Ny SSD Samsun 840 EVO syns ej i diskhanteraren eller i den här datorn

Permalänk

Ny SSD Samsun 840 EVO syns ej i diskhanteraren eller i den här datorn

Bytte nyligen en rad komponenter i min gamla dator, bl.a. moderkort, processor, RAM minnen, vattenkylning och en ny SSD att addera till den existerande SSDn och HDDn. Bytte även OS till Win 8.1.

När Win 8.1 (bytte från 7) var installerat och jag gick in i Windows så syntes den nya SSDn inte i den här datorn eller i diskhanteraren. Först så syntes inte HDDn heller, men med diskhanteraren så lyckades jag tilldela den en enhet och den syns nu.

Den gamla SSDn har OS installerat, men den nya SSDn syns bara i BIOSn eller BOOT menyn samt enhetshanteraren bland diskenheterna.

När jag installerade den så satte jag bara in strömförsörjningen tillsammans med dem andra enheterna och kopplade en SATA 6GB kabel till SATA porten i moderkortet. Installerade Win 8.1 via boot menyn, formaterade gamla SSDn och HDDn. Den nya SSDn gjorde jag inget med.

Så någon som har haft liknande problem eller har några tips!

Spelar det någon roll vilken SATA port de olike enheterna har eller är det hugget som stucket?

P.S Datorkonponenterna i texten under är de gamla.

Visa signatur

Intel i7-9700K 3,6 GHz , AMD Radeon VII, ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151, Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD, Samsung SSD 860 EVO 1TB,

Permalänk
Hedersmedlem

Du bör ha din startdisk på första SATA-porten och ensam när du installerar OS på den. Ev kan en senare biosversion vara bra att lägga in. Glöm inte att ställa in AHCI-laget för dina diskar i bios också.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Är utrymmet på den nya SSD'n allokerat? Annars måste du skapa en partition på den innan du kan använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gen.Lagus:

Bytte nyligen en rad komponenter i min gamla dator, bl.a. moderkort, processor, RAM minnen, vattenkylning och en ny SSD att addera till den existerande SSDn och HDDn. Bytte även OS till Win 8.1.

När Win 8.1 (bytte från 7) var installerat och jag gick in i Windows så syntes den nya SSDn inte i den här datorn eller i diskhanteraren. Först så syntes inte HDDn heller, men med diskhanteraren så lyckades jag tilldela den en enhet och den syns nu.

Den gamla SSDn har OS installerat, men den nya SSDn syns bara i BIOSn eller BOOT menyn samt enhetshanteraren bland diskenheterna.

När jag installerade den så satte jag bara in strömförsörjningen tillsammans med dem andra enheterna och kopplade en SATA 6GB kabel till SATA porten i moderkortet. Installerade Win 8.1 via boot menyn, formaterade gamla SSDn och HDDn. Den nya SSDn gjorde jag inget med.

Så någon som har haft liknande problem eller har några tips!

Spelar det någon roll vilken SATA port de olike enheterna har eller är det hugget som stucket?

P.S Datorkonponenterna i texten under är de gamla.

Scrolla neråt i den grafiska bilden i diskhanteraren så hittar du den nya SSDn, och där kan du skapa en partition på den.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Tack för hjälpen! Jag fick scrolla nedåt i diskhanteraren och det stod att SSDn var oallokerad varvid jag fick skapa en ny partition för att det skulle bli en ny enhet.

Åter igen, tack för hjälpen!

Visa signatur

Intel i7-9700K 3,6 GHz , AMD Radeon VII, ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151, Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD, Samsung SSD 860 EVO 1TB,