Rise of the Tomb Raider

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Det finns inte ultra att tillgå, utan very high är högsta, men sweclockers kör med anti-aliasing på fxaa vilket är lägsta och jag kör i 4x ssaa och detta plockar ner mina fps nått otroligt :/ det är dock fullt spelbart men tanken är att byta till en skärm med högre upplösning och frågan är om min dator kommer orka med dessa inställningar då eller om jag måste skaffa ett till 980ti vilket jag helst inte vill?

Men det är ju nära nog rent vansinne att köra SSAA i 4x. Ger relativt lite och du renderar fyrdubbla upplösningen mot din skärm. Finns ens 4x SSAA som alternativ? Kan minnas fel men trodde de satt taket (i konfiguratorn) till 2x och även det är ju bara för framtidsburkar eller påkostad SLI. De flesta har nog nöjt sig med FXAA och SMAA. Struntsamma att man ser en jittrig kant någon gång om kuren mot det kostar 7000kr.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Men det är ju nära nog rent vansinne att köra SSAA i 4x. Ger relativt lite och du renderar fyrdubbla upplösningen mot din skärm. Finns ens 4x SSAA som alternativ? Kan minnas fel men trodde de satt taket (i konfiguratorn) till 2x och även det är ju bara för framtidsburkar eller påkostad SLI. De flesta har nog nöjt sig med FXAA och SMAA. Struntsamma att man ser en jittrig kant någon gång om kuren mot det kostar 7000kr.

Jag har själv varit lite osäker på exakt vad funktionen gör för mig som tittar på skärmen, då jag inte är jätte insatt så frågar jag. Menar du att man i princip fejkar 4k upplösningen med den funktionen, eller missuppfatta jag??
4xSSAA finns som alternativ ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Jag har själv varit lite osäker på exakt vad funktionen gör för mig som tittar på skärmen, då jag inte är jätte insatt så frågar jag. Menar du att man i princip fejkar 4k upplösningen med den funktionen, eller missuppfatta jag??
4xSSAA finns som alternativ ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, förstår. Tycker nog mest det bara är onödigt av dem att ens låta en välja SSAA i grafikinställningarna. Tycker SSAA är en sak som borde förpassas till att ställas in via spelprofilen i drivrutinsinställningarna, med tanke på att väldigt få spelare kommer nyttja detta. Tror dom patchade dit lite röd text i konfiguratorn nyligen vilka parametrar som kräver väldigt mycket.

2x SSAA på 1920x1080 gör att spelet renderas i 4k och skalas om (bicubic scaler skulle jag gissa) till 1920x1080 igen. Så ja, rent effektivt 4k. 4x SSAA borde rimligtvis vara att rendera i "8k" om man sitter på en 1080-skärm, men möjligt att de myglat lite med benämningen på "4x". Finns säkert artiklar och analyser på det här, men har inte googlat.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Citat:

It appears that Nixxes is currently working on a DX12 update for the PC version of Rise of the Tomb Raider. As you may have heard, a DX12 .dll file was included in the PC version of the game. And while the game does not currently support Microsoft’s latest API, the first PC patch that was recently released added a hidden new DX12 option to the game’s launcher.

http://www.dsogaming.com/news/rise-of-the-tomb-raider-directx...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Teddis:

Jo, förstår. Tycker nog mest det bara är onödigt av dem att ens låta en välja SSAA i grafikinställningarna. Tycker SSAA är en sak som borde förpassas till att ställas in via spelprofilen i drivrutinsinställningarna, med tanke på att väldigt få spelare kommer nyttja detta. Tror dom patchade dit lite röd text i konfiguratorn nyligen vilka parametrar som kräver väldigt mycket.

2x SSAA på 1920x1080 gör att spelet renderas i 4k och skalas om (bicubic scaler skulle jag gissa) till 1920x1080 igen. Så ja, rent effektivt 4k. 4x SSAA borde rimligtvis vara att rendera i "8k" om man sitter på en 1080-skärm, men möjligt att de myglat lite med benämningen på "4x". Finns säkert artiklar och analyser på det här, men har inte googlat.

2x SSAA betyder att man har två "samples" per pixel som renderas på skärmen, så det är 4x SSAA som beräkningsmässigt motsvarar 4k medan 2x SSAA i 1920x1080 ungefär motsvarar 2700x1500 i arbetsmängd. Tyckte också beskrivningarna var förvirrande, fanns flera som sa att 2x SSAA motsvarade "dubbla upplösningen" vilket jag tolkar som 3840x2080, d.v.s. 4k vilket alltså inte är korrekt.

Med tanke på hur bra jobb SMAA brukar göra så finns det nog väldigt liten anledning att köra SSAA. FXAA har tveksam kvalité, men SMAA+TXAA (TXAA ska tydligen komma i en patch) brukar ge ett fint resultat.

FXAA och SMAA bygger i grunden på samma teknik, så där vill man bara ha en. SMAA är lite dyrare men definitivt värt kostnaden i min mening.

