Bästa upplägget i datorn - Windows/Mjukvara vs Hårddiskar ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Bästa upplägget i datorn - Windows/Mjukvara vs Hårddiskar ?

Vad är det bästa upplägget i den stationära datorn när det gäller Windows/program/annat contra hårddiskar?

Alltså det bästa är väl att ha Windows på en separat hårddisk, och dokument, bilder, övrigt på en separat hårddisk? Det är väl den hårddisk med Windows på som utsätts för den mesta påfrestningen och om den disken kraschar så drabbas bara operativsystemet och ej övriga filer man skapat.

Hur är det med programmen man installerar, är det bäst att också även ha dom på en separat hårddisk?

Annars tänker jag mig att man har upplägget:

Alternativ A)

Hårddisk 1:
Windows & Program

Hårddisk 2:
Projekt, dokument, digital media och övrigt.

Eller...

Alternativ B)

Hårddisk 1:
Windows

Hårddisk 2:
Program samt projekt, dokument, digital media och övrigt.

Vad säger vi om detta? Låter det någon av dessa upplägg vettiga?

Om vi utgår från alternativ A så är det förstås lite trist att installera om alla program utifall hårddisk 1 kraschar. Detta kan man förstås lösa genom att klona hårddisken och bara köra vidare på den klonade som om inget hade hänt - ingenting att installera om. Just nu har jag det på detta vis med en backup i form av en kloning.

Eftersom jag nu tycker det är dags att köpa en SSD disk så ser jag inte samma nödvändighet för en back-up, då en sådan inte kan krascha (som jag hört).

Med en SSD hårddisk finns det inte samma anledning att ha Windows på en separat hårddisk med avsikten att endast OS:et kommer att drabbas vid en eventuell hårddisk-krasch. Däremot kan det finnas anledning att ha detta upplägg i alla fall på grund av priset.

Just nu är är min hårddisk där jag förvarar Windows, program, filer mm. på 1 TB, och priset för motsvarande SSD kapacitet skulle bli alltför högt. Jag tänkte helt enkelt att man kunde köpa en SSD hårddisk på 120 GB och bara köra OS:et där samt vissa program.

Upplägget med SSD hårddisk skulle därmed bli detsamma som A eller B.

Är det någon som har några infallsvinklar på detta?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Jag tycker alternativ A känns som det bästa då program inte tar alltför stor plats eller tid att installera igen.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Ja, låter vettigt. Tack för feedback.