Kraschad hårddisk. Hittas inte av Windows/Enhetshanteraren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Kraschad hårddisk. Hittas inte av Windows/Enhetshanteraren.

Hej

Min lagringshårddisk har kraschat. En 750gb Seagate. Windows hittar inte hårddisken, inte heller enhetshanteraren.

Jag har den alltså inkopplad i en brygga. Tog ur den ur datorn direkt när den slutade fungera.

Konstiga är att det hände så plötsligt, den blev inte seg eller nått före. Den låter inte heller konstigt.

Går det att få ut nått själv ur den ? Eller är enda att lämna den till butiken, om nu det hjälper.

Tack på förhand !

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i5-4670K 3.4Ghz |Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3|Kingston DDR3 HyperX 1600Mhz 8GB|
Cooler Master G650M| - Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Jag har använt GetDataBack från Runtime software på ett par hdd's med mycket lyckat resultat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

ok, ska testa !

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i5-4670K 3.4Ghz |Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3|Kingston DDR3 HyperX 1600Mhz 8GB|
Cooler Master G650M| - Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.|

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Hittas den i BIOS?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2005

Jag förstår inte vad du menar med att "lämna den till butiken". Även om det finns garanti kvar på den så ingår inte dataräddning.
Det får du betala många tusenlappar för hos dataräddningsfirmor. Finns en stor i Norge som Sweclockers har besökt.

Men visst är det garanti kvar så ska du få en fungerande disk i alla fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av Problematik:

Hej

Min lagringshårddisk har kraschat. En 750gb Seagate. Windows hittar inte hårddisken, inte heller enhetshanteraren.

Jag har den alltså inkopplad i en brygga. Tog ur den ur datorn direkt när den slutade fungera.

Konstiga är att det hände så plötsligt, den blev inte seg eller nått före. Den låter inte heller konstigt.

Går det att få ut nått själv ur den ? Eller är enda att lämna den till butiken, om nu det hjälper.

Tack på förhand !

Hittas den inte i enhetshanteraren är den död på riktigt. Då hjälper inga filräddningsprogram som getdataback eller liknande. Är datan ovärderlig kan du lämna in disken till tex Ibas. Är datan inte alltför viktig köp en ny eller utnyttja garantin om den finns kvar. Passa även på att köpa en extern disk så du kan ha backup på viktiga filer. Tänk på att backup inte innebär att man flyttar filer till en extern disk. Man kopierar filerna så man har dem på (minst) två stycken olika diskar. Själv har jag mina bilder på fyra stycken diskar på tre datorer, extern disk samt i molnet. Jag tror det räcker.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara