-15GB ledigt utrymme i flera månader.

Skrivet av panpo98:

Systemåterställningsfunktionen brukar skapa en ny punkt även om du inte gjort något. Den kan både rensas och stängas av på olika ställen om utrymmet känns viktigare.

Systemåterställning är aktivt på disken men mängden användbart utrymme är dragit i botten sedan tidigare (antar jag, minns inte) så funktionen är i praktiken inaktiv skulle jag tro.

Skrivet av johanandersson:

Har du mountat några iso-filer? De lägger sig under appdata i så fall. En DVD-fil kan lätt bli fem gig.

Jag har endast monterat installationsfiler i virtuella maskiner som ligger på en annan hårddisk som sagt. Mappen appdata är bara strax över 3GB varav Spotify är störst på ca 1,1GB.

Jag kom däremot på att jag har utökat mängden arbetsminne i datorn från 8GB till 16GB för 1-2 veckor sedan. Mängden minne borde väl vara knutet till hiberfil.sys för att datorn garanterat ska kunna lagra allt minne på hårddisken när man går in i viloläge? I så fall känns mängden försvunnet lagringsutrymme också rimligt. Någon mer insatt får gärna kommentera.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag kom däremot på att jag har utökat mängden arbetsminne i datorn från 8GB till 16GB för 1-2 veckor sedan. Mängden minne borde väl vara knutet till hiberfil.sys för att datorn garanterat ska kunna lagra allt minne på hårddisken när man går in i viloläge? I så fall känns mängden försvunnet lagringsutrymme också rimligt. Någon mer insatt får gärna kommentera.

Det stämmer. Om du inte använder viloläge kan du ju alltid inaktivera det (och få tillbaka massa utrymme) med "powercfg -h off".

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag kom däremot på att jag har utökat mängden arbetsminne i datorn från 8GB till 16GB för 1-2 veckor sedan. Mängden minne borde väl vara knutet till hiberfil.sys för att datorn garanterat ska kunna lagra allt minne på hårddisken när man går in i viloläge? I så fall känns mängden försvunnet lagringsutrymme också rimligt. Någon mer insatt får gärna kommentera.

Storleken på både hiberfil.sys (alltid) samt pagefile.sys (eventuellt) påverkas av mängden minne i datorn, så där har du garanterat boven.

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag kom däremot på att jag har utökat mängden arbetsminne i datorn från 8GB till 16GB för 1-2 veckor sedan. Mängden minne borde väl vara knutet till hiberfil.sys för att datorn garanterat ska kunna lagra allt minne på hårddisken när man går in i viloläge? I så fall känns mängden försvunnet lagringsutrymme också rimligt. Någon mer insatt får gärna kommentera.

Det stämmer, hiberfil.sys är direkt knuten till mängden arbetsminne.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Kolla även: C:\Users\dittanvändarnamn\VirtualBox VMs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag kom däremot på att jag har utökat mängden arbetsminne i datorn från 8GB till 16GB för 1-2 veckor sedan. Mängden minne borde väl vara knutet till hiberfil.sys för att datorn garanterat ska kunna lagra allt minne på hårddisken när man går in i viloläge? I så fall känns mängden försvunnet lagringsutrymme också rimligt. Någon mer insatt får gärna kommentera.

Det finns någonstans i Windows man kan gå in och bestämma storlek på växlingsminnet på HDD (pagefile?). Växlingsminnet är direkt knutet till mängden RAM.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Hedersmedlem

Ja då kändes ju detta löst. Man tackar!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Lånar från en annan tråd och användare från forumet nu;

"hiberfil.sys är den fil som datorn använder för att spara ner RAM-minnets innehåll vid viloläge. Stäng av viloläge så spar du 16GB. pagefile.sys används av Windows när RAM-minnet inte räcker. Även om man som du har 16GB så vill Windows ha en del av hårddisken, men det går att flytta till annan disk."
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1050873...

Finns även lite andra tips som sparar uttrymme, som att stänga av system restore funktionen osv (som gör Windows backups/restores för eve. reparation). System Repair har aldrig någonsin fungerat för mig, så använder inte det själv alls.

Ditt inlägg är memorerat till fördel för den dag, då jag hoppar på SSD tåget.:)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ditt inlägg är memorerat till fördel för den dag, då jag hoppar på SSD tåget.:)

Men SSD tåget har redan gått, synd att du missade det

Hur som helst så är det bara att kolla in den klistrade tråden, Samlingstråd om SSD

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men SSD tåget har redan gått, synd att du missade det

Hur som helst så är det bara att kolla in den klistrade tråden, Samlingstråd om SSD

Nääää faaaan *Ronny&Ragge style*
hah ouff.
Men det finns väl inget bättre och nyare än SSD att lagra på?
Förutom RAM men...Dels måste man ha mycket minne, och sedan tar det en satans tid att starta upp datorn om man lagrat mycket.
Jag vet ju att det finns PCI SSD men dom är ju hageldyra.
Iallafall för mig som går som socialbidragstagare.
Skulle vilja ha ett arbete men det är svårt att slå sig in.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!