TXAA bygger på en hel annan idé än FXAA/SMAA och den tar också bort andra typer av artefakter, så den kan med fördel kombineras med andra AA-metoder. Tyvärr fungerar TXAA rätt dåligt med AFR (CF/SLI) då man använder föregående scen som indata.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Wilderness Survivor Pack Now Live!

Season Pass holders - the Rise of the Tomb Raider Wilderness Survivor Pack is now live for PC. The pack includes the “Nightshade” outfit that gives Lara the chance of looting an exotic animal resource from a common animal, the “Deathsong” Bloody Hatchet and a card pack with two guaranteed rare cards and three other cards that have an increased chance at being rare.

The pack is also available for individual purchase for $2.99.

.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

We have just released the second PC patch for Rise of the Tomb Raider, build 1.0.616.4. This patch addresses a number of requests and bugs we have seen coming up in customer support as well as on the forums.

This patch will be applied by Steam automatically when you next start the game. If your game does not update, please restart the Steam client. If you are using the game on the Window Store, the update will be available in a few days, and will automatically download as it becomes available. We will update this thread when the Windows Store version is live.
Fixed Map sometimes not showing or showing the wrong region.
Fixed ALT-TAB in combination with Exclusive Fullscreen occasionally hanging the game or entire system. (Steam Only)
Fixed graphics glitches on NPC clothing on NVIDIA 6x0 and 7x0 hardware.
Fixed rare crashes with a "DX11 Internal Heap" error.
Added separate mouse sensitivity control for X and Y axis, allowing users to equalize sensitivity.
Added option to reduce in-game camera shake, for users that prefer this.
Added audio-cue for finding secrets in the relic viewer.
Fixed game changing system screen saver settings for some users. (Steam Only)
Added additional error handling and messaging in case the GPU driver is crashing or unresponsive.
Various performance improvements for GPU-bound situations. CPU bound scenarios are not impacted.
A variety of other smaller optimizations, bug-fixes, and tweaks.
While we expect this patch to be an improvement for everyone, if you do have trouble with this patch and prefer to stay on the old version we made a Beta available on Steam, Build 610.1, that can be used to switch back to the previous version.

We will keep monitoring for feedback and will release further patches as it seems required. We always welcome your feedback!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Någon som spelat Baba Yaga: The Temple of the Witch? Värt det?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Skapade en ny tråd och kom sedan på att det antagligen fanns en tråd om spelet så kopierar min trådstart rakt av.
"Hittade en kommentar på en torrentsida att Rise Of The Tomb Raider går att köpa för $9 i Windows Store om man ändrar sin region till Ukraina. Kollade med min region inställd på Sverige och då kostade spelet ca 600 kr, bytte sedan till Ukraina och då kan jag köpa spelet för 85 kr.
Har inte köpt det än så vet inte om de drar 85 kr eller 600 kr men ett tips för den som vågar chansa."
Detta kanske redan har postats innan men jag var för lat för att söka...

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Kör ni med mus och T-bord eller gamepad? Håller på o installerar "första" Tomb raider nu och kan inte bestämma mig riktigt...

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Frisell:

Kör ni med mus och T-bord eller gamepad? Håller på o installerar "första" Tomb raider nu och kan inte bestämma mig riktigt...

Tgb. Men det är mest för att det släpptes i samma veva som jag fick mitt första mekaniska tangentbord, så kunde ju inte bara ignorera det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Någon som spelat Baba Yaga: The Temple of the Witch? Värt det?

Jag gillade Baba Yaga, riktigt nice liten story, och relativt utmanande.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Har äntligen börjat spela detta spel efter att ha väntat på min nya dator. Måste säja att hittills är detta en värdig uppföljare till TR 2013 och Tomb Raider som helhet.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Hoppas den är lika bra som den sista.

Permalänk
Medlem

Riktigt kul spel ! gillade verkligen det första!

Flöt på bra med 780 SLI dock lite problem med Ultra textures och stuttering men fungerade fint med High, verkar vara en bugg.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Rise of the Tomb Raider

hej spelar spelet men jag kan inte få eld på flaskorna så jag kan bränna ner hinder på vägen. någon som vet hur man gör. har kommit typ 10% träffat en gubbe och fixat hanns uppdrag så man kan dyrka upp lås.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Rise of the Tomb Raider

hej spelar spelet men jag kan inte få eld på flaskorna så jag kan bränna ner hinder på vägen. någon som vet hur man gör. har kommit typ 10% träffat en gubbe och fixat hanns uppdrag så man kan dyrka upp lås.

Mitten knappen på musen

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

We have just released the fifth PC patch for Rise of the Tomb Raider, build 1.0.638.6. This patch adds support for two major new technology features into the game, and by doing so allows for both great new visuals, as well as improved performance on specific systems. For more information on how DX12 can improve your Rise of the Tomb Raider experience please check out our blog at http://tombraider.tumblr.com/post/140859222830/dev-blog-bring...

This patch will be applied by Steam automatically when you next start the game. If your game does not update, please restart the Steam client. If you are using the game on the Window 10 Store the update will be available in a few days and will automatically download when it becomes available. We will update this thread when the Windows 10 Store version is live.
Added support for DirectX 12
DirectX 12 is a new advanced graphics API that on the right hardware can offer far better performance.
For the best DX12 performance and stability please install the latest drivers for your GPU.
For NVIDIA: http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/99512/en-us
For AMD: http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMD_Radeon_Sof...

