Konvertera digitalkamerornas och mobilernas filmer till mindre datastorlek

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2004

Konvertera digitalkamerornas och mobilernas filmer till mindre datastorlek

Jag har några digitalkameror och mobiltelefoner i familjen. Kort tagna är enkla att samla i en folder på servern och filerna är hanterbara, men filmerna tenderar att bli väldigt stora även för kortare filmsnuttar. Jag har skaffat Adobe Premiere Elements 11 och inbillar mig att detta program bör kunna göra om filmerna så de bibehåller ungefär samma goda kvalité, men blir mindre (i MB, inte i upplösning). Filmerna skall inte visas på webben utan endast kunna "streamas" till datorer hemma.

Vilket format skall man konvertera till så man inte behöver speciella programvaror för att spela upp? Några speciella inställningar för att säkerställa kvalité? Skall jag använda ett annat program?

Tacksam för vägledning...

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Jag bruka använda Handbrake och konvertera till MKV. Jag tycker att MKV är ett bra format som ger mycket kvalitet i förhållande till storleken. I Handbrake kan man ställa in kvaliteten, så man kan prova sig fram till en setting som man tycker duger och sedan kör man på den.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2003

MKV är inget videoformat utan en container, och kan innehålla flertalet olika format.

4930K | 32GB @ 2400Mhz | GTX980Ti SLI | LG 34UM95 | Hifiman HE560, Pre Box S2 Digital & Arcam rHead
Sonus Faber Venere 3.0 | 2*XTZ 10.17 | RX-A2070 | Emotiva XPA3 3*200W | Samsung JS9505 65" |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2007

Ja antingen virtualdub och komprimera filen ändra upplösning osv samt att spara den i tex avi (xvid och divx) eller kör ner den i mpg4 osv kolla på http://forum.videohelp.com

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

X264 är vanligt open source formar för video.
X265 är den nya ersättaren som kommer att ge mindre filer på samma kvalitet, men kommer ta längre tid att komprimera.

hade något gratis program på förra datorn.. tror det var HandBrake.
http://handbrake.fr/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hellville
Registrerad
Mar 2005

Allt jag filmar editeras i Sony Vegas och komprimeras med Handbrake (H.264 / AC3). 1080p oftast.
Kalasbra grejer.

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Att ha nedkomprimerade "tittningsfilmer" på video som man redan redigerat är vettigt men jag skulle aldrig komprimera originalfilmerna och sedan slänga originalen. För varje komprimering ger försämrad kvalitet och även om det kanske inte syns så mycket efter din första komprimering så kanske du vill kunna redigera filmerna i framtiden och därefter kunna komprimera om dem.

Men det beror väl också på hur mycket man värdesätter dem. Det kanske är sådant du egentligen struntar i om kvaliteten blir lidande?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2003

Jag kör med Windows Movie Maker när jag vill minska filstorleken på någon film. Säkert inte det bästa som finns att få tag på, men det är smidigt att använda och gratis om man redan har Windows.

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H