Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Mar 2009

Lite snickeritips

Jag ska sätta upp två hyllor i bandrummet. Det är inte i anslutning till duschrum utan endast toalett, så jag tror inte att man behöver ta hänsyn till våtrum eller dylikt. Hyllorna ska sättas upp på en betong vägg. Hur gör jag? Jag har en slagborr och lär göra hål med den, men vad behöver jag för skruvar och behövs något mer än skruvar?

Jag har en gammal kista med slitet trä som ser rätt torr ut. Tänkte fräscha upp den och kanske att den får lite djupare färg i sig, dock naturlig träfärg. Vad ska jag göra? Slipa kistan med sandpapper? Vad för sandpapper? Vad för något ska jag efterbehandla kistan med? Vad behöver jag för något då? Olja? Vad för olja?

Tack för tips.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

I våtrum gällande sätta upp hylla gissar jag på att du tätar med silikon och du använder förstås plugg så du har något att skruva i.

Slipa först med grovt sandpapper, räcker med runt 100.
Sen ta ett finare runt 2-300.
Gå in på närmaste byggaffär pch fråga vilken träolja de rekommenderar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Det finns påsar med rostfria skruv + lämpliga plugg på Clas Ohlson, det är nog enklaste sättet för att matcha skruv och plugg. Storlek väljer du efter hur mycket du ska belasta hyllan, ska du bara ha schampo, tandborstmugg, etc så räcker det gott med vanliga 5.5-mm-plugg, ska du lägga nåt tungt på hyllan kan du gå upp till 8 mm.

Om det är en kaklad vägg och du inte har kakelborr, så kan du sätta an betongborret mot kaklet och daska till bakpå borrmaskinen för att körna upp en liten anvisning i glasyren. Kör försiktigt utan borrhammarfunktion tills du är igenom kaklet, sedan kan du slå på den när du kommer in till betongen. Var noga med att hålla samma vinkel på borrmaskinen hela tiden, så du inte chippar glasyren. Borra hålet typ 1 cm djupare än skruven är lång.

Tryck in lite silikon i borrhålet, du behöver inte fylla det helt, säg halvfullt eller så. Tryck i pluggen, knacka försiktigt in pluggen sista biten om det behövs, pluggens manschett ska ligga kloss an mot väggen om någon sådan finns, annars ska inget av pluggen sticka ut utanför hålet. Toppa upp pluggens hål med silikon, om den inte redan blivit fylld av det silikon som trängt in i den när du tryckte in den. Skruva upp hyllan.

Jag tycker matt hårdvaxolja är helt fantastiskt, träet ser obehandlat ut om man gör rätt (det vanligaste misstaget är att man stryker på alldeles för tjockt), och blir väldigt smuts- och vattenbeständigt. Klart överlägset skydd jämfört med olja, lätt att rengöra, och ser mycket trevligare ut än lack, om man nu föredrar den obehandlade looken. En polare som också är småbarnsfar kör det på sin köksbänk och matbord efter min rekommendation, och det håller ännu, fyra år senare, med bara en påbättring. Du kan ju tänka dig vad barn utsätter matbord för, och att en köksbänk får däng är ju rätt uppenbart

Två väldigt tunna lager räcker bra. Till mitt ganska rejäla matbord gick det exempelvis bara åt ett par deciliter. Jag föredrar att lägga på det med en vanlig kökssvamp, blir lättare att få det tunt så, och dessutom slipper man massa penselstrån som lossnar, men en högkvalitativ lackpensel funkar bra också.

Brukar köra Osmo hårdvaxolja, men det finns även andra billigare märken som säkert är superbra de också.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!