Adds NVIDIA VXAO Ambient Occlusion technology. This is the world’s most advanced real-time AO solution, specifically developed for NVIDIA Maxwell hardware. (Steam Only)
Added a new benchmark feature to allow easy comparison of performance on different systems, as well as at different graphics settings.
Fixed some HBAO+ and other Ambient Occlusion issues.
Fixed motion blur problems in Stereoscopic 3D mode.
A variety of other smaller optimizations, bug-fixes, and tweaks.

While we expect this patch to be an improvement for everyone, if you do have trouble with this patch and prefer to stay on the old version we made a Beta available on Steam, Build 629.1, that can be used to switch back to the previous version.

We will keep monitoring for feedback and will release further patches as it seems required. We always welcome your feedback!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Ja eller hur!
DX 12 till Tomb Raider. Det förvånar mig att det inte är mer hype.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Mitten knappen på musen

Tack jag var lite frustrerad igår.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det funkar kanonbra i DX12. Fury x och 4K skärm tyvärr så kan jag inte maxa spelet för då tar minnet slut. (man får en stor varning när man går över 4GB)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

Bara jag som tycker det funkar kanonbra i DX12. Fury x och 4K skärm tyvärr så kan jag inte maxa spelet för då tar minnet slut. (man får en stor varning när man går över 4GB)

Helt värdelöst för mig 970 SLI i 2560x1080. ~50 fps utan D12, sjunker till 30 med D12.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Helt värdelöst för mig 970 SLI i 2560x1080. ~50 fps utan D12, sjunker till 30 med D12.

SLI funkar inte med dx12 i det här spelet för tillfället.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

DX12 stödet verkar hittills vara en flopp i detta spel.

  1. Inget SLI stöd

  2. Väldigt dålig optimering av VRAM användning

  3. Väldigt dålig optimering av RAM användning

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

DX12 stödet verkar hittills vara en flopp i detta spel.

  1. Inget SLI stöd

  2. Väldigt dålig optimering av VRAM användning

  3. Väldigt dålig optimering av RAM användning

http://techbuyersguru.com/sites/default/files/pictures/TheGamersBench/RoTRDX12/RoTR%20VRAM.jpg
http://techbuyersguru.com/sites/default/files/pictures/TheGamersBench/RoTRDX12/RoTR%20RAM.jpg

Hoppas de fortsätter uppdatera. Inget SLI-stöd är ju mycket märkligt.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Lite av en flopp, men om man kollar på samtliga titlar i dx12 så ser man ett tydligt mönster.
Måste ha att göra med drivrutinerna. Det var samma historia med DX11 och Mantle. Tar nog ett tag innan det flyter på. Men visst är det märkligt att det släpps utav utvecklarna i denna fas.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

DX12 stödet verkar hittills vara en flopp i detta spel.

  1. Inget SLI stöd

  2. Väldigt dålig optimering av VRAM användning

  3. Väldigt dålig optimering av RAM användning

http://techbuyersguru.com/sites/default/files/pictures/TheGamersBench/RoTRDX12/RoTR%20VRAM.jpg
http://techbuyersguru.com/sites/default/files/pictures/TheGamersBench/RoTRDX12/RoTR%20RAM.jpg

Att fixa mer ram är iofs lätt, tycker att man skall sikta på 16 GiB i dag, svårare med vram.

Verkar gå sämre både på Nvidia och AMD i DX12, vi kommer nog få se en till patch ganska snart.
Funderar lite på om det varit en kapplöpning mellan Hitman och RoTR för att få ut DX12 först.
Fort men fel blev resultatet, ingen vann!

Lägger till en länk.
http://techbuyersguru.com/first-look-dx12-performance-rise-to...

edit Grattis till din nya dator, spec?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Att fixa mer ram är iofs lätt, tycker att man skall sikta på 16 GiB i dag, svårare med vram.

Verkar gå sämre både på Nvidia och AMD i DX12, vi kommer nog få se en till patch ganska snart.
Funderar lite på om det varit en kapplöpning mellan Hitman och RoTR för att få ut DX12 först.
Fort men fel blev resultatet, ingen vann!

Lägger till en länk.
http://techbuyersguru.com/first-look-dx12-performance-rise-to...

edit Grattis till din nya dator, spec?

Precis, tror att vi får vänta lite innan DX12 har mognat hos utvecklarna.

Hur visste du att jag hade skaffat en ny dator? Har nu: 6700k, GTX980 Ti, 16GB DDR4, 512GB Samsung 950 pro m.2 nvme.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Precis, tror att vi får vänta lite innan DX12 har mognat hos utvecklarna.

Hur visste du att jag hade skaffat en ny dator? Har nu: 6700k, GTX980 Ti, 16GB DDR4, 512GB Samsung 950 pro m.2 nvme.

Det var faktiskt du som nämnde det.
#16001595
Riktigt fina grejor, den bör räcka ett bra tag till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |