Polarisationsfilter för videokamera?

Permalänk
Avstängd

Polarisationsfilter för videokamera?

Tjena!

Jag har tittat på några videoklipp om polarisationsfilter och fördelar jag ser är att de kan ta fram detaljer, öka kontrasten samt få bort reflektioner, vilket jag ser stor potential i.

Min videokamera (http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1003469929/canon-legr...) spelar bara in i högst 24mbit/s och att använda sig av postproduktion då för att fixa och förfina färger är inte optimalt pga. den hårt komprimerade videon. (Jag får skylla mig själv att jag investerade i en för billig kamera för mina syften, lesson learned.)

Då ser jag potential i att använda polarisationsfilter som på plats kan ta fram detalj, kontrast å ta bort överexponerat ljus på det jag filmar på.

Dock så vet jag inte vilket märke som är bra och vad olika prisnivåer ger för olika kvalité på olika polarisationsfilter. Dessutom ser jag oxå flera olika mm-varianter (http://www.scandinavianphoto.se/kategori/13478214/polarisatio...) och jag har ingen aning om vilken mm min kameras objektiv ligger på.

Vilken mm tycks min kamera ha och vilken prisklass (dock under 1000kr) ger bra kvalité för polarisationsfilter och vad skiljer egentligen priserna på; material, hållbarhet, garanti, egenskaper? Tack för svar på förhand!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjena!

Jag har tittat på några videoklipp om polarisationsfilter och fördelar jag ser är att de kan ta fram detaljer, öka kontrasten samt få bort reflektioner, vilket jag ser stor potential i.

Min videokamera (http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1003469929/canon-legr...) spelar bara in i högst 24mbit/s och att använda sig av postproduktion då för att fixa och förfina färger är inte optimalt pga. den hårt komprimerade videon. (Jag får skylla mig själv att jag investerade i en för billig kamera för mina syften, lesson learned.)

Då ser jag potential i att använda polarisationsfilter som på plats kan ta fram detalj, kontrast å ta bort överexponerat ljus på det jag filmar på.

Dock så vet jag inte vilket märke som är bra och vad olika prisnivåer ger för olika kvalité på olika polarisationsfilter. Dessutom ser jag oxå flera olika mm-varianter (http://www.scandinavianphoto.se/kategori/13478214/polarisatio...) och jag har ingen aning om vilken mm min kameras objektiv ligger på.

Vilken mm tycks min kamera ha och vilken prisklass (dock under 1000kr) ger bra kvalité för polarisationsfilter och vad skiljer egentligen priserna på; material, hållbarhet, garanti, egenskaper? Tack för svar på förhand!

Nu kan jag ju inte ett skit om "filmkameror" men ett cirkulärt polarisationsfilter kan vara mycket användbart till foto vid flera tillfällen.

Hur som så vill jag bara tipsa om tradera om du vill spara pengar på filter, det kanske inte finns några som passar just nu, men jag lovar dom kommer.

Har köpt hoya & B+W filter där i flera serier (o b s endast begagnade från privata ej butiker) och sparat många hundralappar (om inte tusenlappar)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag kör både Dörr (Cyberphoto) - deras dyrare samt Hoya - runt 6-700:- /st.
Polfilter är ett av få filter som vars effekter är svåra att skapa i efterhand. Helt klart värt även på videokamera. Dock kan det vara knepigt att vrida detta rätt när man rör sig vid filmning.

Jag fick förklarat för mig att det finns typ bara en tillverkare av själva filtret. Sen är det upp till dem som köper filtret att ha bra glas och schysst hårdvara kring det. B+W är jävligt fina där men också dyra. Jag anser att Hoyafiltret och Dörr-filtret lever upp till mina förväntningar. Jag filmar i 4K på min kamera och har ingalunda erfarit några kvalitétsförluster med Dörr.

Just nu har även Cyberphoto kampanj på dessa. Kan leta upp kampanjkod om du vill. Tror du får 20% rabatt.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Tänk på att polfilter gör mest skillnad på himlen +90 och -90 grader från solen och om du har väldig vid bildvinkel så kan du råka ut för att effekten endast syns i delar av bilden. Men helt klart värt att experimentera med.

Permalänk
Avstängd

Tack så mycket för svaren!

Hm, +90 och -90 grader från solen; vad innebär detta då om man exempelvis filmar inomhus och använder artificiella ljuskällor såsom starka LED-lampor och/eller softboxar?

Min kamera har ett inbyggt vidvinkelobjektiv vilket då kan orsaka dessa bieffekter vilket jag oxå hörde om i ett videoklipp. Btw, dessa mm-siffror, är det alltså diametern som krävs på ens objektiv för att man ska kunna skruva på å använda respektive polfilter?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Min kamera har ett inbyggt vidvinkelobjektiv vilket då kan orsaka dessa bieffekter vilket jag oxå hörde om i ett videoklipp.

Din videokamera har ett zoom-objektiv med brännvidd som motsvarar 30-304mm i 35mm-format, så det går från måttlig vidvinkel till lång zoom. 30mm är egentligen inte så mycket vidvinkel, men det kan nog ge en ojämnt färgad himmel i alla fall ibland (se t.ex. sista bilden på denna sida för exempel på vad vi menar). Men i såna fall är det ju bara att rotera filtret för att minska effekten, eller skruva av det helt.

Skrivet av AplAy:

Btw, dessa mm-siffror, är det alltså diametern som krävs på ens objektiv för att man ska kunna skruva på å använda respektive polfilter?

Jo, din videokamera har en filtergänga på 58mm enligt din länk, så det är 58mm filter du ska ha. Det finns dock s.k. step-up och step-down ringar som fungerar som filteradaptrar, som tillåter att man använder andra storlekar. Jag har t.ex. en del objektiv som tar 55mm filter och en del som tar 67mm, så istället för att lägga ut en massa pengar på dubbla uppsättningar filter så har jag köpt 67mm filter och använder en 55-67 step-up ring till mina 55mm objektiv. Men smidigast är ju att ha rätt storlek på filtren.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Tack så mycket för svaren!

Hm, +90 och -90 grader från solen; vad innebär detta då om man exempelvis filmar inomhus och använder artificiella ljuskällor såsom starka LED-lampor och/eller softboxar?

Min kamera har ett inbyggt vidvinkelobjektiv vilket då kan orsaka dessa bieffekter vilket jag oxå hörde om i ett videoklipp. Btw, dessa mm-siffror, är det alltså diametern som krävs på ens objektiv för att man ska kunna skruva på å använda respektive polfilter?

Polfilter gör ingen större nytta inomhus eller med konstljus det gör bara bilden lite mörkare, det är ett filter för utomhusbruk och effekten av ett polfilter är i det närmaste omöjligt att få till i efterbehandling av bilden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hm, +90 och -90 grader från solen; vad innebär detta då om man exempelvis filmar inomhus och använder artificiella ljuskällor såsom starka LED-lampor och/eller softboxar?

Ljuset från solen polariseras när det passerar genom atmosfären och när det träffar reflekterande ytor så uppstår ett mönster med olika våglängder och fas (tänk ytor som lacken på en bil eller liknande som verkligen sprider ljuset). Dessa kan ett polarisationsfilter minska, genom att man vrider det så att de icke önskvärda reflexerna, på till exempel ett fönster, inte är så framträdande.

Ljus från lampor och LED är inte polariserat och då finns det inget för polfiltret att ta bort, men man kan få viss effekt om det handlar om reflexer i glas eller liknande även med icke polariserat ljus.

Video som illustrerar effekten:
https://www.youtube.com/watch?v=42sarUmbSbE